Neuvonta
Tutustu myös Tietopankkiimme!Neuvontapalvelut
Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa asumiseen ja potilaan oikeuksiin liittyen.
Kuluttajaliiton jäseniä palvelee laajempi kuluttajan lakineuvonta, joka neuvoo puhelimitse ja sähköpostitse ongelmatilanteissa, kuten digihuijauksissa ja asumisen haasteissa sekä kysymyksissä potilaan oikeuksista ja kuluttajansuojasta. Lue lisää jäsenyydestä ja liity kätevästi verkossa!
Oletko jo jäsen? Jäsenpalveluista saat lisätietoa mm. laskutukseen ja jäsenyyteen liittyen.
Sivut
Neuvonnan yhteystiedot
Juristimme ovat vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Kuluttajan lakineuvonta on tukenasi sekä arjen haasteissa että isommissa ongelmatilanteissa.
Kuluttajan lakineuvonta neuvoo monenlaisissa kysymyksissä, esimerkiksi:
- Asuminen (sekä vuokralaiset, vuokranantajat että asunnon omistajat) ja asuntokaupat
- Autokaupat
- Koti- ja puhelinmyynti
- Matkustus ja matkailu
- Reklamaatiot
- Potilaan ja sote-asiakkaan oikeudet
- …sekä muut kuluttajan oikeuksiin liittyvät asiat!
Oletko jo Kuluttajaliiton jäsen? Ota yhteyttä kuluttajan lakineuvontaan!
Kuluttajan lakineuvonta on avoinna:
ma: klo 17–19
ke: klo 17–19
to: klo 17–19
pe: klo 14–16.
Kuluttajan lakineuvonta palvelee jäseniämme numerossa 09 454 22 121 (mpm/pvm). Jäsenyys tarkistetaan soiton yhteydessä.
Tarjoamme jäsenillemme neuvontaa kuluttaja-asioissa myös sähköpostitse. Lähetä kysymyksesi viestillä tai jätä soittopyyntö: info@kuluttajaliitto.fi. Lisääthän viestiin jäsentietosi.
Huomaathan ystävällisesti, että tarjoamme neuvontapalveluita puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Emme valitettavasti voi esimerkiksi toimia asiamiehinä, valmistella oikeudellisia asiakirjoja, edustaa ketään oikeudessa tai olla yhteydessä yritykseen yksittäisestä riitatilanteesta.
Neuvonta sähköpostitse
Tarjoamme jäsenillemme myös englannin- ja ruotsinkielistä neuvontaa kuluttaja-asioissa sähköpostitse. Lähetä kysymyksesi viestillä tai jätä soittopyyntö: info@kuluttajaliitto.fi. Lisääthän viestiin jäsentietosi.
Vi erbjuder våra medlemmar rådgivning i konsumentfrågor på svenska per e-post. Skicka din fråga som meddelande eller lämna ringbud: info@kuluttajaliitto.fi. Skriv dina medlemsuppgifter i meddelandet.
We offer legal assistance on consumer matters for our members in English via email. Send your question or request a phone call: info@kuluttajaliitto.fi. Please include your membership information in the email.
Annamme neuvontaa
- Asunnon vuokraaminen: vuokralaisille sekä vuokranantajille
- Asunto-osakeyhtiön ja osakkaan välisiin suhteisiin liittyen: osakkaille
- Asumisoikeus- ja osaomistusasumiseen liittyvissä asioissa: asukkaille
- Kiinteistö- ja asuntokaupoissa
Puhelinneuvonta muille kuin Kuluttajaliiton jäsenille
Maksuton puhelinneuvonta palvelee:
ma: klo 14–16
ti: klo 11–13 ja klo 17–19
ke: klo 11–13
to: klo 11–13
pe: klo 11–13.
Asumisneuvonta palvelee numerossa 09 454 22 130 (mpm/pvm).
Jäsenenä saat usein nopeammin yhteyden lakineuvojaan. Katso kuluttajan lakineuvonnan yhteystiedot ylempää. Jos et vielä ole jäsen, liity nyt!
Chat-neuvonta
Chat-neuvontamme on avoinna tiistaista torstaihin klo 14–16. Löydät neuvonnan chat-ikkunan asumisneuvonnan sivuilta aukioloaikojen puitteissa.
Rådgivning i boendefrågor på svenska.
Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa ruotsinkielistä neuvontaa asumisen kysymyksissä tiistaisin klo 9–12 ja torstaisin klo 12–15 numerossa 09 454 22 160 (mpm/pvm). Katso poikkeusaukioloajat neuvonnan omalta sivulta.
Legal advice concerning housing issues in English.
Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa englanninkielistä neuvontaa asumisen kysymyksissä tiistaisin klo 9–12 ja torstaisin klo 12–15 numerossa 09 454 22 180 (mpm/pvm). Katso poikkeusaukioloajat neuvonnan omalta sivulta.
Kaikille avoin neuvonta
Kaikille avoin potilasoikeusneuvonta palvelee puhelimitse maanantaisin klo 9–11 ja 13–15, puh. 09 454 22 150 (mpm/pvm). Voit kysyä neuvoa myös Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtoon liittyvissä asioissa.
Työtä potilaan oikeuksien hyväksi
Kuluttajaliitto tekee työtä vahvasti myös potilaan oikeuksien parantamiseksi. Tarjoamme kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa potilaiden sekä sosiaali- terveydenhuollon asiakkaiden oikeuksista. Järjestämme myös koulutuksia aiheesta sekä potilaille että alan ammattilaisille.
Potilasoikeuden neuvonta auttaa esimerkiksi seuraavissa kysymyksissä:
- Mitä potilas voi tehdä, jos terveydenhuollon hoitokäynnillä tapahtuu virhe tai potilas kohtaa epäasiallista kohtelua?
- Miten potilasvahingoista on mahdollista saada korvausta?
- Mitkä ovat potilaan oikeudet silloin, kun hän on eri mieltä lääkärin kanssa hoitoratkaisuja koskien?
- Mitä vähävarainen kansalainen voi tehdä, jos hänellä ei ole varaa maksaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja?
- Onko potilaalla oikeus viedä erimielisyys kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi?
- …ja monet muut potilaan oikeuksiin liittyvät kysymykset!
Katso myös: neuvontapalvelut Kuluttajaliiton jäsenille
Kuluttajaliiton jäsenenä voit kysyä potilasasioista myös jäsenneuvonnastamme (ks. ylempänä: Kuluttajan lakineuvonta). Tarjoamme jäsenillemme maksutonta neuvontaa erilaisissa kuluttaja-asioissa, kuten auto- ja asuntokaupoissa, asumisessa, vuokrasopimuksissa, koti- ja puhelinmyynnin ongelmatilanteissa ja erilaisissa sopimusasioissa sekä potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä.
Muita neuvontaa tarjoavia tahoja
Kuluttajaliiton lisäksi neuvontaa saa myös muualta.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta auttaa esimerkiksi tilanteissa, joissa kuluttaja on tehnyt kaupat yrityksen kanssa, ollut tyytymätön kauppoihin ja tehnyt sitten reklamaation yritykselle, mutta reklamaatio ei ole tuottanut haluttua tulosta.
Jos haluat ilmoittaa epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista, voit tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä.
Kiinteistöliitto tarjoaa jäseninään olevien taloyhtiöiden hallituksen jäsenille ja isännöitsijöille neuvontapalveluita. Sovitteluapua asumiseen liittyvissä ongelmatilanteissa saa myös
Naapuruussovittelun Keskuksesta.
Takuusäätiöltä puolestaan saa neuvontaa velkoihin, maksuhäiriömerkintään ja muihin raha-asioihin liittyen. Myös oikeusaputoimistoilta saa maksutonta talous- ja velkaneuvontaa.
FINEn vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta saa apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Neuvontaa saa esimerkiksi, kun vakuutusyhtiöltä on tullut kielteinen korvauspäätös tai pankin menettely ei tyydytä asiakasta.