Käynnissä olevat Kuluttajaliiton hankkeet

Pistetäänkö korjaten? -hanke on Kuluttajaosuustoiminnan säätiön rahoittama kiertotaloushanke, jonka toteutus ajoittuu keväälle 2024.

Kiertotalouden näkökulmasta on haasteellista, että monet kulutustuotteet hajoavat ennenaikaisesti tai niiden käyttöikä jää suunniteltua lyhyemmäksi. Lainsäädäntöä asian korjaamiseksi on vireillä ja toimeenpantu, jotta tuotteiden käyttöikä ja korjattavuus paranisi. On kuitenkin epäselvää, ovatko yritykset sisäistäneet uudistuneet vaatimukset esimerkiksi kodinkoneiden korjauttamisen edistämisen osalta, ja onko kuluttajilla nykyisellään aidosti parantuneet mahdollisuudet kodinkoneiden korjaamiseksi ja korjauttamiseksi.

Hankkeessa tutkimme kodinkoneiden korjaamiseen liittyviä kuluttajanäkemyksiä, arvioimme yritysten toimintaa ekosuunnitteluvaatimusten valossa sekä haastamme yrityksiä tarpeen mukaan oman toiminnan kehittämiseen. Hankkeessa saamme arvokasta tietoa niistä tekijöistä, jotka edistävät ja haastavat kodinkoneiden korjauttamista. Rahoituksen turvin pyrimme osaltamme edistämään, ettei kodinkoneiden kiertotalous kompastuisi niin usein korjaamiseen!

Taloustube on oikeusministeriön rahoittama yksivuotinen hanke (2024), jonka tavoitteena on edistää talousosaamista ja vastuullista rahankäyttöä nuorten aikuisten keskuudessa.

Oikeusministeriön teettämän tutkimuksen mukaan taloudellinen tietämys on heikointa 18–29-vuotiailla. Nuorten talousosaamisen vahvistaminen varmistaa, että nuoret osaavat tehdä fiksuja rahapäätöksiä elämänsä eri vaiheissa ja auttaa nuoria rakentamaan vahvempaa taloudellista tulevaisuutta.

Hanke tarjoaa nuorille tietoa ja taloudenhallinnan oivalluksia nuorten elämää koskettavien selkeiden esimerkkien avulla nuorten suosimilla somekanavilla, kuten TikTokissa, Youtubessa ja Instagramissa. Lisäksi hankkeessa tuotetaan taloudenhallintaa tukevaa materiaalia selkokielellä sekä selkeällä suomen kielellä.

Tutustu hankkeeseen tarkemmin: https://www.kuluttajaliitto.fi/taloustube/

Huijausinfoa selkeällä kielellä on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:n rahoittama kolmivuotinen hanke (2024–2026), jonka tarkoituksena on edistää digitaalisen arjen turvallisuutta sekä lisätä tietoa verkkorikollisten lähestymistavoista kouluttamalla ja viestimällä. Huijausinfo-nimeä käyttävä hanke kulkee aiemman Huijarit kuriin! -hankkeen (2019–2021) jalanjäljissä.

Hankkeen tarkoituksena on ennaltaehkäistä kuluttajien joutumista erilaisten netti- ja puhelinhuijausten uhriksi, rahanmenetyksiä sekä henkilö- ja käyttäjätietojen joutumista verkkorikollisille. Toiminta tukee ihmisten itsenäistä selviytymistä yhä enemmän digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Koulutuksia tarjotaan pääasiassa yli 65-vuotiaille yhteistyössä järjestöjen, yhdistysten ja viranomaisten kanssa, sekä digitukea antaville vapaaehtoisille, vertaisohjaajille ja ammattilaisille, jotka toimivat heikkojen digitaitojen varassa olevien kansalaisten tukena.

Tutustu hankkeen tuottamaan tietoon: www.huijausinfo.fi.

Sote-edunvalvonta on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:n rahoittama hanke, jonka tarkoituksena edistää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tietoisuutta omista oikeuksistaan sekä nostaa eri kanavissa esiin suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon epäkohtia. Kuluttajaliitto tarjoaa potilaille ja potilasasiavastaaville viikoittaista puhelimitse ja sähköpostitse tapahtuvaa potilasoikeusneuvontaa. Tarjoamme myös potilasoikeuskoulutusta kaikille siitä kiinnostuneille tahoille.

Katso täältä potilasoikeusneuvonnan neuvonta-ajat

Tutustu Sote-edunvalvonta-hankkeeseen

Asumisneuvonta on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:n rahoittama hanke, jonka puitteissa annamme neuvontaa asuinhuoneistojen huoneenvuokrasuhteisiin (mukaan lukien vuokranvälitys) liittyvissä asioissa vuokralaisille ja vuokranantajille, asunto-osakeyhtiöön liittyvissä asioissa osakkaille ja asumisoikeusasumiseen liittyvissä kysymyksissä asumisoikeuden haltijoille sekä osaomistusasukkaille. Tuotamme myös erilaisia asumiseen liittyviä infomateriaaleja ja järjestämme kaikille avoimia koulutuksia.

Katso täältä asumisneuvonnan neuvonta-ajat

Tutustu Asumisneuvonta-hankkeeseen

Kuluttajaliiton koordinoima Hävikkiviikko on koko ruokaketjun viestintäkampanja, jonka tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta.

Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Siksi Hävikkiviikko pyrkii vaikuttamaan erityisesti kuluttajiin, jotta kotitalouksien ruokahävikkiä saataisiin vähennettyä.

Kampanjaviestinnässä tuodaan esille ruokahävikkitietoutta ja arkisia vinkkejä, joiden avulla kuluttajien on helppo vähentää omaa ruokahävikkiään. Kampanjaan osallistuu vuosittain lukuisia organisaatioita ja yksittäisiä kuluttajia omilla toimillaan ja tempauksillaan. Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa ruokahävikin vähenemiseen.

Tutustu Hävikkiviikkoon

Päättyneitä hankkeita

Kuluttajaliiton koordinoima kansallinen Hävikkifoorumi (2020–2023) kutsui kaikki kiinnostuneet ruoka-alan toimijat, yritykset, kansalaisjärjestöt sekä paikalliset ruohonjuuritason toimijat tekemään vaikuttavaa yhteistyötä kotitalouksien ruokahävikin vähentämiseksi.

Hankkeessa kehitettiin nykyisiä hävikin vähentämistoimia ja yhteistyötä entistä vaikuttavammaksi ja nostettiin ruokahävikkiä entistä näkyvämmin yhteiskunnalliseen keskusteluun ja kuluttajien tietoisuuteen.

Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama hanke toteutettiin yhdessä Luonnonvarakeskuksen, Motivan, Marttaliiton, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n Päivittäistavarakauppa ry:n ja Valintamuotoilijat kanssa. Mukana oli myös valtakunnallista Hävikkiviikkoa koordinoiva Kuluttaja-lehti.

Tutustu Hävikkifoorumi-hankkeeseen

Huijarit kuriin! oli Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:n rahoittama kolmivuotinen hanke (2019–2021), joka käytti nimeä Huijausinfo. Hanke pyrki ennaltaehkäisemään nettihuijauksia ja auttamaan huijattuja. Hanke oli toiminnassa 1.1.2019–31.12.2021.

Huijarit kuriin! -hanke ylläpiti www.huijausinfo.fi -verkkosivustoa ja sosiaalisen median tilejä. Hankkeen puitteissa tarjosimme kuluttajille maksutonta neuvontaa ja koulutusta netissä tapahtuvista erilaisista huijauksista. Hankkeen aikana järjestettiin myös vertaistukitoimintaa huijausten uhreille ja heidän läheisilleen.

Neuvontapalvelu digihuijatuille päättyi 17.12.2021 Huijarit kuriin! -hankkeen päättymisen takia. Jos epäilet itsesi tai läheisesi tulleen huijatuksi, voit ottaa yhteyttä Rikosuhripäivystykseen.

Huijarit kuriin! -hankkeella oli 9 yhteistyökumppania, joilla oli myös edustus hankkeen ohjausryhmässä. Ohjausryhmä seurasi ja arvioi hankkeen tavoitteiden toteutumista.

Yhteistyökumppaneina hankkeessa olivat:

• Euroopan kuluttajakeskus Suomessa
  • Kaupan liitto
  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
  • Kyberturvallisuuskeskus
  • Poliisi
  • Rikosuhripäivystys
  • Tukes
  • Tulli

Syö hyvää -hanke (2013–2016) jalkautti vuonna 2013 julkaistut ravitsemussuositukset antamalla kuluttajille suosituksiin perustuvaa tietoa ja vinkkejä siihen, kuinka jokainen voi syödä hyvin itselleen sopivalla tavalla.

Hankkeessa julkaistiin mm. Syö hyvää -opas suomeksi, ruotsiksi ja selkokielellä, tuotettiin videoita, artikkeleita ja kaksi ruoka-aiheista peliä hankkeen verkkosivulle, luotiin tuotevertailusivusto sekä teetettiin tutkimus suomalaisten näkemyksistä ravitsemussuosituksista ja ravitsemusviestinnästä. Hankkeessa järjestettiin myös laaja koulutuskiertue ympäri Suomea, ja osallistuttiin yli 20 messuille.

Huom! Hankkeessa tuotetuista materiaaleista ei oteta uusintapainoksia, eikä hankkeen somekanavia enää ylläpidetä.

Kuluttajaliitolla oli hankkeessa 22 kumppania:

• Maa- ja kotitalousnaiset
  • Martat
  • Ruokatieto Yhdistys
  • Mannerheimin Lastensuojeluliitto
  • Ravitsemusterapeuttien yhdistys
  • Ammattikeittiöosaajat
  • Suomen Sairaanhoitajaliitto
  • Suomen Terveydenhoitajaliitto
  • Aivoliitto
  • Liikunnan ja terveystiedon opettajien liitto
  • Lastentarhanopettajaliitto