Nuori pariskunta käy läpi budjettiaan samalla, kun he maksavat lainan lyhennystä.

Verohallinnon positiivinen luottotietorekisteri ja yksityishenkilöiden sähköinen asiointipalvelu otettiin käyttöön 1.4.2024. Positiivinen luottotietorekisteri on valtion ylläpitämä tietokanta, johon kerätään tiedot kaikkien yksityishenkilöiden luotoista. Sen tarkoitus on ehkäistä kotitalouksien ylivelkaantumista, auttaa kuluttajia hallitsemaan omaa talouttaan sekä parantaa luotonantajien kykyä arvioida luottoa hakevien luottokelpoisuutta. Kokosimme alle vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, joita positiivisen luottotietorekisterin käyttöönotto saattaa herättää.

Mitä hyötyä rekisteristä on kuluttajille?

Kuluttajat voivat tarkastella omien luottojensa tietoja positiivisen luottotietorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Palvelusta näet muun muassa myönnetyt luotot, maksetut lyhennykset, luottojen päättymispäivät, korot ja muut luottoihisi liittyvät yksityiskohdat. Voit myös halutessasi asettaa itsellesi omaehtoisen luottokiellon palvelun kautta.

Mitä tietoja luotonantajat ilmoittavat rekisteriin?

Luotonantajat, kuten pankit, ovat velvollisia ilmoittamaan kaikki yksityishenkilöille myönnetyt kuluttajalainat ja niihin liittyvät tiedot rekisteriin. Tämä koskee esimerkiksi asuntolainoja, opintolainoja, osamaksurahoituksia ja kulutusluottoja. Kun sinulle myönnetään uusi luotto, sen tiedot näkyvät rekisterissä noin kahden päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä.

Miten luotonantajat käyttävät rekisteriä arvioidessaan hakijan luottokelpoisuutta?

Kun haet luottoa, luotonantaja tarkistaa luottokelpoisuutesi tilaamalla rekisteriotteen positiivisesta luottotietorekisteristä. Rekisteriote sisältää tiedot luotoistasi ja tuloistasi viimeisen 12 kuukauden ajalta. Luotonantaja näkee myös, onko sinulla voimassa oleva omaehtoinen luottokielto. Luotonantaja arvioi luottokelpoisuutesi rekisteriotteen tietojen perusteella.

Kuka voi pyytää rekisteriotetta positiivisesta luottotietorekisteristä?

Luotonantajat saavat käyttää luottotietoja vain tarkasti määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Luotonantaja voi tilata rekisteriotteen ainoastaan silloin, kun:

• olet hakemassa uutta luottoa
  • haet olemassa olevaan luottosopimukseesi muutosta, joka vaatii luottokelpoisuuden arviointia
  • olet takaamassa toisen henkilön lainaa

Esimerkiksi vuokranantajalla ei ole oikeutta pyytää tietojasi rekisteristä. Voit tarkistaa sähköisestä asiointipalvelusta, mitkä luotonantajat ovat pyytäneet tietojasi rekisteristä ja mihin tarkoitukseen.

Mitä tietoja ei tallenneta rekisteriin?

Positiiviseen luottotietorekisteriin ei tallenneta maksuhäiriömerkintöjä, mutta siellä näkyy tieto, jos luottosi maksuerän maksu on viivästynyt yli 60 päivää. Luotonantaja poistaa tiedon maksuviiveestä, kun maksat maksuerän kokonaan pois tai sovit luotonantajasi kanssa uuden maksuohjelman maksuviiveen hoitamiseksi.

Miten positiivinen luottotietorekisteri voi auttaa hallitsemaan omaa talouttasi?

Rekisteri voi auttaa sinua välttämään ylivelkaantumisen tarjoamalla selkeän kuvan omasta taloudellisesta tilanteestasi. Sähköisen asiointipalvelun kautta pystyt tarkastelemaan luottojesi kokonaistilannetta helposti.

Näet rekisteristä kaikki luottoihisi liittyvät yksityiskohdat, kuten tekemäsi lyhennykset ja korot. Rekisteri tarjoaa hyödyllistä tietoa veloistasi, jota voit käyttää apunasi suunnitellessasi rahankäyttöäsi tai laatiessasi itsellesi taloussuunnitelman.

Lähde:
Positiivinen luottotietorekisteri – Tietoa luottotietorekisteristä yksityishenkilöille (Tiedot noudettu 2.4.2024)

Julkaistu 2.4.2024