Nettihuijaukset vaikuttavat laajasti yhteiskuntaan. Vuonna 2021 poliisille tehtiin yhteensä 2 500 ilmoitusta nettihuijauksista ja suomalaiset menettivät huijauksissa noin 47 miljoonaa euroa. Summa olisi voinut olla suurempikin, mutta pankit ja viranomaiset onnistuivat estämään yli 25 milj. euron edestä varojen siirtoja huijareille ja palauttamaan varat. Viranomaisten ja yritysten yhteinen kampanja muistuttaa, että varomalla, varmistamalla ja varoittamalla muita jokainen voi torjua ja ehkäistä huijauksia myös itse.
Suomalaiset menettivät vuonna 2021 niin sanotuissa IT-tuki-, toimitusjohtaja-, rakkaus- ja dokumenttihuijauksissa yhteensä 16 milj. euroa, sijoitushuijauksissa yli 20 milj. euroa ja pankkien nimissä tehdyissä huijauksissa 10 milj. euroa. Tilastoitujen tapausten lisäksi esiintyi myös tilastoimattomia tapauksia, joiden lukumäärää ja rahallista rikoshyötyä ei tiedetä tarkasti. Huijauksen uhrien pitäisi aina olla yhteydessä omaan pankkiinsa ja tehdä rikosilmoitus poliisille.
Viranomaisille ilmoitettujen nettihuijausten rikoshyöty suureni vuodesta 2020 vuoteen 2021 lähes kolmanneksen. Tammi–maaliskuussa 2022 ilmoitusten ja rahallisen rikoshyödyn määrä kuitenkin pieneni yli 40 % verrattuna vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon.
Uhrit menettävät huijauksissa muutakin kuin rahaa. Varsinkin pitkään jatkuneiden huijausten paljastuessa uhrit saattavat kokea häpeää eivätkä halua kertoa tapahtuneesta edes läheisilleen. Keskusteluapua kannattaa kuitenkin hakea, jotta asian kanssa ei jää yksin. Esimerkiksi Rikosuhripäivystys osaa auttaa tällaisissa tilanteissa. Uhriksi joutuminen ei ole kenenkään oma valinta.
Huijauksen voi tunnistaa ja torjua varomalla, varmistamalla ja varoittamalla
Vaikka erilaisia huijauksia tapahtuu jatkuvasti ja ne muuttavat muotoaan, niiltä on mahdollista suojautua. Helposti muistettava tapa suojautua on Varo, varmista, varoita -kampanjan muistisääntö: varo epäilyttäviä viestejä ja yhteydenottoja, varmista, mistä yhteydenotot tulevat ja että kirjaudut palveluihin oikeaa reittiä, ja varoita huijauksista myös muita.
Tärkein sääntö on se, että henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset ja maksukorttien tiedot on tarkoitettu vain omaan käyttöön. Tietoja ei pidä antaa kenellekään ulkopuoliselle missään viestintäkanavassa tai verkkopalvelussa, jonka luotettavuudesta ei ole täysin varma. Tietoja kalastellaan esimerkiksi pankkien ja viranomaisten nimissä sähköpostitse, tekstiviesteillä, puheluissa ja hakukoneiden kautta.
Jos saat viestin, puhelun tai muun yhteydenoton, jossa joku pyytää maksuja tai pankkitunnuksia, toimi Varo, varmista, varoita -ohjeiden mukaan.
Vuoden 2021 kampanjan materiaalit
Lataa kampanjamateriaalit Dropboxista.
Varo, varmista ja varoita – näin suojaudut huijauksilta!
Varo
- tekstiviestissä tai sähköpostiviestissä tulevia linkkejä.
- IT-tuen nimissä tulevia odottamattomia puheluita.
- pankin, poliisin tai muun viranomaisen nimissä tulevia odottamattomia puheluita.
- hakukoneen ehdottamia linkkejä pankkien tai viranomaisten sivuille.
- nettisivuilta ponnahtavia yllätysvoittoja tai arvontoja.
Varmista
- keneltä viesti tai puhelu tuli. Pankit ja viranomaiset soittavat erittäin harvoin odottamatta. Varmista, onko saamasi puhelu varmasti taholta, jonka nimissä soittaja esittäytyy.
- että kirjaudut verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun aina oikean verkkosivun kautta. Varmin tapa päästä oikealle sivulle on kirjoittaa verkkoselaimen osoitekenttään yrityksen tai viranomaisen suora osoite (esimerkiksi organisaatio123.fi/com). Voit tallentaa osoitteen kirjanmerkiksi. Voit myös käyttää pankin tai viranomaisen tarjoamaa sovellusta.
Varoita
- pankkiasi, jos olet menettänyt rahaa tai huomaat antaneesi tietojasi huijareille. Ole heti yhteydessä pankkiin ja kerro, mitä on tapahtunut. Näin pankki voi yrittää estää tunnustesi väärinkäytön.
- mieluiten kirjallisia kanavia pitkin yritystä tai viranomaista, jonka nimissä huijari on lähestynyt sinua
- läheisiäsi, jotta he osaavat varoa huijauksia
- muita tekemällä rikosilmoitus poliisille.
Ajankohtaisia esimerkkejä nettihuijauksista ja vinkkejä niiltä suojautumiseen
Yleisimmät huijaukset ja parhaat toimintatavat niiden välttämiseen
Lisätietoja huijauksista ja turvallisesta asioinnista kampanjassa mukana olevien organisaatioiden sivuilla:
- Kelan ohjeet turvalliseen asiointiin:
- Nordean ohjeet turvalliseen asiointiin:
- Tietoa turvallisesta pankkiasioinnista ja Nordean nimissä liikkuvista huijauksista löydät Nordean verkkosivuilta.
- Nordea on koonnut verkkosivuilleen myös tietoa yleisimmistä huijaustyypeistä, löydät sivun täältä.
- Nordean seitsemän ajankohtaista neuvoa ohjeistavat turvalliseen pankki- ja verkkoasiointiin. Pääset lukemaan vinkit tästä linkistä.
- Säästöpankkiryhmän tietoturvapäällikön laatima vinkkilistan turvalliseen asiointiin.
Varo, varmista ja varoita -kampanjassa ovat mukana Finanssiala ry, Poliisi, Kuluttajaliitto, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, Kela, Digi- ja väestötietovirasto, Aktia, Danske Bank, DNA, Elisa, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, OP Ryhmä, POP Pankki, S-Pankki, Säästöpankki, Telia ja Microsoft.
Lisätietoja medialle:
- Finanssiala ry: Niko Saxholm, niko.saxholm@finanssiala.fi, 020 793 4235
- Poliisi: Tuomas Pöyhönen, tuomas.poyhonen@poliisi.fi (lomalla 25.7. asti), Pertti Sovelius, pertti.sovelius@poliisi.fi (25.7. asti)
- Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus: kyberturvallisuuskeskus@traficom.fi
- Kela: Henri Burtsov, henri.burtsov@kela.fi
- Digi- ja väestötietovirasto: Kimmo Rousku, kimmo.rousku@dvv.fi, 0295 535 120
- Kuluttajaliitto: Tapani Veija, tapani.veija@kuluttajaliitto.fi
- Aktia: Henri Heinonen, henri.heinonen@aktia.fi
- Danske Bank: Sira Nieminen, sira.nieminen@danskebank.fi
- DNA: Ilkka Tuominen, ilkka.tuominen@dna.fi, 044 044 8000
- Elisa: Teemu Mäkelä, teemu.makela@elisa.fi
- Handelsbanken: Harri Hautala, harri.hautala@handelsbanken.fi, 050 323 0637
- Nordea: Annukka Multanen, annukka.multanen@nordea.com, 050 302 7815
- Oma Säästöpankki: Markku Luova, markku.luova@omasp.fi
- OP Ryhmä: Kim Sirén, kim.siren@op.fi
- POP Pankki: Guoxi Yu, guoxi.yu@poppankki.fi
- S-Pankki: Jouni Määttä, jouni.maatta@s-pankki.fi
- Säästöpankki: Vesa Pyyluoma, vesa.pyyluoma@saastopankki.fi, 040 647 1900
- Telia: Kristian Westerstråhle, kristian.westerstrahle@teliacompany.com
- Microsoft: Marja Laitinen, marjal@microsoft.com