Neuvontapalvelut

Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa asumiseen, potilaan oikeuksiin sekä verkko- ja mobiilihuijauksiin liittyen.

Kuluttajaliiton jäseniä palvelee laajempi kuluttajan lakineuvonta, joka neuvoo puhelimitse ja sähköpostitse ongelmatilanteissa, kuten digihuijauksissa ja asumisen haasteissa sekä kysymyksissä potilaan oikeuksista ja kuluttajansuojasta. Lue lisää jäsenyydestä ja liity kätevästi verkossa!

Neuvonnan yhteystiedot

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Kuluttajan lakineuvonta on tukenasi sekä arjen haasteissa että isommissa ongelmatilanteissa. Neuvomme erilaisissa kysymyksissä, jotka liittyvät kuluttajan sekä julkisten palveluiden käyttäjien, kuten potilaan, oikeuksiin.

Kuluttajan lakineuvonta auttaa monenlaisissa kysymyksissä:

• Asuminen (sekä vuokralaiset, vuokranantajat että asunnon omistajat) ja asuntokaupat
  • Autokaupat
  • Koti- ja puhelinmyynnin ongelmatilanteet
  • Matkustus ja matkailu
  • Sopimusasiat
  • …sekä muut kuluttajan oikeuksiin liittyvät asiat!

Oletko jo Kuluttajaliiton jäsen? Ota yhteyttä kuluttajan lakineuvontaan!

Kuluttajan lakineuvonta palvelee jäseniämme maanantaisin klo 15.00–18.30, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 17.00–19.00 sekä perjantaisin klo 14.00–16.00 numerossa 09 454 22 121 (mpm/pvm). Jäsenyys tarkistetaan soiton yhteydessä.

Lue lisää kuluttajan lakineuvonnasta

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta – lue lisää!

Annamme neuvontaa

• Asunnon vuokraaminen: vuokralaisille sekä vuokranantajille
  • Asunto-osakeyhtiön ja osakkaan välisiin suhteisiin liittyen: osakkaille
  • Asumisoikeus- ja osaomistusasumiseen liittyvissä asioissa: asukkaille

Puhelinneuvonta muille kuin Kuluttajaliiton jäsenille

Maksuton puhelinneuvonta palvelee tiistaista perjantaihin klo 11.00–13.00 sekä tiistaisin klo 17.00–19.00 numerossa 09 454 22 130 (mpm/pvm).

Kuluttajaliiton jäsenet voivat ottaa asumiseen liittyvissä kysymyksissä yhteyttä myös jäsenneuvontaamme (ks. yllä).

Chat-neuvonta

Chat-neuvontamme on avoinna tiistaista torstaihin klo 14.00–16.00. Löydät neuvonnan chat-ikkunan asumisneuvonnan sivuilta aukioloaikojen puitteissa.

Kuluttajaliiton jäsenenä voit ottaa asumisasioissa yhteyttä myös kuluttajan lakineuvontaan (ks. yllä). Lue lisää ja hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta!

Huijarit kuriin! -hankkeessa Kuluttajaliitto tarjoaa maksutonta neuvontaa verkko- ja mobiilihuijauksien uhriksi joutuneille sekä digihuijausten ennaltaehkäisyyn liittyen. Neuvontaan voivat ottaa yhteyttä sekä digihuijausten uhreiksi joutuneet että heidän läheisensä.

Digihuijauksiin liittyvät neuvontapalvelumme ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Puhelinneuvonta

Tarjoamme puhelinneuvontaa digihuijauksiin liittyen maanantaisin klo 13–15 ja torstaisin klo 16–18. Puhelinneuvonta palvelee numerossa 09 454 22 140 (pvm/mpm).

Soittaa voit myös nimettömänä. Puhelut käsitellään luottamuksellisesti salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta noudattaen.

Chat-neuvonta

Verkko- ja mobiilihuijauksiin liittyvä chat-neuvontamme on avoinna torstaisin klo 13–15. Löydät chatin hankkeen sivulta sen aukioloaikaan.

Lue lisää digihuijauksista: www.huijausinfo.fi ja Huijausinfon Facebook-sivu.

Kaikille avoin neuvonta

Kaikille avoin potilasoikeusneuvonta palvelee puhelimitse maanantaisin klo 9–11 ja 13–15, puh. 09 454 22 150 (mpm/pvm). Voit kysyä neuvoa myös Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtoon liittyvissä asioissa.

Työtä potilaan oikeuksien hyväksi

Kuluttajaliitto tekee työtä vahvasti myös potilaan oikeuksien parantamiseksi. Tarjoamme kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa myös potilaiden sekä sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeuksista. Järjestämme myös koulutuksia aiheesta sekä potilaille että alan ammattilaisille.

Potilasoikeuden neuvonta auttaa esimerkiksi seuraavissa kysymyksissä:

● Kuka on vastuussa, jos saat huonoa sote-palvelua?
● Ketkä ovat potilaan/asiakkaan omaisia ja läheisiä? Mitä oikeuksia minulla on potilaan omaisena?
● Mitä tulee tehdä, jos henkilökunta havaitsee, että potilasta/asiakasta yritetään hyväksikäyttää taloudellisesti?
● Potilaan kulttuuritaustan perusteella hän ei hyväksy naislääkäriä. Onko hänellä oikeus saada paikalle mieslääkäri?
● Kotihoidon asiakas haluaa jäädä kotiin, vaikka kotihoidon hoitaja haluaa hänen menevän ambulanssilla sairaalaan. Kenen tahto lopulta ratkaisee potilaan hoitolinjauksen?
● …ja monet muut potilaan oikeuksiin liittyvät kysymykset!

Katso myös: neuvontapalvelut Kuluttajaliiton jäsenille

Kuluttajaliiton jäsenenä voit kysyä potilasasioista myös jäsenneuvonnastamme (ks. ylempänä: Kuluttajan lakineuvonta). Tarjoamme jäsenillemme maksutonta neuvontaa erilaisissa kuluttaja-asioissa, kuten auto- ja asuntokaupoissa, asumisessa, vuokrasopimuksissa, koti- ja puhelinmyynnin ongelmatilanteissa ja erilaisissa sopimusasioissa sekä potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Muita neuvontaa tarjoavia tahoja

Kuluttajaliiton lisäksi neuvontaa saa myös muualta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta auttaa esimerkiksi tilanteissa, joissa kuluttaja on tehnyt kaupat yrityksen kanssa, ollut tyytymätön kauppoihin ja tehnyt sitten reklamaation yritykselle, mutta reklamaatio ei ole tuottanut haluttua tulosta.

Jos haluat ilmoittaa epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista, voit tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä.

Kiinteistöliitto tarjoaa jäseninään olevien taloyhtiöiden hallituksen jäsenille ja isännöitsijöille neuvontapalveluita. Sovitteluapua asumiseen liittyvissä ongelmatilanteissa saa myös
Naapuruussovittelun Keskuksesta.

Takuusäätiöltä puolestaan saa neuvontaa velkoihin, maksuhäiriömerkintään ja muihin raha-asioihin liittyen. Myös oikeusaputoimistoilta saa maksutonta talous- ja velkaneuvontaa.

FINEn vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta saa apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Neuvontaa saa esimerkiksi, kun vakuutusyhtiöltä on tullut kielteinen korvauspäätös tai pankin menettely ei tyydytä asiakasta.

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää Kuluttajaliiton jäsenyydestä