Huijauksissa ammattirikolliset vetoavat usein ihmisten auttamishaluun ja haluun rikastua helposti. Paras tapa suojella itseään huijauksilta on useimmiten terveen järjen käyttö. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on harvoin totta. Nettihuijausten ennaltaehkäisyssä keskeisessä asemassa ovat digi- ja medialukutaidot. Huolellisuus ja kyky tunnistaa huijaus auttavat hyödyntämään internetin mahdollisuuksia ja toimimaan rohkeasti verkossa.
Tutustu materiaaleihin eri kielillä
Infokortit digihuijausten tunnistamiseen ja välttämiseen
Huijarit kuriin! Tunnista nettihuijaus
Tunnistatko digihuijauksen? Koulutusvideomme avulla opit, miten yleisimmät netti- ja mobiilihuijaukset tapahtuvat ja miten vältyt huijauksilta. Videolla käydään läpi seuraavat huijaustyypit: nettikauppahuijaus, huijausviestit ja tietojenkalastelu, tilausansa, romanssihuijaus, sijoitushuijaus ja valeammattilaiset. Katso video alta tai YouTubesta!
Näin vältät huijauksen
Kerro matkapuhelinnumerosi, syntymäaikasi ja henkilötunnuksesi vain silloin, kun näitä tietoja todella tarvitaan, esimerkiksi asioidessasi pankin asiakaspalvelussa tai terveydenhuollossa. Huijari saattaa soittaessaan kysyä esimerkiksi puhelinnumeroasi siksi, että hän voi jatkossa lähettää sinulle maksullisia tekstiviestejä. Varmista soittajan henkilöllisyys kysymällä nimeä ja toimipaikkaa, jotta voit soittaa ja varmistua henkilön työskentelystä mainitussa paikassa. Älä myöskään luota sokeasti sähköpostin lähettäjätietoihin ja kaikkiin verkkosivustoihin. Varmista esimerkiksi, että verkkopankin kirjautumissivun osoiteriviltä löytyy lukittu lukkoikoni. Huom! Ole varovainen, koska lukkoikoni tai https://-alku eivät tänä päivänä ole sataprosenttinen tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Tietoliikenteen salauksellakin voidaan huijata.
Huijatuksi tulemisessa ei ole mitään hävettävää, sillä kuka tahansa saattaa joutua huijatuksi. Jos olet menettänyt pankkitunnuksesi, ota heti yhteyttä oman pankkisi asiakaspalveluun. Tee huijauksesta rikosilmoitus poliisille, sillä yhteydenottosi saattaa auttaa viranomaisia rikollisen kiinni saamisessa.
Rikolliset kehittävät jatkuvasti erilaisia keinoja huijata kuluttajia. Niinpä monet kansainväliset huijarit ovat yrittäneet huijata esimerkiksi suomalaisten pankkien asiakkaita suomenkielisillä viesteillä.
Lisätietoa huijausaiheisista koulutuksista löydät koulutuskalenteristamme.
Nettihuijaukset
Nettihuijaukset voidaan luokitella erilaisiin huijaustyyppeihin. Alla löydät yleisimmät kuluttajiin kohdistuvat nettihuijaukset esimerkkeineen.
Muut huijaukset
Alla muita yleisiä huijauksia, joita kuluttajat kohtaavat.
Mitä tehdä, jos epäilen tulleeni huijatuksi netissä?
Rikoksen tapahduttua
Esimerkiksi tietojenkalastelu puhelimessa, menetetyt pankkitunnukset, rahansiirto romanssihuijauksissa, sijoitushuijaus, verkkokauppahuijaus, tilausansa tai valelaskut.
Jos olet menettänyt rahaa, tee välittömästi ilmoitus oman pankkisi asiakaspalveluun, jotta vältät enemmän rahanmenon. Tee myös rikosilmoitus poliisille (www.poliisi.fi).
Viestit ja sähköpostit, joissa kiristetään rahaa
Jos viestissä kiristetään rahaa uhkaamalla paljastaa arkaluontoista kuvamateriaalia, vaihda koneesi tai tilisi salasana. Älä vastaa viestiin tai luovuta tunnuksia äläkä tee rahansiirtoja. Lue lisää Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta.
Mistä apua huijauksen sattuessa?
Epäiletkö joutuneesi verkko- tai mobiilihuijauksen kohteeksi? Oletko huolissasi läheisesti puolesta? Ota yhteyttä Rikosuhripäivystykseen puhelimitse tai chatin kautta.
Myös muut tahot antavat neuvontaa huijauksiin liittyen. Katso alempaa lista erilaisista tahoista, jotka tarjoavat tukea ja apua.
Lue myös, miten voit käsitellä huijatuksi tulemisen aiheuttamaa häpeää tai auttaa huijattua läheistäsi.
Lähteitä ja lisätietoa digihuijauksista:
- Lataa itseopiskelupaketti huijauksista
- Varo, varmista, varoita -kampanjan vinkit ja materiaalit
- Huijaripodi-podcast
- Tietopankki erilaisista digihuijauksista, Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) ja Poliisiammattikorkeakoulun (POLAMK) CYBERDI-hanke
- Huijaukset ja tilausansat, Kilpailu- ja Kuluttajavirasto
- Opi tunnistamaan huijaus, Kilpailu- ja Kuluttajavirasto
- Europol kampanjoi: Suojaa itsesi ja rahasi nettihuijareilta, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
- Huijaukset ja niiden tunnistaminen & mitä tehdä, jos on tullut huijatuksi, Poliisi
- Ikääntyneisiin kohdistuvat huijaukset, Poliisi
- Digihuijatut-sarja Yle Areenassa
Opi lisää digihuijausten tunnistamisesta Yle Digitreenien avulla!
- Digitreenien peruskurssi
- Testaa, pärjäätkö nettiajan huijareille! – Huijausinfon ja Digitreenien yhteinen testi
- Epäiletkö nettihuijausta? Kysy nämä kysymykset!
- Kirotut haittaohjelmat – kuinka tunnistaa, onko kone saastunut?
- Mitä ovat selain, käyttis ja wifi? Laaja digisanasto selittää sanat selvällä suomella
- Oma luottokielto tuo turvaa identiteettivarkauden varalle