Huijaripodi

Huijaripodi kertoo sinulle kaiken, mitä olet aina halunnut tietää huijauksista. Miksi ihminen on niin helppo uhri? Miten huijauksia tehdään netissä? Saadaanko menetettyjä rahoja ikinä takaisin? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin etsitään vastauksia Kuluttajaliiton Huijausinfon podcastissa.

Huijaukset ovat kymmenien miljardien eurojen maailmanlaajuinen bisnes, jota pyörittää kansainvälinen järjestäytynyt rikollisuus. Rahojen lisäksi uhrilta voi mennä myös terveys, kun huijauksen aiheuttama kriisi vie luottamuksen ihmisiin ja aiheuttaa suurta häpeän tunnetta. Tässä podcastissa keskustelemme huijauksista laajempana ilmiönä aina teknisestä toteutuksesta ihmisen kykyyn selviytyä huijatuksi joutumisesta. Kuluttajaliiton Jaana Savolaisen haastateltavana on asiantuntijoita pankista poliisiin ja psykologista hakkeriin.

Jaksoja julkaistaan keskiviikkoisin 18.8.2021 alkaen.

Tutustu Huijarit kuriin! -hankkeeseen

Jakso 1: Miltä huijaus näyttää hakkerin silmin?

Vieraana hakkeri ja F-Securen tietoturva-asiantuntija Laura Kankaala. Jakso julkaistaan 18.8.2021.

Jakso 2: Saadaanko huijareita kiinni?

Vieraana poliisitarkastaja Tuomas Pöyhönen Poliisihallituksesta. Jakso julkaistaan 18.8.2021.

Jakso 3: Mitä huijauksia selvitetään?

Vieraana tietoturva-asiantuntija Ville Kontinen Kyberturvallisuuskeskuksesta. Jakso julkaistaan 25.8.2021.

Jakso 4: Onko huijaus aina huijaus?

Vieraana eritysasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Jakso julkaistaan 1.9.2021.

Jakso 5: Miten käy, kun sijoitushuijari vie rahat?

Vieraana petosasiantuntija Lasse Riihimäki Nordeasta. Jakso julkaistaan 8.9.2021.

Jakso 6: Miksi huijattu häpeää?

Vieraana psykologi Katja Myllyviita. Jakso julkaistaan 15.9.2021.

Jakso 7: Miten meitä vastaan hyökätään digisti?

Vieraana johtava eritysasiantuntija Kimmo Rousku Digi- ja väestötietovirastosta. Jakso julkaistaan 22.9.2021.

Jakso 8: Miksi ihmistä on niin helppo huijata?

Vieraana projektipäällikkö Kirsi Heiskanen, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Poliisiammattikorkeakoulun yhteishanke CYBERDI. Jakso julkaistaan 29.9.2021.

Podcast-sarjan äänitys, leikkaus ja editointi: Krash Oy
Tunnusmusiikin tuotanto ja sävellys: Otto-Pekka Palmu ja Ville Lehtola