Artikkeli

Tunnista valeverkkokauppa

Huijaukset

Valeverkkokaupat ovat verkkosivustoja, jotka on suunniteltu huijaamaan kuluttajia. Niiden tunnistaminen voi olla hankalaa, sillä valeverkkokaupan osoite, ulkoasu ja tuotekuvat saattavat esimerkiksi muistuttaa erehdyttävästi tunnetun tuotemerkin verkkokauppaa.

Valeverkkokauppojen avulla rikolliset pyrkivät yleensä joko:

  • kalastelemaan kuluttajien henkilökohtaisia tietoja, kuten luottokorttitietoja tai
  • houkuttelemaan kuluttajia ostamaan tuotteita tai palveluita, joita ei ole olemassa tai jotka ovat huonolaatuisia

Rikolliset näkevät yleensä paljon vaivaa luodakseen valeverkkokaupasta luotettavan vaikutelman silloin, kun sen tarkoitus on houkutella kuluttajia ostoksille. Myynnillisen valeverkkokaupan ulkoasuun, markkinointiin ja hakusanaoptimointiin panostetaan kuin kyseessä olisi laillinen verkkokauppa.

On kuitenkin hyvä muistaa, etteivät kaikki epäilyttäviltä vaikuttavat verkkokaupat aina ole valeverkkokauppoja. Mikäli verkkokaupan yhteystiedot ovat saatavilla, voi myyjään koittaa olla yhteydessä, jos jokin asia tilaamisessa arveluttaa.

Klikkaa linkkejä ja tutustu tarkemmin valeverkkokauppojen salakavalaan maailmaan:

Mitä tietoja kuluttajan tulisi löytää verkkokaupan sivuilta?

Suomen lainsäädäntö velvoittaa yritykset antamaan kuluttajille tiettyjä ennakkotietoja. Velvoite pätee myös verkkokauppoihin. Verkkokaupan tulee tarjota asiakkailleen selkeästi ja ymmärrettävästi tiettyjä ennakkotietoja. Näitä tietoja ovat muun muassa:

  • Yrityksen perustiedot. Verkkokaupan on ilmoitettava selkeästi yrityksen nimi, osoite, y-tunnus ja yhteystiedot, kuten sähköpostiosoite ja puhelinnumero.
  • Tuotetiedot. Tuotteesta on kerrottava sen keskeiset tiedot, kuten koko, väri, saatavuus ja kokonaishinta veroineen. Jos täsmällistä hintaa ei voi laskea etukäteen, on kuluttajalle kerrottava hinnan määräytymisen perusteet.
  • Toimitusehdot. Kuluttajalle on kerrottava toimitusvaihtoehdot, toimituskustannukset, arvioitu toimitusaika sekä mahdolliset toimitusrajoitukset esimerkiksi tiettyihin maihin.
  • Maksutavat. Verkkokaupan on ilmoitettava selkeästi sen hyväksymistä maksutavoista viimeistään tilausmenettelyn käynnistyessä. Tilausmenettely käynnistyy esimerkiksi silloin, kun kuluttaja syöttää sivustolle henkilötietojaan tai muita tilauksen tekemiseksi tarvittavia tietoja.
  • Peruutusoikeus ja palautusehdot. Kun kuluttajalla on peruutusoikeus, on hänelle annettava tietoa peruutusoikeuden ehdoista ja määräajasta. Lisäksi kuluttajalle on annettava ohjeet peruuttamisilmoituksen tekemiseen sekä kertoa tilanteista, joissa peruutusoikeuden voi menettää. Myös peruutusoikeuden puuttumisesta on kerrottava selkeästi.
  • Takuu ja takuuehdot. Jos tuotteilla on takuu, on takuuehdot, takuun voimassaoloaika sekä kattavuus ilmoitettava selkeästi. Myyjä saa itse päättää takuun tarjoamisesta. Vaikka myyjä ei antaisi erillistä takuuta tuotteelle, on hänellä silti vastuu virheestä lain määräämien virhevastuusäännösten mukaisesti. 

Kattavan listan tiedoista löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Näiden tietojen lisäksi verkkokaupan tulisi kertoa kulutajalle selkeästi ja ymmärrettävästi evästeiden käytöstä, niiden käyttötarkoituksista ja toiminta-ajasta, jos verkkokauppa hyödyntää evästeitä. Jos evästeet ovat käytössä, tulee kuluttajalta pyytää suostumus tietojen keräämiseen ja tallentamiseen. Verkkokaupan tietosuojaselosteesta on käytävä ilmi myös, miten asiakkaiden henkilötietoja käsitellään.

Aina tietojen puuttuminen ei kuitenkaan kieli siitä, että verkkokauppa olisi epäluotettava valeverkkokauppa. Jos tilaaminen verkkokaupasta mietityttää tai huomaat verkkokaupan tietojen olevan puutteelliset, ota yhteyttä myyjään ja ilmoita hänelle huomaamistasi puutteista.

Valeverkkokauppojen yleisimmät tunnuspiirteet

Huomaatko mitään epäilyttävää alla olevassa kuvassa?

Kuluttajaliiton tekemä esimerkkikuva valeverkkokaupasta.
  • Valeverkkokauppojen verkkosivut voivat sisältää huonoa suomea, kielioppivirheitä ja vieraskielisiä sanoja suomenkielen seassa.
  • Valeverkkokaupan valikoima voi olla omituisen laaja ja koostua useista eri tuoteryhmistä, kuten meikeistä, urheiluvaatteista sekä pienelektroniikasta.
  • Valeverkkokaupat myyvät tuotteita usein isoilla alennuksilla. Jos hinta on liian hyvä ollakseen totta, se usein on sitä!
  • Jos yritys myy vaatteita, ovat kaikki koot useimmiten saatavilla, vaikka vaatteet olisivat hurjassa alennuksessa.
  • Valeverkkokaupat voivat myös yrittää painostaa kuluttajaa toimimaan nopeasti mainostamalla todella houkuttelevaa tarjousta, joka on voimassa vain lyhyen ajan.
  • Valeverkkokaupan yhteystiedot voivat olla epäselvät tai puutteelliset. Verkkokauppa voi olla kyseenalainen, jos yritykseen saa yhteyttä ainoastaan sähköpostitse tai verkkokaupan sivuilta löytyvän lomakkeen kautta.
Kuluttajaliiton tekemä esimerkki epäilyttävästä osoitteesta.
  • Valeverkkokaupan osoite voi olla pitkä ja mutkikas ja sisältää yrityksen nimen lisäksi ylimääräisiä sanoja, kuten ”suomi” tai ”finland”. Myös verkkokaupan verkkotunnus voi olla olla poikkeava. Huomioi kuitenkin, ettei verkkokauppa ei ole aina välttämättä luotettava, vaikka sen osoite loppuisikin tuttuun fi- tai com-verkkotunnukseen.
  • Verkkokauppa ei ilmoita evästeistä tai pyydä suostumusta niiden käyttämiseen.

Kuinka tehdä ostoksia turvallisemmin verkossa?

  • Kirjoita verkkokaupan koko osoite suoraan osoitekenttään. Jos etsit verkkokaupan osoitteen hakukoneen kautta, saatat päätyä oikean verkkokaupan sijasta sitä jäljittelevään valeverkkokauppaan.
  • Tutustu verkkokauppaan ennen ostopäätöksen tekoa. Voit etsiä muiden arvosteluja ja kokemuksia yrityksestä kirjoittamalla hakukoneeseen ”yrityksen nimi ja kokemuksia”.
  • Tutustu verkkokaupan toimitusehtoihin. Varmista, oletko tekemässä kertatilauksen vai sitoutumassa kestotilaukseen. Älä tee tilausta, jos et ymmärrä toimitusehtoja.
  • Maksa ostoksesi luottokortilla. Voit ongelmatilanteissa vaatia hyvitystä myyjän lisäksi myös luotonantajaltasi.
  • Älä tallenna korttisi tietoja verkkokaupan asiakastietoihin. Tietojen tallentaminen saattaa nopeuttaa asiointia jatkossa, mutta on myös tietoturvariski.
  • Pidä korttiesi turvarajat pieninä. Turvaraja on pankkikortin tai luottokortin vuorokausikohtainen yläraja maksuille tai käteisnostoille, joita kortilla voi tehdä. Turvarajaa voi muokata vapaasti verkkopankissa. Voit siis pitää esimerkiksi luottokorttisi verkkomaksurajan nollassa ja nostaa rajaa ainoastaan silloin, kun käytät korttia verkossa maksamiseen.
  • Ota käyttöön maksukortin maarajaus. Maarajaus rajoittaa kortin käytön ainoastaan kortinhaltijan itse määrittämille alueilla ja voi näin lisätä kortin käytön turvallisuutta. Kortin käyttöalueeksi kannattaa asettaa Suomi ja rajausta muuttaa tarvittaessa, esimerkiksi matkalle ajaksi. Rajoitus ei estä kortinhaltijaa tekemästä internet-ostoja kansainvälisiltä yrityksiltä.

Paras tapa suojautua valeverkkokaupoilta on olla tarkkaavainen ja tietoinen valeverkkokauppojen riskeistä.

Mitä tehdä, jos erehtyy asioimaan valeverkkokaupassa?

Nettirikokset ravisuttavat turvallisuuden tunnettamme. Jos joudut rikoksen uhriksi, on tärkeää pysyä rauhallisena ja tehdä tarvittavat toimenpiteet tietojesi turvaamiseksi ja rikoksen ratkaisemiseksi. Jos huomaat asioivasi tai asioineesi valeverkkokaupassa, toimi näin:

  • Älä vie ostotapahtumaa päätökseen. Jos olet jo antanut maksutietosi, ota välittömästi yhteyttä pankkiisi.
  • Tallenna todisteita. Ota kuvakaappauksia verkkosivusta ja sen osoitteesta. Tallenna kaikki viestit, joita olet saanut sivustolta tai myyjältä.
  • Ilmoita viranomaisille. Jos epäilet verkkokaupan harjoittavan rikollista toimintaa, ole yhteydessä poliisiin. Jos verkkokaupan markkinointi on harhaanjohtavaa tai totuuden vastaista, voit tehdä ilmoituksen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Jos taas epäilet verkkokaupan kalastelevan kuluttajien henkilökohtaisia tietoja, voit ilmoittaa asiasta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle. Heillä on tarvittavat resurssit ja valtuudet ryhtyä toimiin rikoksen selvittämiseksi ja tekijän saattamiseksi vastuuseen.
  • Vaihda salasanat. Jos olet maksanut ostoksesi kirjautumalla verkkokaupan kautta esimerkiksi Paypal-maksupalveluun, tai luovuttanut muiden verkkopalveluiden tilitietojasi verkkokaupalle, vaihda välittömästi luovuttamiesi tilien salasanat. Tämä estää huijareita pääsemästä käsiksi muiden tiliesi tietoihin.
  • Seuraa pankkitiliäsi. Tarkista pankkitilisi ja luottokorttilaskusi säännöllisesti mahdollisten epäilyttävien tapahtumien varalta.
  • Ota käyttöön omaehtoinen luottokielto. Jos epäilet menettäneesi henkilötietosi valeverkkokaupalle, voit suojata tietojasi väärinkäytöltä ottamalla käyttöösi omaehtoisen luottokiellon. Luottokielto estää uusien luottosopimusten tekemisen nimissäsi silloin, kun luoton myöntäjä tarkistaa luottotiedot Suomen Asiakastiedosta tai Bisnoden luottotietorekisteristä.

Voit lisätä nettiasioinnin turvallisuutta varmistamalla, että tietokoneesi päivitykset ovat ajan tasalla ja koneelle on asennettu luotettava virustorjuntaohjelmisto. Virustorjunta suojaa haittaohjelmilta ja voi, ohjelmistosta riippuen, auttaa tunnistamaan haitalliset verkkosivut. Jos asioit epäilyttävällä sivulla, kannattaa koneelle tehdä virustarkistus.

Huijatuksi voi joutua kuka tahansa. Asiasta ei kannata vaieta, sillä puhuminen voi auttaa käsittelemään huijauksen aiheuttamia hankalia tunteita ja helpottaa omaa oloa. Asiasta puhuminen voi auttaa myös estämään tulevia rikoksia sekä muita samassa tilanteessa olevia.

Jos kaipaat tukea tai keskusteluapua rikoksen käsittelyyn, voit olla yhteydessä Rikosuhripäivystykseen tai Mieli ry:hyn.

Lähteet:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ku­lut­ta­jal­le an­net­ta­vat tie­dot ja nii­den esit­tä­mi­nen verk­ko­kau­pois­sa (Tiedot noudettu 26.10.2023)

Traficom: Evästeet (Tiedot noudettu 26.10.2023)

Osuuspankki: Miten varmistua verkkokaupan luotettavuudesta? Riskienhallinnan ammattilainen kertoo vinkit (Tiedot noudettu 26.10.2023)

Kuluttajaliitto: Markkinaselvitys verkkokaupoista 11/22

Lue lisää:

Julkaistu 6.10.2023
Päivitetty
23.11.2023