Kuluttajaliiton viikoittaisissa tiistatärpeissä jaamme ajankohtaista ja mielenkiintoista tietoa kuluttajaa koskevista asioista pääsihteerimme neuvonantajan, suloisen Darma-koiran avustuksella. Haluatko tietää lisää Darmasta? Tutustu Darmaan!

Katso kaikki julkaistut vinkit alta.

Tiistaitärppi vko 52: Turvallista uutta vuotta!

Ilotulitteet kuuluvat usein uuden vuoden juhlistamiseen, vaikka Darma ei rakettifaniksi tunnustaudu. Muista nämä vinkit, kun käsittelet ilotulitteita. 

  • Ilotulitteita saa ampua vain uudenvuodenaattona klo 18–02. (Darma pyytää noudattamaan tätä sääntöä kaikkien kanssaeläinten puolesta!) Käytä suojalaseja.
  • Älä sytytä sisätiloissa ulkokäyttöön tarkoitettuja ilotulitteita.
  • Älä laukaise ilotulitteita asuinrakennuksen parvekkeelta tai ikkunasta.
  • Älä sytytä ilotulitetta kädessäsi.
  • Älä suuntaa ilotulitetta kohti muita ihmisiä, eläimiä, rakennuksia, muuta omaisuutta tai palavaa materiaalia.
  • Älä muuntele tai yhdistele millään tavalla kaupasta saatavia tuotteita.
  • Älä harkitsekaan käyttäväsi muita kuin kaupasta myytäviä tuotteita; vakavimmat onnettomuudet aiheutuvat omatekoisista virityksistä.
  • Älä luovuta hankkimiasi ilotulitteita alaikäisten tai päihtyneiden käytettäväksi. Vastuu hankkimiesi tuotteiden käytöstä on aina sinulla.

Lähde: Tukes

Tiistaitärppi vko 50: Viisi vinkkiä jouluostosten palautukseen ja alennusmyynteihin

Saitko lahjaksi tavaran, joka ei miellyttänyt? Entä jos tuotteessa on virhe? Lue alta keskeisimmät vinkit kaupankäynnin ja alennusmyyntien pelisäännöistä!

  • Virheettömillä tavaroilla ei ole lakiin perustuvaa vaihto- tai palautusoikeutta myymälästä tai tavaratalosta ostettuina. Monet liikkeet myöntävät kuitenkin vaihto- tai palautusoikeuden vapaaehtoisesti.
  • Alennusmyynnissä virheellisen tavaran ostajalla on samat oikeudet kuin normaalihintaisen tavaran ostajalla (paitsi jos hintaa on alennettu virheen takia), vaikka alennuksella myydylle virheettömälle tavaralle ei olisikaan myönnetty vaihto- tai palautusoikeutta.
  • Verkkokaupasta tilatuilla tuotteilla puolestaan on yleensä vähintään 14 vuorokauden lakiin perustuva peruuttamisoikeus. Oikeus ei koske esimerkiksi hygieniatuotteita (esimerkiksi avattu kosmetiikka, piilolinssit). (Darma huomasi, että peruuttamisoikeus ei koske myöskään verkkokaupasta tilattuja nameja, jotka on jo ehditty syödä.)
  • Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää aikaa, vaan tavaran on kestettävä niin kauan, kuin kyseisen tavaran voidaan yleensä olettaa kestävän. Virheen perusteella tavara ensisijaisesti korjataan tai vaihdetaan ehjään vastaavaan. Jos korjaaminen tai vaihtaminen ei onnistu, tulee kyseeseen hinnanalennus. Kauppa voidaan taas purkaa, jos virhettä ei muutoin voida hyvittää ja virhe on olennainen. Tällöin myyjä palauttaa rahat ja ostaja tavaran.
  • Takuu ja virhevastuu eivät ole sama asia. Toisinaan tavaran virhevastuu jatkuu vielä takuuajan päätyttyäkin ja ostaja voi vaatia hyvitystä virhevastuun perusteella.

Tiistaitärppi vko 49: Hyvää joulumieltä vastuullisilla valinnoilla

Hyvän mielen joulu syntyy harkituista valinnoista. Vastuullisemman joulun eteen ei tarvitse nähdä suurta vaivaa – tarvitaan vain hieman harkintaa. Lue alta vinkit joulunviettoon, joka on keveämpi ympäristölle ja kukkarolle!

  • Arvioi tarvittavan ruuan määrä, jotta vältät ruokahävikkiä. Mieti, jääkö jotain tiettyä ruokaa syömättä vuosittain. Suosi kasvisruokia ja kestäviä kalalajeja, kuten silliä ja silakkaa.
  • Ajasta ulkona olevat jouluvalot, jotta ne eivät pala turhaan vuorokauden ympäri.
  • Vältä turhaa autoilua ja reippaile lyhyemmät siirtymiset kävellen.
  • Panosta lahjoissa tavaroiden sijaan palveluihin ja aineettomiin lahjoihin. Jos haluat antaa lahjaksi jotain konkreettista, valitse uuden sijaan itse tehty, myyjäisistä ostettu toisen tekemä tai kierrätetty vaihtoehto.
  • Lajittele jätteet oikein: lahjapaperit, lahjanarut sekä tiiviiseen rasiaan pakattu kinkunrasva kuuluvat sekajätteeseen, alumiinivuoat ja kynttilöiden metallikuoret metallinkeräykseen. Eri puolilta Suomea löytyy myös kinkunrasvan kierrätyspisteitä, jolloin paistinrasvat voi halutessaan pelastaa vielä hyötykäyttöön.

Katso lisää vinkkejä vastuulliseen jouluun sivuiltamme.

Tiistaitärppi vko 48: Vältä huijaus nettikirpputorilla

Oletko sinä ostanut tai myynyt tavaraa netin kirpputoreilla? Huijauksia tapahtuu siellä, missä ihmisetkin ovat. Siksi nettikirpputorien suosion kasvu on tuonut huijareita myös käytetyn tavaran verkkokauppa-alustoille. Rikollinen saattaa esiintyä ostajana tai myyjänä, ja huijarin tunnistaminen voi olla hankalaa.

Näin voit välttää huijauksen nettikirppiksellä:

  • Tarkista tuotteen kuvat tarkkaan. Näyttävätkö ne siltä, että myyjällä todella on hallussaan tämä tuote?
  • Onko hinta liian edullinen tai turhankin kallis? Jos mahdollista, vertaa hintaa samankaltaisiin myytävänä oleviin tuotteisiin.
  • Tarkkaile tai pyydä todisteita aitoudesta, esimerkiksi ostokuitti tai kalliimpien tuotteiden erilaiset aitoustodistukset, kuten merkit, hologrammit, alkuperäisen pakkauksen yksityiskohdat, signeeraukset ym.
  • Kuka tuotetta myy? Ovatko muut antaneet hänestä arvioita? Onko myyjä vastannut hänelle osoitettuihin viesteihin ja kysymyksiin?
  • Maksuun kannattaa käyttää tunnettuja toimijoita (esim. pankit, MobilePay, PayPal). Vastapuolen yhteystiedot on hyvä saada itselleen puolin ja toisin ennen maksusuoritusta. Etukäteen maksamisessa on aina omat riskinsä, joita kannattaa punnita tapauskohtaisesti.
  • Useimmiten käytetyn tavaran esimerkiksi nettikirpputorilla myy yksityishenkilö toiselle yksityishenkilölle. Kuluttajansuojalain säännöksiä ei tällöin sovelleta kauppaan.

Katso lisää vinkkejä tietopankistamme

Tiistaitärppi vko 47: Vastuullisesti vaateostoksilla

Black Fridayn ja Black Weekin aikana some on alennustarjouksia pullollaan – mutta kannattaako uutta vaatetta ostaa hetken mielijohteesta? Vaateteollisuuden vaikutukset esimerkiksi päästöihin eivät ole mitään nappikauppaa: tekstiili- ja muotiteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala. Hyvä uutinen on se, että jokainen meistä voi vaikuttaa valinnoillaan muun muassa vaatteiden käyttöikää pidentämällä ja edellyttää myös yrityksiltä vastuullisempaa toimintaa!

Vinkit vastuullisille vaateostoksille:

  • Harkitse ennen kuin ostat. Tarvitsetko uutta vaatetta ja tuletko käyttämään sitä monta vuotta?
  • Harkitse kaverilta lainaamista ja ”shoppaile” myös omalla vaatekaapillasi.
  • Kierrä kirpputoreja: ostamalla käytetyn vaatteen resursseja ei kulu uuden tekemiseen. (Darmakin osti koirien sadetakin käytettynä.)
  • Pyri ostamaan laadukkaita ja ajattomia vaatteita.
  • Vältä turhia verkkokauppaostoksia: jos jo tilatessa uskot, että joudut palauttamaan tuotteen, pohdi tilaamista erityisen tarkasti.

Mitä vastuullisuus tarkoittaa? Mistä tunnistaa aidosti vastuullisen vaatteen? Katso lisää vinkkejä webinaarimme tallenteelta.

Myös nettihuijarit aktivoituvat isojen kampanjoiden aikaan – katso vinkit verkkokauppahuijauksen välttämiseen Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Tiistaitärppi vko 46: Vähennä juhlien ruokahävikkiä

Meneekö teillä pikkujouluissa ja joulun aikaan paljon ruokaa roskiin? Ruokahävikillä tarkoitetaan ruokaa, joka on alun perin ollut syömäkelpoista, mutta joka syystä tai toisesta päätyy roskiin tai biojätteeksi. Vaikka Darma syökin hyvin mieluusti kaikki tähteet, hän suosittelee silti ruokahävikin hillitsemistä mm. suunnittelemalla tarjottavat ruoat ja ostokset etukäteen.

Vähennä juhlien ruokahävikkiä näin:

Kuluttajaliiton koordinoima Hävikkifoorumi-hanke tekee ruoka-alan toimijoiden kanssa yhteisvoimin tutkimusta, kehittämistä ja viestintää, jotta kotitalouksien ruoan arvostus nousisi ja hävikki vähenisi.

Tiistaitärppi vko 45: Peruuttamis- ja palautusoikeuden ero verkkokaupassa

Peruuttaminen on verkkokaupassa lakisääteinen oikeus, josta kauppa ei saa päättää itse. 14 vuorokauden peruutusoikeus on annettava kaikille tuotteille (paitsi hygienia-, mittatilaus- yms. tuotteet).

Tätä aikaa pidempi palautusoikeus on verkkokaupan itsensä päätettävissä ja verkkokauppa saa antaa palauttamiselle haluamansa ehdot. (Darma ei ole koskaan halunnut palauttaa lemmikkien verkkokaupasta tilattua ihanaa erikoisruokaa, vaan se on avattu ja syöty heti.)

Vaikka molemmissa tapauksissa tuote ”palautetaan”, on kyse eri oikeudesta lain näkökulmasta.

Lue lisää aiheesta tietopankistamme!

Tiistaitärppi vko 44: Onnistu autokaupoilla

Tiesitkö, että kuluttajansuojalaki ei koske yksityisen myyjän kanssa tehtyjä autokauppoja? Tai että autoliike saattaa olla vastuussa autossa ilmenevistä epätavallisista vioista, vaikka takuuaika olisi päättynyt? (Darman mielestä koirankarvat takapenkillä tuovat vain mukavaa tunnelmaa, eikä niistä ole aihetta valittaa.)

Lue yleisimmät kysymykset ja vastaukset autokaupoista sivuiltamme!

Tiistaitärppi vko 43: Miten tehdä reklamaatio?

Reklamaatio on yksi keskeisimmistä asioista kuluttajan oikeuksien kannalta. Jos olet ostanut tuotteen tai palvelun ja haluat vaatia korvauksia tai purkaa kaupan, sinun tulee tehdä myyjälle reklamaatio eli virheilmoitus.

Muista nämä:

  • Selvitä perusasiat ennen reklamaation tekemistä: Mikä on ongelma? Miten se ilmenee? Miten haluan sen ratkaistavan? Mitä vaatimuksia minulla on? (Darman mielestä ongelmallista on se, ettei koiranruokaa voi maistella kaupassa ennen ostamista.)
  • Reklamaatiota helpottaa, jos sinulla on helposti käsillä asiaan liittyvä aineisto: kuitit, sopimukset, käyttöohjeet ja viestit vastapuolen kanssa.
  • Ilmoita virheestä mahdollisimman pian myyjälle. Virheestä riippuen sinulla voi olla oikeus esimerkiksi saada virhe oikaistua, saada hinnanalennusta, purkaa kauppa tai vaatia jopa vahingonkorvausta.
  • Kuluttajakaupassa ostajalla on virheilmoituksen tekoon aikaa kaksi kuukautta virheen havaitsemisesta.
  • Tavaran tai palvelun myyjälle on annettava mahdollisuus oikaista virhe.

Katso videoltamme tarkemmat ohjeet reklamaation tekemiseen!

Tutustu myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston Reklamaatioapuriin.

Tiistaitärppi vko 42: Mikä on palveluseteli ja mihin sitä käytetään?

Palveluseteli on kunnan tai kuntayhtymän sitoumus korvata sosiaali- tai terveyspalvelun käyttäjälle tietty osuus kunnan ulkopuoliselta palveluntuottajalta ostetun palvelun kustannuksista. Kun asiakas saa palvelusetelin, hän saa valita itselleen mieluisan palveluntarjoajan, jonka tulee olla kunnan etukäteen hyväksymä.

  • Palveluseteleitä käytetään monenlaisissa sote-palveluissa, esim. lääkäripalvelut, kuvantamistutkimukset, hammashoito, terapiapalvelut ja kotipalvelut. (Darman mielestä myös eläinlääkärissä käyntiin pitäisi saada seteleitä.)
  • Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä palvelusetelistä ja valita kunnan itse tuottamat palvelut.
  • Palveluseteleitä käyttäessään asiakas maksaa yleensä itse tietyn omavastuuosuuden ja palveluseteli kattaa muut palvelun kustannukset.
  • Kunta saa itse päättää, ottaako se palvelusetelin käyttöön ja mitä palveluita se kattaa.
  • Palveluseteli on henkilökohtainen eli sitä ei voi lahjoittaa eteenpäin, eikä sitä voi vaihtaa rahaksi.

Pohditko, mitä oikeuksia potilaalla on? Kaikille avoin potilasoikeusneuvontamme palvelee puhelimitse maanantaisin klo 9–11 ja 13–15, puh. 09 454 22 150 (mpm/pvm). Katso lisätietoja Neuvonta-sivulta.

Tiistaitärppi vko 41: Välty huijauksilta nettikaupoilla

Verkkokaupoissa on kätevä tehdä ostoksia, mutta niiden joukkoon mahtuu valitettavasti myös huijareita. Huijarit hyödyntävät nettikauppoja esimerkiksi myymällä olemattomia tuotteita, joita ostaja ei koskaan todellisuudessa saa. Huijauksia voidaan naamioida houkutteleviksi tarjouksiksi tai palkinnoiksi, ja ostopäätös painostetaan tekemään nopeasti kiireeseen tai rajoitettuun erään vedoten.

Muista nämä vinkit nettiostoksilla:

  • Älä usko liian hyvältä kuulostaviin tarjouksiin edes alennusmyynneissä. Mikäli jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä ole totta. (Darman mielestä suosikkiruoan tulisi aina olla alennuksessa.)
  • Hengähdä hetki, älä tee ostopäätöksiä kiireellä – muista, että huijarilla on aina kiire! Huijaussivut voivat olla hyvin aidon näköisiä ja niitä voidaan tehdä myös tuttujen verkkokauppojen nimissä.
  • Tarkista, että nettikauppa antaa riittävästi tietoja itsestään. Ainakin toimivat yhteystiedot ja selkeät palautusehdot tulee löytyä sivuilta.
  • Muista tarkistaa uuden verkkokaupan luotettavuus hakukoneella ennen ostopäätöstä: muut käyttäjät kertovat usein ostokokemuksistaan esimerkiksi keskustelupalstoilla.
  • Maksa aina luottokortilla, jos mahdollista. Älä anna henkilö- tai pankkitietojasi, jos et ole varma sivun luotettavuudesta.

Opi tunnistamaan huijauksia nettisivujemme materiaalien avulla

Tiistaitärppi vko 40: Kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet

Tiesitkö nämä kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet?

  • Ostajalla ei ole lainmukaista oikeutta vaihtaa tai palauttaa virheetöntä tavaraa paitsi koti- ja etämyynnissä 14 päivän sisällä. Usein kaupat kuitenkin myöntävät vapaaehtoisesti vaihto- tai palautusoikeuden. Kaupat voivat vapaasti päättää palautusoikeuden rajoista ja ehdoista.
  • Tavaran virheestä pitää ilmoittaa eli reklamoida myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun huomasi tai olisi pitänyt huomata virhe. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Jos ilmoitusta ei tehdä kohtuullisessa ajassa, ostaja menettää oikeutensa vedota virheeseen.
  • Virhevastuun kestolle ei ole Suomessa asetettu ylärajaa. Tavaran on kestettävä tavaran normaali käyttöaika, joka on eri tavaroilla erilainen. Elintarvikkeissa käyttöaika näkyy esimerkiksi viimeinen käyttöpäivä- tai parasta ennen -merkinnöistä. Kuluttajariitalautakunnalla on kestoikää koskevaa käytäntöä, esimerkiksi mallista ja hinnasta riippuen kannettavan tietokoneen tulisi kestää noin kolmesta neljään vuotta. Myyjä on vastuussa tavarassa luovutushetkellä olleesta virheestä, vaikka se tulisikin esiin vasta myöhemmin. (Darman mielestä ongelmana on usein se, että tarpeeksi kestävää vinkulelua on hankala löytää.)
  • Määräaikainen sopimus on pääsääntöisesti voimassa sopimuksessa määritellyn ajan. Sovittu aika sitoo molempia osapuolia, eikä sopimusta voi muuttaa kuin molempien osapuolten yhteisellä suostumuksella.
  • Kuluttajalle suunnatun markkinoinnin pitää olla tunnistettavaa ja totuudenmukaista. Sopimattomuus, aggressiivisuus ja piilomainonta on kiellettyä.

Lue lisää kuluttajansuojasta oppaastamme

Kuluttajaliiton jäsenenä saat kuluttajan lakineuvontaa 15 eurolla vuodessa! Lue lisää ja liity

Tiistaitärppi vko 39: Miina Sillanpään päivä 1.10.

Tiesitkö että perjantaina 1.10. on Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivä?

Miina Sillanpää oli yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka korosti kansalaistoiminnan merkitystä ja yhteiskunnallisen keskustelun vastavuoroisuutta. Miinan näkemykset ovat erittäin ajankohtaisia myös nykypäivänä yhteiskunnan eriarvoistuessa, jolloin sidosryhmien avoin vuoropuhelu pitää yllä ihmisten välistä luottamusta.

Kansalaisyhteiskunta ja kansalaisvaikuttaminen ovat tärkeitä yhteiskuntien kehitykselle. Ne varmistavat sen, että ihmisten keskinäinen sekä ihmisten ja päättäjien vuoropuhelut jatkuvat. Kansalaisyhteiskunta varmistaa osallisuutta ja luo yhteiskuntaan kiinteyttä. (Darma on sitä mieltä, että ainakin siistit koirapuistot kuuluvat toimivaan yhteiskuntaan.)

Tiistaitärppi vko 38: Vinkit vuokra-asumiseen

Syksy tuo vilkkaat vuokra-asuntomarkkinat tullessaan, ja vuokra-asuminen herättää paljon kysymyksiä myös Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Asioista kannattaa aina neuvotella vuokranantajan kanssa!

Vinkit vuokra-asumiseen vuokralaiselle:

  • Määräaikaisen vuokrasopimuksen voi purkaa ainoastaan tietyin ehdoin. Esimerkiksi terveydelliset syyt tai muutto toiselle paikkakunnalle työn tai opintojen perässä voi olla syy purkaa määräaikainen vuokrasopimus, mutta tällöinkin vuokralainen saattaa olla vahingonkorvausvastuussa jäljelle jäävän ajan vuokrasta. Asiasta kannattaa neuvotella vuokranantajan kanssa.
  • Jos vuokrasopimuksessa ei ole erikseen kielletty lemmikin pitämistä asunnossa, vuokralainen saa tuoda asuntoon lemmikkieläimen. Jo vuokrailmoitukseen kannattaa kirjata, onko lemmikkien pitäminen sallittua vai ei. (Darman mielestä kaikki lemmikit tulisi aina sallia – koti ilman lemmikkiä on kuin herkkupäivä ilman nameja!)
  • Vuokravakuuden suuruus on maksimissaan 3 kuukauden vuokraa vastaava summa. Vuokravakuus tulee lähtökohtaisesti palauttaa vuokralaiselle, jos asunnossa tavanomaisia asumisen jälkiä, kuten esimerkiksi pieniä pintavaurioita (mm. pienet naarmut lattiassa, taulujen kiinnityksestä jääneet jäljet). Merkitystä on myös sillä, kuinka kauan asunnossa on asuttu ja missä kunnossa asunto on ollut muuttohetkellä.
  • Vuokranantaja ei saa tulla omilla avaimillaan ilmoittamatta asuttuun vuokra-asuntoon. Käynnistä pitää aina sopia etukäteen vuokralaisen kanssa.
  • Tee yhdessä vuokranantajan kanssa kuntotarkastus asuntoon ennen muuttoa. Valokuvaa tai videoi asunto etenkin kulumien ja muiden mahdollisten vaurioiden osalta.

Katso lisää vinkkejä vuokralaisille ja vuokranantajille videoltamme

Ota tarvittaessa yhteyttä kaikille avoimeen asumisneuvontaan!

Tiistaitärppi vko 37: Vastuullinen lemmikinhankinta

Moniin perheisiin kuuluu ihmisten lisäksi erilaisia lemmikkejä. Eläimet tuovat paljon iloa, mutta lemmikin pitämiseen liittyy myös suuri vastuu niiden hyvinvoinnista. Darma muistuttaa pohtimaan tarkkaan ennen eläimen hankkimista, pystytkö sitoutumaan lemmikin hoitamiseen ja mistä aiot sen hankkia.

Muista nämä:

  • Ennen eläimen hankkimista, mieti kuka kantaa siitä vastuun. Pystynkö sitoutumaan lemmikin hoitamiseen vuosiksi? Onko minulla varaa pitää lemmikkiä?
  • Pohdi etukäteen, millainen lemmikki sinulle sopisi parhaiten. Minkälainen oma elämäntyylisi on? Mitä haluaisit lemmikin kanssa tehdä? Viettää aikaa kotona, käydä pitkillä lenkeillä, harrastaa vaikkapa agilitya…
  • Osalla rotukoirista ja -kissoista on erilaisia, rodulle tyypillisiä sairauksia. Tämä on hyvä ottaa huomioon ennen lemmikin hankintaa. Pyri etsimään tietoa useammista eri lähteistä.
  • Varmista, että lemmikkiä hankkiessasi saat riittävät tiedot esimerkiksi rokotuksista tai sisäsiisteydestä. Käy tutustumassa eläimen kasvatuskotiin sekä emoon ja sisaruksiin. Sopivan eläimen voi hankkia myös löytöeläintalosta tai eläinsuojeluyhdistyksiltä.
  • Kohtele eläintä eläimenä: anna sen harjoittaa sille lajityypillistä käytöstä.
  • Varo pentutehtailijoita – kurkkaa alla olevalta videolta pentutehtailun yleisimmät tunnusmerkit!
  • Katso videomme vastuullisesta lemmikinhankinnasta