Taloustube (2024) on Kuluttajaliiton hanke, joka tarjoaa helposti lähestyttäviä ja käytännönläheisiä talousneuvoja ja -vinkkejä nuorille aikuisille. Nuorten aikuisten taloushuolet voivat olla joskus painavia, ja juuri siksi haluamme tarjota konkreettisia työkaluja taloudenhallinnan tueksi.

Taloudellinen osaaminen ei ole pelkkää rahojen laskeskelua, vaan liittyy oleellisesti arjen suunnitteluun ja elämänhallintaan. Taloustaitojen vahvistaminen voi auttaa vähentämään taloudellista stressiä, lisätä turvallisuuden tunnetta sekä vahvistaa luottamusta siihen, että asiat ovat hallinnassa. Taitojen opettelu ja kertaaminen voi olla hyödyllistä erityisesti epävakaina aikoina, jolloin hallinnan tunne esimerkiksi raha-asioista voi olla koetuksella.

Taloustubessa rahasta keskustellaan arkisten esimerkkien kautta, perehdytään kuluttajien oikeuksiin sekä neuvotaan, mistä apua voi hakea tiukan paikan tullen.

Ota Taloustube seurantaan – löydät meidät TikTokista, Instagramista, Youtubesta ja Facebookista!

Nuoret ystävykset katsovat videota puhelimelta.

Tutustu taloudenhallintaan ja rahankäyttöön liittyviin hyödyllisiin materiaaleihimme:

Kannattaako pikavippi?

Raha-asiat solmussa? Älä jää ongelmien kanssa yksin

Tiukka taloudellinen tilanne ja epävakaat ajat voivat aiheuttaa paljon huolta ja ahdistusta. Jos raha-asiat huolettavat, älä jää yksin. Muista, että apua on saatavilla. Jokainen meistä on avun arvoinen.

👉 Apua raha-asioiden hoitamiseen: Talous- ja velkaneuvonta, Talousneuvolat, Takuusäätiö sekä kunnallinen talous- ja velkaneuvonta.

👉 Tukea työhön ja arkeen liittyvissä asioissa alle 30-vuotiaille: Ohjaamo

👉 Tukea mielenterveyden ongelmiin: Mielenterveystalo sekä MIELI Suomen mielenterveys ry

Nuori mies raapii huolestuneena päätään.

Hankkeen rahoittaja

Taloustubea rahoittaa oikeusministeriö.