Huijausinfo

Erilaiset digi- ja puhelinhuijaukset ovat rantautuneet kuluttajien jatkuvaksi riesaksi. Niistä on vaikeaa tai jopa mahdotonta päästä kokonaan eroon, sillä huijarit liikkuvat siellä, missä ihmisetkin ovat – eli digilaitteillaan. Huijarit haluavat rahaa tai kalastelevat erilaisia henkilötietoja. Tieto ja ymmärrys erilaisista huijauksista voivat kuitenkin auttaa välttämään huijatuksi joutumisen. Kun yleisimmät huijausten merkit ja menetelmät ovat tiedossa, on helpompaa havaita epäilyttävät tilanteet ajoissa.

Tältä sivulta löydät Kuluttajaliiton tuottamaa tietoa ja opetusmateriaaleja erilaisista digihuijauksista. Niiden avulla opit tunnistamaan erilaisia huijaustyyppejä ja tiedät miten toimia, jos sinä tai läheisesi olette joutuneet huijauksen uhriksi.

On hyvä tiedostaa, että huijaukseen voi haksahtaa kuka tahansa. Esimerkiksi kiire, monen asian tekeminen yhtä aikaa, väsymys tai yksinäisyys saattavat edesauttaa uhriksi joutumista. Rikolliset lähettävät usein tunteita herättäviä, kiireellä painostavia viestejä vedoten muun muassa ihmisten auttamisen haluun, menetyksen pelkoon tai toiveeseen rikastua helposti.

Materiaalit on tuotettu pääosin Kuluttajaliiton jo päättyneen Huijarit kuriin! -hankkeen aikana.

Varo, varmista, varoita!

Suomalaiset menettivät vuonna 2022 kymmeniä miljoonia euroja verkkorikollisille. Finanssialan toimijat, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, poliisi, Kela, Microsoft ja Kuluttajaliitto tekevät yhteistyötä, jotta yhä harvempi lankeaisi rikollisten huijauksiin.

» Tutustu vuoden 2021 kampanjaan ja sen materiaaleihin

Päivitetty 25.10.2023