Huijarit kuriin! -hanke

Epäiletkö tulleesi huijatuksi verkossa? Oletko huolissasi läheisesi puolesta? Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanke keskittyy nettihuijausten ennaltaehkäisyyn ja huijausten uhrien tukemiseen.

Huijarit kuriin! -hanke on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:n rahoittama kolmivuotinen hanke (2019–2021), joka käyttää nimeä Huijausinfo. Tavoitteenamme on lisätä tietoisuutta erilaista huijauksista netissä sekä siitä, miten tunnistaa huijausyritys ja miten toimia, jos joutuu huijatuksi. Älä siis jää yksin – ota yhteyttä maksuttomaan neuvontaamme tai tule mukaan koulutuksiimme!

Neuvontaa ja tietoa nettihuijatuille

maksutonta neuvontaa verkko- ja mobiilihuijauksien uhriksi joutuneille sekä digihuijausten ennaltaehkäisyyn liittyen. Neuvontaan voivat ottaa yhteyttä sekä digihuijausten uhreiksi joutuneet että heidän läheisensä.

Digihuijauksiin liittyvät neuvontapalvelumme ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Puhelinneuvonta

Tarjoamme puhelinneuvontaa digihuijauksiin liittyen maanantaisin klo 13–15 ja torstaisin klo 16–18. Puhelinneuvonta palvelee numerossa 09-454 22 140 (vain pvm/mpm).

Soittaa voit myös nimettömänä. Puhelut käsitellään luottamuksellisesti salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta noudattaen.

Chat-neuvonta

Verkko- ja mobiilihuijauksiin liittyvä chat-neuvontamme on avoinna torstaisin klo 13–15. Löydät chatin tältä sivulta sen aukioloaikaan.

Tutustu tietopankkiimme nettihuijauksista. Opit muun muassa minkälaisia huijauksia verkossa ja mobiilissa on sekä miten tunnistat digihuijauksen.

Vertaistukea nettihuijatuille ja heidän läheisilleen

Kuluttajaliiton vertaistukiryhmässä voit keskustella verkko- ja mobiilihuijauksen uhreiksi joutuneiden ja heidän läheistensä kanssa huijauksesta ja sen aiheuttamista seurauksista. Digihuijauksella tarkoitetaan verkossa tai mobiilissa tapahtunutta huijausta, esimerkiksi sosiaalisen median välityksellä tehtyä romanssihuijausta, tietojenkalastelua, jonka kautta uhri on menettänyt rahaa tai henkilötietonsa.

Vertaistukiryhmä on suljettu Facebook-ryhmä, jota ylläpitää Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanke. Kuluttajaliiton työntekijät hyväksyvät jäsenet ryhmään ja seuraavat keskustelua, mutta eivät tarjoa ammattiapua. Vertaistukiryhmä ei korvaa ammattimaista terapiaa tai muuta ammattiapua, vaan toimii samassa tilanteessa olevien ihmisten keskustelualustana ja vapaaehtoisena tukimuotona.

Ulkopuoliset käyttäjät eivät näe suljetun Facebook-ryhmän osallistujia tai keskusteluja. Halutessasi voit muuttaa profiilisi asetuksia niin, ettei myöskään omassa profiilissasi näy ryhmiä, joissa olet osallisena.

Pääset liittymään ryhmään tästä linkistä tai hakemalla Facebookista ”Vertaistukiryhmä digihuijauksen uhreille ja heidän läheisilleen”. Tervetuloa mukaan!

Tietoa meistä

Huijarit kuriin! -hanke pyrkii ennaltaehkäisemään nettihuijauksia ja auttamaan huijattuja. Hanke kestää 1.1.2019–31.12.2021. Huijarit kuriin! -hanke ylläpitää www.huijausinfo.fi-verkkosivustoa ja sosiaalisen median tilejä.

Hankkeen puitteissa tarjoamme kuluttajille maksutonta neuvontaa ja koulutusta netissä tapahtuvista erilaisista huijauksista. Hankkeen aikana järjestetään myös vertaistukitoimintaa huijausten uhreille ja heidän läheisilleen.

Huijarit kuriin! -hanke jatkaa päättyneen Varo huijareita verkossa! -kampanjan jalanjäljissä.

Yhteystiedot

Projektipäällikkö Tapani Veija, p. 040 776 4323, tapani.veija@kuluttajaliitto.fi Projektikoordinaattori Jaana Savolainen p. 040 680 5605, jaana.savolainen@kuluttajaliitto.fi

Yhteistyökumppanit

Huijarit kuriin! -hankkeella on 9 yhteistyökumppania, joilla on myös edustus hankkeen ohjausryhmässä. Ohjausryhmä seuraa ja arvioi hankkeen tavoitteiden toteutumista.

Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat:

Yhteistyökumppaneiden sivuilta saat tietoa ja toimintaohjeita, jos olet joutunut huijatuksi. Sivuilla on myös tietoa ajankohtaisista huijauksista ja neuvoja huijausten tunnistamiseen ja estämiseen.

Peruuntuiko matka? Askarruttaako reklamaatio?

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta vain 15 eurolla vuodessa! Neuvomme niin arjen haasteissa kuin isommissa ongelmatilanteissa.