Neuvontapalvelut

Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa asumiseen ja potilaan oikeuksiin liittyen.

Kuluttajaliiton jäseniä palvelee kuluttajan lakineuvonta, joka neuvoo pääsääntöisesti puhelimitse ongelmatilanteissa, kuten asumisen haasteissa, kuluttajansuojassa ja digihuijauksissa. Lue lisää jäsenyydestä ja liity kätevästi verkossa!

Oletko jo jäsen? Jäsenpalveluista saat lisätietoa mm. laskutukseen ja jäsenyyteen liittyen.

Neuvonnan yhteystiedot

Juristimme ovat vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Kuluttajan lakineuvonta on tukenasi sekä arjen haasteissa että isommissa ongelmatilanteissa. Neuvonnasta voit kysyä myös asumiseen liittyviä kysymyksiä.

Kuluttajan lakineuvonta neuvoo monenlaisissa kysymyksissä, esimerkiksi:

  • Asuminen (sekä vuokralaiset, vuokranantajat että asunnon omistajat) ja asuntokaupat
  • Autokaupat
  • Koti- ja puhelinmyynti
  • Matkustus ja matkailu
  • Reklamaatiot
  • Potilaan ja sote-asiakkaan oikeudet
  • …sekä muut kuluttajan oikeuksiin liittyvät asiat!

Oletko jo Kuluttajaliiton jäsen? Ota yhteyttä kuluttajan lakineuvontaan!

Kuluttajan lakineuvonta on avoinna:
ma: klo 17–19
ti: klo 14–16
ke: klo 17–19
to: klo 17–19
pe: klo 14–16

Kuluttajan lakineuvonta palvelee jäseniämme numerossa 09 454 22 121*. Jäsenyys tarkistetaan soiton yhteydessä.

Huomaathan ystävällisesti, että tarjoamme neuvontapalveluita pääsääntöisesti puhelimitse. Emme valitettavasti voi esimerkiksi toimia asiamiehinä, valmistella oikeudellisia asiakirjoja, edustaa ketään oikeudessa tai olla yhteydessä yritykseen yksittäisestä riitatilanteesta.

*) Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

Kuluttajan lakineuvonta englanniksi ja ruotsiksi

Tarjoamme jäsenillemme myös englannin- ja ruotsinkielistä neuvontaa kuluttaja-asioissa. Jätä soittopyyntö sähköpostitse osoitteeseen info@kuluttajaliitto.fi tai soittamalla jäsenpalveluumme (katso yhteystiedot). Jäsenyys tunnistetaan nimen perusteella.

Vi erbjuder våra medlemmar rådgivning i konsumentfrågor på svenska. Lämna ringbud per e-post info@kuluttajaliitto.fi eller ring vår medlemstjänst (se kontaktuppgifter). Medlemskapet kontrolleras utifrån namnet.

We offer legal assistance on consumer matters for our members in English. Request a phone call by contacting us via email at info@kuluttajaliitto.fi or by phone (see contact information). Please include your membership information.

Lue lisää kuluttajan lakineuvonnasta

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta – lue lisää!

Annamme neuvontaa

  • Asunnon vuokraaminen: vuokralaisille sekä vuokranantajille
  • Asunto-osakeyhtiön ja osakkaan välisiin suhteisiin liittyen: osakkaille
  • Asumisoikeus- ja osaomistusasumiseen liittyvissä asioissa: asukkaille
  • Kiinteistö- ja asuntokaupoissa

Puhelinneuvonta muille kuin Kuluttajaliiton jäsenille

HUOM! Asumisen lakineuvonta on suljettuna joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina.

Maksuton puhelinneuvonta palvelee:
ma: klo 14–16
ti: klo 11–13 ja klo 17–19
ke: klo 11–13
to: klo 11–13
pe: klo 11–13.

Asumisneuvonta palvelee numerossa 09 454 22 130*.

Jäsenenä saat usein nopeammin yhteyden lakineuvojaan. Katso kuluttajan lakineuvonnan yhteystiedot ylempää. Jos et vielä ole jäsen, liity nyt!

*) Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

Chat-neuvonta

Chat-neuvontamme on avoinna keskiviikosta torstaihin klo 14–16. Löydät neuvonnan chat-ikkunan asumisneuvonnan sivuilta aukioloaikojen puitteissa.

Rådgivning i boendefrågor på svenska.

Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa ruotsinkielistä neuvontaa asumisen kysymyksissä tiistaisin klo 12–13 ja torstaisin klo 17–18 numerossa 09 454 22 160*. Katso poikkeusaukioloajat neuvonnan omalta sivulta.

*) Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

Legal advice concerning housing issues in English.

Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa englanninkielistä neuvontaa asumisen kysymyksissä tiistaisin klo 12–13 ja torstaisin klo 17–18 numerossa 09 454 22 160*. Katso poikkeusaukioloajat neuvonnan omalta sivulta.

*) Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

Kaikille avoin neuvonta

Kaikille avoin potilasoikeusneuvonta palvelee puhelimitse maanantaisin klo 9–11 ja 13–15, puh. 09 454 22 150*.

HUOM! Potilasoikeusneuvonta on avoinna joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina vain klo 9–11.

*) Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

Työtä potilaan oikeuksien hyväksi

Kuluttajaliitto tekee työtä vahvasti myös potilaan oikeuksien parantamiseksi. Tarjoamme kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa potilaiden sekä sosiaali- terveydenhuollon asiakkaiden oikeuksista. Järjestämme myös koulutuksia aiheesta sekä potilaille että alan ammattilaisille.

Potilasoikeuden neuvonta auttaa esimerkiksi seuraavissa kysymyksissä:

  • Mitä potilas voi tehdä, jos terveydenhuollon hoitokäynnillä tapahtuu virhe tai potilas kohtaa epäasiallista kohtelua?
  • Miten potilasvahingoista on mahdollista saada korvausta?
  • Mitä kansalainen voi tehdä, jos hänellä ei ole varaa maksaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja?
  • Onko potilaalla oikeus viedä erimielisyys kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi?
  • …ja monet muut potilaan oikeuksiin liittyvät kysymykset!

Muita neuvontaa tarjoavia tahoja

Kuluttajaliiton lisäksi neuvontaa saa myös muualta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta auttaa esimerkiksi tilanteissa, joissa kuluttaja on tehnyt kaupat yrityksen kanssa, ollut tyytymätön kauppoihin ja tehnyt sitten reklamaation yritykselle, mutta reklamaatio ei ole tuottanut haluttua tulosta.

Jos haluat ilmoittaa epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista, voit tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä.

Kiinteistöliitto tarjoaa jäseninään olevien taloyhtiöiden hallituksen jäsenille ja isännöitsijöille neuvontapalveluita. Sovitteluapua asumiseen liittyvissä ongelmatilanteissa saa myös Naapuruussovittelun Keskuksesta.

Takuusäätiöltä puolestaan saa neuvontaa velkoihin, maksuhäiriömerkintään ja muihin raha-asioihin liittyen. Myös oikeusaputoimistoilta saa maksutonta talous- ja velkaneuvontaa.

FINEn vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta saa apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Neuvontaa saa esimerkiksi, kun vakuutusyhtiöltä on tullut kielteinen korvauspäätös tai pankin menettely ei tyydytä asiakasta.