Oletko muuttamassa ensimmäistä kertaa vuokralle? Voi olla hankala hahmottaa, mitä kaikkea asunnon etsimisestä ja vuokralle muuttamisesta tulee muistaa ja tietää. Tähän artikkeliin on koottu vinkkejä ja seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon.

Asunnon etsiminen

Asunnon etsiminen kannattaa aloittaa ajoissa. Asuntoja vuokraavat yksityiset vuokranantajat, kaupungit ja kunnat sekä säätiöt. Jos olet opiskelija, ota selvää kaupunkisi opiskelija-asunnoista.

Ota huomioon realistinen vuokranmaksukykysi, kun etsit asuntoa. Mieti myös, kuinka pitkä ja minkä tyyppinen vuokrasuhde sopii elämäntilanteeseesi sekä mitä haluat asunnolta. Onko sinulla vaatimuksia asunnon koon, sijainnin tai muiden ominaisuuksien (esim. autopaikka, parveke tai muu varustelu) suhteen? Mitä enemmän vaatimuksia sinulla on, sitä vaikeampi asuntoa voi olla löytää.

Vuokrasopimuksen tekeminen

Ennen vuokralaisen valintaa asunnossa suoritetaan usein näyttö, johon kannattaa osallistua. Asuntonäytössä näet asunnon omin silmin ja voit mm. kuulostella ääniä, haistella asunnon hajuja ja ottaa mittoja.

Kun sinut on valittu vuokralaiseksi, tehdään vuokrasopimus vuokranantajan kanssa. Vuokrasopimus kannattaa aina tehdä kirjallisesti. Käy sen ehdot tarkasti läpi, ja kiinnitä huomiota erityisesti seuraaviin seikkoihin:

• Kuinka kauan sopimus kestää? Onko se määräaikainen vai voimassa toistaiseksi? Onko irtisanomisajan alkamisaikaa rajoitettu?
  • Mitä vuokrasopimukseen kuuluu (autopaikka, kellari-/ullakkokomero, nettiyhteys)?
  • Mikä on vuokran määrä? Milloin se voidaan tarkastaa ja millä perusteella?
  • Kuinka suuri vakuus on sekä milloin ja miten se maksetaan?
  • Mitä muita maksuja sopimukseen sisältyy (esim. vesimaksu tai autopaikka)?
  • Onko asunnon kunnossapidosta sovittu jotain poikkeavaa?
  • Mitä on sovittu lemmikkien pitämisestä tai tupakoinnista asunnossa?

Tarvittavat ilmoitukset ja sopimukset

Sinun tulee tehdä muuttoilmoitus. Helpoiten sen voi tehdä Digi- ja väestöviraston ja Postin yhteisessä verkkopalvelussa. Uudet osoitetietosi välitetään automaattisesti mm. viranomaisille, Kelaan, seurakunnille ja joillekin yrityksille. Niille tahoille, joille osoitetiedot eivät automaattisesti välity, tulee itse ilmoittaa osoitteen muuttumisesta. Ilmoita muutostasi myös huoltoyhtiölle ja isännöitsijälle.

Jos vuokrasopimukseesi eivät kuulu nettiyhteys ja sähkö, tulee sinun tehdä niistä itse sopimukset. Usein vuokrasopimuksessa vaaditaan kotivakuutuksen ottamista. Vaikka kotivakuutusta ei olisi vuokrasopimuksessa vaadittu, kannattaa se silti ottaa. Vakuutus antaa turvaa yllättävien vahinkojen varalta.

Muuttaminen

Saatko lähipiiristäsi muuttoapua vai tarvitaanko muuttofirmaa? Mistä saat muuttolaatikot ja muut pakkausmateriaalit? Nämä kannattaa selvittää ja muuttofirma varata ajoissa. Myös pakkaaminen on hyvä suorittaa ennen muuttopäivää. Muista suojata asunnon pinnat, kun tavaroita aletaan siirtää asuntoon. Asunto kannattaa myös siivota ja tarkastaa, että palohälyttimet toimivat.

Ennen muuttoa kannattaa suorittaa asunnossa alkutarkastus vuokranantajan kanssa. Siinä asunto käydään yhdessä läpi ja asunnon kunto sekä siinä olevat viat ja muut huomiot kirjataan ylös. Näistä on hyötyä, kun asunnon kuntoa arvioidaan poismuuton yhteydessä.

Vuokra-asunnossa asuminen

Vuokralaisen tärkein velvollisuus on maksaa vuokra ajallaan. Jos et jostain syystä pysty maksamaan vuokraa, ota heti yhteys vuokranantajaasi. Sinun tulee myös pitää asunnosta hyvää huolta. Jos havaitset asunnossa vikoja, ilmoita niistä vuokranantajalle. Hoidathan asuntoa omalta osaltasi huolellisesti ja huomioithan myös taloyhtiön järjestyssäännöt.

Tutustu Kuluttajaliiton vuokraoppaaseen!