Neuvontapalvelut

Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa asumiseen liittyvissä asioissa sekä verkko- ja mobiilihuijauksiin liittyen. Koronavirusepidemian aikana tarjoamme myös kuluttajien koronaneuvontaa.

Muissa asioissa neuvontamme palvelee Kuluttajaliiton jäseniä. Jäsenillemme tarjoamme lakimiestasoista neuvontaa erilaisissa kuluttajaan liittyvissä lainsäädännön kysymyksissä, kuten reklamaation tekemisessä, kaupanteossa ja asunnon vuokrauksessa.

Neuvonnan yhteystiedot

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Kuluttajan lakineuvonta tukenasi sekä arjen haasteissa että isommissa ongelmatilanteissa. Neuvomme erilaisissa kysymyksissä, jotka liittyvät kuluttajan sekä julkisten palveluiden käyttäjien, kuten potilaan, oikeuksiin.

Kuluttajan lakineuvonta auttaa monenlaisissa kysymyksissä:

• Asuminen (sekä vuokralaiset, vuokranantajat että asunnon omistajat) ja asuntokaupat
  • Autokaupat
  • Koti- ja puhelinmyynnin ongelmatilanteet
  • Matkustus ja matkailu
  • Sopimusasiat
  • Potilaan oikeuksiin liittyvät kysymykset
  • …sekä muut kuluttajan oikeuksiin liittyvät asiat!

Oletko jo Kuluttajaliiton jäsen? Ota yhteyttä kuluttajan lakineuvontaan!

Kuluttajan lakineuvonta palvelee jäseniämme maanantaisin klo 15.00–18.30, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 17.00–19.00 sekä perjantaisin klo 14.00–16.00 numerossa 09 – 454 22 121 (mpm/pvm). Jäsenyys tarkistetaan soiton yhteydessä.

Lue lisää kuluttajan lakineuvonnasta

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta – lue lisää!

Annamme neuvontaa asuinhuoneistojen huoneenvuokrasuhteisiin (mukaan lukien vuokranvälitys) liittyvissä asioissa vuokralaisille ja vuokranantajille, asunto-osakeyhtiöön liittyvissä asioissa osakkaille ja asumisoikeusasumiseen liittyvissä kysymyksissä asumisoikeuden haltijoille sekä osaomistusasukkaille.

Puhelinneuvonta muille kuin Kuluttajaliiton jäsenille

Maksuton puhelinneuvonta palvelee arkipäivisin tiistaista perjantaihin klo 11.00–13.00 sekä tiistaisin klo 17.00–19.00 numerossa 09–454 22 130 (vain mpm/pvm).

Kuluttajaliiton jäsenet voivat ottaa asumiseen liittyvissä kysymyksissä yhteyttä myös jäsenneuvontaamme (ks. yllä).

Chat-neuvonta

Chat-neuvontamme on avoinna tiistaista torstaihin klo 14.00–16.00. Löydät neuvonnan chat-ikkunan asumisneuvonnan sivuilta aukioloaikojen puitteissa.

Kuluttajaliiton jäsenenä voit ottaa asumisasioissa yhteyttä myös kuluttajan lakineuvontaan (ks. yllä). Lue lisää ja hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta!

Huijarit kuriin! -hankkeessa Kuluttajaliitto tarjoaa maksutonta neuvontaa verkko- ja mobiilihuijauksien uhriksi joutuneille sekä digihuijausten ennaltaehkäisyyn liittyen. Neuvontaan voivat ottaa yhteyttä sekä digihuijausten uhreiksi joutuneet että heidän läheisensä.

Digihuijauksiin liittyvät neuvontapalvelumme ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Puhelinneuvonta

Tarjoamme puhelinneuvontaa digihuijauksiin liittyen maanantaisin klo 13–15 ja torstaisin klo 16–18. Puhelinneuvonta palvelee numerossa 09-454 22 140 (vain pvm/mpm).

Soittaa voit myös nimettömänä. Puhelut käsitellään luottamuksellisesti salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta noudattaen.

Chat-neuvonta

Verkko- ja mobiilihuijauksiin liittyvä chat-neuvontamme on avoinna torstaisin klo 13–15. Löydät chatin hankkeen sivulta sen aukioloaikaan.

Lue lisää digihuijauksista: www.huijausinfo.fi ja Huijausinfon Facebook-sivu.

Kuluttajaliitto tekee työtä vahvasti myös potilaan oikeuksien parantamiseksi. Tarjoamme kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa myös potilaiden sekä sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeuksista. Järjestämme myös koulutuksia aiheesta sekä potilaille että alan ammattilaisille.

Potilasoikeuden neuvonta auttaa esimerkiksi seuraavissa kysymyksissä:

● Kuka on vastuussa, jos saat huonoa sote-palvelua?
● Ketkä ovat potilaan/asiakkaan omaisia ja läheisiä? Mitä oikeuksia minulla on potilaan omaisena?
● Mitä tulee tehdä, jos henkilökunta havaitsee, että potilasta/asiakasta yritetään hyväksikäyttää taloudellisesti?
● Potilaan kulttuuritaustan perusteella hän ei hyväksy naislääkäriä. Onko hänellä oikeus saada paikalle mieslääkäri?
● Kotihoidon asiakas haluaa jäädä kotiin, vaikka kotihoidon hoitaja haluaa hänen menevän ambulanssilla sairaalaan. Kenen tahto lopulta ratkaisee potilaan hoitolinjauksen?
● …ja monet muut potilaan oikeuksiin liittyvät kysymykset!

Kaikille avoin neuvonta

Kaikille avoin potilasoikeusneuvonta palvelee puhelimitse maanantaisin klo 9–11 ja 13–15, puh 09-454 22150 (mpm/pvm).

Vastaamoon liittyviin kysymyksiin vastaamme lisäksi ke ja to klo 17–19 ja pe klo 14–16.

Katso myös: neuvontapalvelut Kuluttajaliiton jäsenille

Kuluttajaliiton jäsenenä voit kysyä potilasasioista myös jäsenneuvonnastamme (ks. ylempänä: Kuluttajan lakineuvonta). Tarjoamme jäsenillemme maksutonta neuvontaa erilaisissa kuluttaja-asioissa, kuten auto- ja asuntokaupoissa, asumisessa, vuokrasopimuksissa, koti- ja puhelinmyynnin ongelmatilanteissa ja erilaisissa sopimusasioissa sekä potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Liity jäseneksi!

Muita neuvontaa tarjoavia tahoja

Kuluttajaliiton lisäksi neuvontaa saa myös muualta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta auttaa esimerkiksi tilanteissa, joissa kuluttaja on tehnyt kaupat yrityksen kanssa, ollut tyytymätön kauppoihin ja tehnyt sitten reklamaation yritykselle, mutta reklamaatio ei ole tuottanut haluttua tulosta.

Jos haluat ilmoittaa epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista, voit tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä.

Takuusäätiöltä puolestaan saa neuvontaa velkoihin, maksuhäiriömerkintään ja muihin raha-asioihin liittyen. Myös oikeusaputoimistoilta saa maksutonta talous- ja velkaneuvontaa.

FINEn vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta saa apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Neuvontaa saa esimerkiksi, kun vakuutusyhtiöltä on tullut kielteinen korvauspäätös tai pankin menettely ei tyydytä asiakasta.

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin