Hankkeet

Käynnissä olevat Kuluttajaliiton hankkeet

Epäiletkö tulleesi huijatuksi verkossa? Oletko huolissasi läheisesi puolesta? Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanke keskittyy digihuijausten ennaltaehkäisyyn ja huijausten uhrien tukemiseen.

Tavoitteenamme on lisätä tietoisuutta erilaista huijauksista netissä sekä siitä, miten tunnistaa huijausyritys ja miten toimia, jos joutuu huijatuksi. Älä siis jää yksin – ota yhteyttä maksuttomaan neuvontaamme tai tule mukaan koulutuksiimme!

Katso täältä Huijausinfon neuvonta-ajat

Tutustu Huijarit kuriin! -hankkeeseen

Tule mukaan koulutuksiin ja webinaareihin

Kuluttajaliiton koordinoima kansallinen Hävikkifoorumi (2020–2023) kutsuu kaikki kiinnostuneet ruoka-alan toimijat, yritykset, kansalaisjärjestöt sekä paikalliset ruohonjuuritason toimijat tekemään vaikuttavaa yhteistyötä kotitalouksien ruokahävikin vähentämiseksi.

Hankkeen tavoitteena on kehittää nykyisiä hävikin vähentämistoimia ja yhteistyötä entistä vaikuttavammaksi sekä nostaa ruokahävikki entistä näkyvämmin yhteiskunnalliseen keskusteluun ja kuluttajien tietoisuuteen.

Hanke toteutetaan yhdessä Luonnonvarakeskuksen, Motivan, Marttaliiton, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n Päivittäistavarakauppa ry:n ja Valintamuotoilijat kanssa. Mukana myös valtakunnallista Hävikkiviikkoa koordinoiva Kuluttaja-lehti.

Tutustu Hävikkifoorumi-hankkeeseen

Kuluttajaliiton Sote-edunvalvonta-hanke edistää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tietoisuutta omista oikeuksistaan sekä nostaa eri kanavissa esiin suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon epäkohtia. Kuluttajaliitto tarjoaa potilaille ja potilasasiamiehille viikoittaista puhelimitse ja sähköpostitse tapahtuvaa potilasoikeusneuvontaa. Tarjoamme myös potilasoikeuskoulutusta kaikille siitä kiinnostuneille tahoille.

Katso täältä potilasoikeusneuvonnan neuvonta-ajat

Tutustu Sote-edunvalvonta-hankkeeseen

Annamme neuvontaa asuinhuoneistojen huoneenvuokrasuhteisiin (mukaan lukien vuokranvälitys) liittyvissä asioissa vuokralaisille ja vuokranantajille, asunto-osakeyhtiöön liittyvissä asioissa osakkaille ja asumisoikeusasumiseen liittyvissä kysymyksissä asumisoikeuden haltijoille sekä osaomistusasukkaille.

Katso täältä asumisneuvonnan neuvonta-ajat

Tutustu Asumisneuvonta-hankkeeseen

15.3. vietetään vuosittain kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää. Vuonna 2021 kuluttajayhdistykset ympäri maailman yhdistävät voimansa torjuakseen muovisaasteen aiheuttamia ongelmia ja kasvattaakseen tietoisuutta muovijätteestä ja mikromuoveista. Muoviongelma on globaali ongelma, joka koskettaa tavalla tai toisella kaikkia maailman kuluttajia.

Tutustu Kuluttajan oikeuksien päivän 2021 materiaaleihin