Vinkkilista

Darma-koiran tiistaitärpit

Ostaminen ja kuluttajansuoja

Kuluttajaliiton viikoittaisissa tiistatärpeissä jaamme ajankohtaista ja mielenkiintoista tietoa kuluttajaa koskevista asioista pääsihteerimme neuvonantajan, suloisen Darma-koiran avustuksella. Haluatko tietää lisää Darmasta? Tutustu Darmaan!

Katso kaikki julkaistut vinkit alta.

Tiistaitärppi vko 42: Mikä on palveluseteli ja mihin sitä käytetään?

Palveluseteli on kunnan tai kuntayhtymän sitoumus korvata sosiaali- tai terveyspalvelun käyttäjälle tietty osuus kunnan ulkopuoliselta palveluntuottajalta ostetun palvelun kustannuksista. Kun asiakas saa palvelusetelin, hän saa valita itselleen mieluisan palveluntarjoajan, jonka tulee olla kunnan etukäteen hyväksymä.

• Palveluseteleitä käytetään monenlaisissa sote-palveluissa, esim. lääkäripalvelut, kuvantamistutkimukset, hammashoito, terapiapalvelut ja kotipalvelut. (Darman mielestä myös eläinlääkärissä käyntiin pitäisi saada seteleitä.)
  • Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä palvelusetelistä ja valita kunnan itse tuottamat palvelut.
  • Palveluseteleitä käyttäessään asiakas maksaa yleensä itse tietyn omavastuuosuuden ja palveluseteli kattaa muut palvelun kustannukset.
  • Kunta saa itse päättää, ottaako se palvelusetelin käyttöön ja mitä palveluita se kattaa.
  • Palveluseteli on henkilökohtainen eli sitä ei voi lahjoittaa eteenpäin, eikä sitä voi vaihtaa rahaksi.

Pohditko, mitä oikeuksia potilaalla on? Kaikille avoin potilasoikeusneuvontamme palvelee puhelimitse maanantaisin klo 9–11 ja 13–15, puh. 09 454 22 150 (mpm/pvm). Katso lisätietoja Neuvonta-sivulta.

Tiistaitärppi vko 41: Välty huijauksilta nettikaupoilla

Verkkokaupoissa on kätevä tehdä ostoksia, mutta niiden joukkoon mahtuu valitettavasti myös huijareita. Huijarit hyödyntävät nettikauppoja esimerkiksi myymällä olemattomia tuotteita, joita ostaja ei koskaan todellisuudessa saa. Huijauksia voidaan naamioida houkutteleviksi tarjouksiksi tai palkinnoiksi, ja ostopäätös painostetaan tekemään nopeasti kiireeseen tai rajoitettuun erään vedoten.

Muista nämä vinkit nettiostoksilla:

• Älä usko liian hyvältä kuulostaviin tarjouksiin edes alennusmyynneissä. Mikäli jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä ole totta. (Darman mielestä suosikkiruoan tulisi aina olla alennuksessa.)
  • Hengähdä hetki, älä tee ostopäätöksiä kiireellä – muista, että huijarilla on aina kiire! Huijaussivut voivat olla hyvin aidon näköisiä ja niitä voidaan tehdä myös tuttujen verkkokauppojen nimissä.
  • Tarkista, että nettikauppa antaa riittävästi tietoja itsestään. Ainakin toimivat yhteystiedot ja selkeät palautusehdot tulee löytyä sivuilta.
  • Muista tarkistaa uuden verkkokaupan luotettavuus hakukoneella ennen ostopäätöstä: muut käyttäjät kertovat usein ostokokemuksistaan esimerkiksi keskustelupalstoilla.
  • Maksa aina luottokortilla, jos mahdollista. Älä anna henkilö- tai pankkitietojasi, jos et ole varma sivun luotettavuudesta.

Opi tunnistamaan huijauksia nettisivujemme materiaalien avulla

Tiistaitärppi vko 40: Kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet

Tiesitkö nämä kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet?

• Ostajalla ei ole lainmukaista oikeutta vaihtaa tai palauttaa virheetöntä tavaraa paitsi koti- ja etämyynnissä 14 päivän sisällä. Usein kaupat kuitenkin myöntävät vapaaehtoisesti vaihto- tai palautusoikeuden. Kaupat voivat vapaasti päättää palautusoikeuden rajoista ja ehdoista.
  • Tavaran virheestä pitää ilmoittaa eli reklamoida myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun huomasi tai olisi pitänyt huomata virhe. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Jos ilmoitusta ei tehdä kohtuullisessa ajassa, ostaja menettää oikeutensa vedota virheeseen.
  • Virhevastuun kestolle ei ole Suomessa asetettu ylärajaa. Tavaran on kestettävä tavaran normaali käyttöaika, joka on eri tavaroilla erilainen. Elintarvikkeissa käyttöaika näkyy esimerkiksi viimeinen käyttöpäivä- tai parasta ennen -merkinnöistä. Kuluttajariitalautakunnalla on kestoikää koskevaa käytäntöä, esimerkiksi mallista ja hinnasta riippuen kannettavan tietokoneen tulisi kestää noin kolmesta neljään vuotta. Myyjä on vastuussa tavarassa luovutushetkellä olleesta virheestä, vaikka se tulisikin esiin vasta myöhemmin. (Darman mielestä ongelmana on usein se, että tarpeeksi kestävää vinkulelua on hankala löytää.)
  • Määräaikainen sopimus on pääsääntöisesti voimassa sopimuksessa määritellyn ajan. Sovittu aika sitoo molempia osapuolia, eikä sopimusta voi muuttaa kuin molempien osapuolten yhteisellä suostumuksella.
  • Kuluttajalle suunnatun markkinoinnin pitää olla tunnistettavaa ja totuudenmukaista. Sopimattomuus, aggressiivisuus ja piilomainonta on kiellettyä.

Lue lisää kuluttajansuojasta oppaastamme

Kuluttajaliiton jäsenenä saat kuluttajan lakineuvontaa 15 eurolla vuodessa! Lue lisää ja liity

Tiistaitärppi vko 39: Miina Sillanpään päivä 1.10.

Tiesitkö että perjantaina 1.10. on Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivä?

Miina Sillanpää oli yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka korosti kansalaistoiminnan merkitystä ja yhteiskunnallisen keskustelun vastavuoroisuutta. Miinan näkemykset ovat erittäin ajankohtaisia myös nykypäivänä yhteiskunnan eriarvoistuessa, jolloin sidosryhmien avoin vuoropuhelu pitää yllä ihmisten välistä luottamusta.

Kansalaisyhteiskunta ja kansalaisvaikuttaminen ovat tärkeitä yhteiskuntien kehitykselle. Ne varmistavat sen, että ihmisten keskinäinen sekä ihmisten ja päättäjien vuoropuhelut jatkuvat. Kansalaisyhteiskunta varmistaa osallisuutta ja luo yhteiskuntaan kiinteyttä. (Darma on sitä mieltä, että ainakin siistit koirapuistot kuuluvat toimivaan yhteiskuntaan.)

Tiistaitärppi vko 38: Vinkit vuokra-asumiseen

Syksy tuo vilkkaat vuokra-asuntomarkkinat tullessaan, ja vuokra-asuminen herättää paljon kysymyksiä myös Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Asioista kannattaa aina neuvotella vuokranantajan kanssa!

Vinkit vuokra-asumiseen vuokralaiselle:

• Määräaikaisen vuokrasopimuksen voi purkaa ainoastaan tietyin ehdoin. Esimerkiksi terveydelliset syyt tai muutto toiselle paikkakunnalle työn tai opintojen perässä voi olla syy purkaa määräaikainen vuokrasopimus, mutta tällöinkin vuokralainen saattaa olla vahingonkorvausvastuussa jäljelle jäävän ajan vuokrasta. Asiasta kannattaa neuvotella vuokranantajan kanssa.
  • Jos vuokrasopimuksessa ei ole erikseen kielletty lemmikin pitämistä asunnossa, vuokralainen saa tuoda asuntoon lemmikkieläimen. Jo vuokrailmoitukseen kannattaa kirjata, onko lemmikkien pitäminen sallittua vai ei. (Darman mielestä kaikki lemmikit tulisi aina sallia – koti ilman lemmikkiä on kuin herkkupäivä ilman nameja!)
  • Vuokravakuuden suuruus on maksimissaan 3 kuukauden vuokraa vastaava summa. Vuokravakuus tulee lähtökohtaisesti palauttaa vuokralaiselle, jos asunnossa tavanomaisia asumisen jälkiä, kuten esimerkiksi pieniä pintavaurioita (mm. pienet naarmut lattiassa, taulujen kiinnityksestä jääneet jäljet). Merkitystä on myös sillä, kuinka kauan asunnossa on asuttu ja missä kunnossa asunto on ollut muuttohetkellä.
  • Vuokranantaja ei saa tulla omilla avaimillaan ilmoittamatta asuttuun vuokra-asuntoon. Käynnistä pitää aina sopia etukäteen vuokralaisen kanssa.
  • Tee yhdessä vuokranantajan kanssa kuntotarkastus asuntoon ennen muuttoa. Valokuvaa tai videoi asunto etenkin kulumien ja muiden mahdollisten vaurioiden osalta.

Katso lisää vinkkejä vuokralaisille ja vuokranantajille videoltamme

Ota tarvittaessa yhteyttä kaikille avoimeen asumisneuvontaan!

Tiistaitärppi vko 37: Vastuullinen lemmikinhankinta

Moniin perheisiin kuuluu ihmisten lisäksi erilaisia lemmikkejä. Eläimet tuovat paljon iloa, mutta lemmikin pitämiseen liittyy myös suuri vastuu niiden hyvinvoinnista. Darma muistuttaa pohtimaan tarkkaan ennen eläimen hankkimista, pystytkö sitoutumaan lemmikin hoitamiseen ja mistä aiot sen hankkia.

Muista nämä:

• Ennen eläimen hankkimista, mieti kuka kantaa siitä vastuun. Pystynkö sitoutumaan lemmikin hoitamiseen vuosiksi? Onko minulla varaa pitää lemmikkiä?
  • Pohdi etukäteen, millainen lemmikki sinulle sopisi parhaiten. Minkälainen oma elämäntyylisi on? Mitä haluaisit lemmikin kanssa tehdä? Viettää aikaa kotona, käydä pitkillä lenkeillä, harrastaa vaikkapa agilitya…
  • Osalla rotukoirista ja -kissoista on erilaisia, rodulle tyypillisiä sairauksia. Tämä on hyvä ottaa huomioon ennen lemmikin hankintaa. Pyri etsimään tietoa useammista eri lähteistä.
  • Varmista, että lemmikkiä hankkiessasi saat riittävät tiedot esimerkiksi rokotuksista tai sisäsiisteydestä. Käy tutustumassa eläimen kasvatuskotiin sekä emoon ja sisaruksiin. Sopivan eläimen voi hankkia myös löytöeläintalosta tai eläinsuojeluyhdistyksiltä.
  • Kohtele eläintä eläimenä: anna sen harjoittaa sille lajityypillistä käytöstä.
  • Varo pentutehtailijoita – kurkkaa alla olevalta videolta pentutehtailun yleisimmät tunnusmerkit!
  • Katso videomme vastuullisesta lemmikinhankinnasta