Neuvontapalvelut

Kuluttajaliitto tarjoaa kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa asumiseen ja potilaan oikeuksiin liittyen.

Kuluttajaliiton jäseniä palvelee laajempi kuluttajan lakineuvonta, joka neuvoo puhelimitse ja sähköpostitse ongelmatilanteissa, kuten digihuijauksissa ja asumisen haasteissa sekä kysymyksissä potilaan oikeuksista ja kuluttajansuojasta. Lue lisää jäsenyydestä ja liity kätevästi verkossa!

Oletko jo jäsen? Jäsenpalveluista saat lisätietoa mm. laskutukseen ja jäsenyyteen liittyen.

Neuvonnan yhteystiedot

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Kuluttajan lakineuvonta on tukenasi sekä arjen haasteissa että isommissa ongelmatilanteissa.

Kuluttajan lakineuvonta neuvoo monenlaisissa kysymyksissä, esimerkiksi:

• Asuminen (sekä vuokralaiset, vuokranantajat että asunnon omistajat) ja asuntokaupat
  • Autokaupat
  • Koti- ja puhelinmyynti
  • Matkustus ja matkailu
  • Reklamaatiot
  • Potilaan ja sote-asiakkaan oikeudet
  • …sekä muut kuluttajan oikeuksiin liittyvät asiat!

Oletko jo Kuluttajaliiton jäsen? Ota yhteyttä kuluttajan lakineuvontaan!

Huom! Kuluttajan lakineuvonta on suljettuna pe 27.5.2022.

Kuluttajan lakineuvonta palvelee jäseniämme maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 17–19 sekä perjantaisin klo 14–16 numerossa 09 454 22 121 (mpm/pvm). Jäsenyys tarkistetaan soiton yhteydessä.

Lue lisää kuluttajan lakineuvonnasta

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta – lue lisää!

Konsumentrådgivning för medlemmar

Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry tarjoaa jäsenilleen ruotsinkielistä kuluttajaneuvontaa. Neuvonta jää tauolle 31.3.2022 jälkeen ja jatkuu myöhemmin huhtikuussa.

Kuluttajaneuvonta on tukenasi ja auttaa arjen haasteissa ja ongelmatilanteissa. Neuvomme erilaisissa kuluttajakysymyksissä, jotka liittyvät kuluttajan oikeuksiin ja kuluttajansuojaan, kuten reklamaation tekemisessä, kaupanteossa ja asunnon vuokrauksessa.

Annamme neuvontaa

• Asunnon vuokraaminen: vuokralaisille sekä vuokranantajille
  • Asunto-osakeyhtiön ja osakkaan välisiin suhteisiin liittyen: osakkaille
  • Asumisoikeus- ja osaomistusasumiseen liittyvissä asioissa: asukkaille
  • Kiinteistö- ja asuntokaupoissa

Puhelinneuvonta muille kuin Kuluttajaliiton jäsenille

Huom! Asumisneuvonta on suljettuna pe 27.5.2022.

Maksuton puhelinneuvonta palvelee maanantaisin klo 14–16, tiistaista perjantaihin klo 11–13 sekä tiistaisin klo 17–19 numerossa 09 454 22 130 (mpm/pvm).

Jäsenenä saat usein nopeammin yhteyden lakineuvojaan. Katso kuluttajan lakineuvonnan yhteystiedot ylempää. Jos et vielä ole jäsen, liity nyt!

Chat-neuvonta

Chat-neuvontamme on avoinna tiistaista torstaihin klo 14–16. Löydät neuvonnan chat-ikkunan asumisneuvonnan sivuilta aukioloaikojen puitteissa.

Kaikille avoin neuvonta

Huom! Potilasoikeusneuvonta on suljettuna ma 23.5.2022.

Kaikille avoin potilasoikeusneuvonta palvelee puhelimitse maanantaisin klo 9–11 ja 13–15, puh. 09 454 22 150 (mpm/pvm). Voit kysyä neuvoa myös Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtoon liittyvissä asioissa.

Työtä potilaan oikeuksien hyväksi

Kuluttajaliitto tekee työtä vahvasti myös potilaan oikeuksien parantamiseksi. Tarjoamme kaikille avointa ja maksutonta neuvontaa potilaiden sekä sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeuksista. Järjestämme myös koulutuksia aiheesta sekä potilaille että alan ammattilaisille.

Potilasoikeuden neuvonta auttaa esimerkiksi seuraavissa kysymyksissä:

• Mitä potilas voi tehdä, jos terveydenhuollon hoitokäynnillä tapahtuu virhe tai potilas kohtaa epäasiallista kohtelua?
  • Miten potilasvahingoista on mahdollista saada korvausta?
  • Mitkä ovat potilaan oikeudet silloin, kun hän on eri mieltä lääkärin kanssa hoitoratkaisuja koskien?
  • Mitä vähävarainen kansalainen voi tehdä, jos hänellä ei ole varaa maksaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja?
  • Onko potilaalla oikeus viedä erimielisyys kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi?
  • …ja monet muut potilaan oikeuksiin liittyvät kysymykset!

Katso myös: neuvontapalvelut Kuluttajaliiton jäsenille

Kuluttajaliiton jäsenenä voit kysyä potilasasioista myös jäsenneuvonnastamme (ks. ylempänä: Kuluttajan lakineuvonta). Tarjoamme jäsenillemme maksutonta neuvontaa erilaisissa kuluttaja-asioissa, kuten auto- ja asuntokaupoissa, asumisessa, vuokrasopimuksissa, koti- ja puhelinmyynnin ongelmatilanteissa ja erilaisissa sopimusasioissa sekä potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Huijarit kuriin! -hankkeen tarjoama neuvontapalvelu digihuijatuille on päättynyt hankkeen päättymisen myötä.

Jos epäilet itsesi tai läheisesi tulleen huijatuksi, voit ottaa yhteyttä Rikosuhripäivystykseen.

Tutustu hankkeen materiaaleihin huijausten tunnistamisesta.

Muita neuvontaa tarjoavia tahoja

Kuluttajaliiton lisäksi neuvontaa saa myös muualta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta auttaa esimerkiksi tilanteissa, joissa kuluttaja on tehnyt kaupat yrityksen kanssa, ollut tyytymätön kauppoihin ja tehnyt sitten reklamaation yritykselle, mutta reklamaatio ei ole tuottanut haluttua tulosta.

Jos haluat ilmoittaa epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista, voit tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä.

Kiinteistöliitto tarjoaa jäseninään olevien taloyhtiöiden hallituksen jäsenille ja isännöitsijöille neuvontapalveluita. Sovitteluapua asumiseen liittyvissä ongelmatilanteissa saa myös
Naapuruussovittelun Keskuksesta.

Takuusäätiöltä puolestaan saa neuvontaa velkoihin, maksuhäiriömerkintään ja muihin raha-asioihin liittyen. Myös oikeusaputoimistoilta saa maksutonta talous- ja velkaneuvontaa.

FINEn vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta saa apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Neuvontaa saa esimerkiksi, kun vakuutusyhtiöltä on tullut kielteinen korvauspäätös tai pankin menettely ei tyydytä asiakasta.

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää jäsenyydestä