Lentoyhtiö on vastuussa matkatavaran katoamisesta, viivästymisestä ja vahingoittumisesta. Mikäli lentoyhtiö ei esimerkiksi löydä kadottamaansa laukkua, sen on maksettava tavaroista korvaus. 

Montrealin sopimuksen mukaan lentoyhtiö on vastuussa matkatavaran katoamisesta, viivästymisestä ja vahingoittumisesta aiheutuneesta vahingosta. Vastuun määrä on rajoitettu 1 000 erityisnosto-oikeuteen (n. 1 300 €), jollei korkeammasta rajasta ole sovittu erikseen. Korkeammasta rajasta peritään usein lisämaksu. 

Lentoyhtiön kuljetusehdoissa saattaa olla maininta, ettei se korvaa mahdollisen vahingon sattuessa kirjattuihin matkatavaroihin pakattua arvokkaampaa omaisuutta (mm. elektroniikka, kamera ja korut). 

Matkatavarat katsotaan kadonneiksi, jos niitä ei kuulu 21 vuorokauden kuluessa lennon saapumisesta. Kadonneista matkatavaroista tehdään korvausvaatimus lentoyhtiölle. 

Matkustajan on hyvä muistaa, että määräajat ilmoituksen tekoon ovat varsin lyhyet

a) vahingoittunut matkatavara: 7 vuorokautta matkatavaran vastaanottamisesta 
b) kadonnut matkatavara: 7 vuorokautta siitä, kun matkatavarat on katsottu kadonneiksi
c) viivästynyt matkatavara: 21 vuorokautta siitä, kun matkustajalla on ollut mahdollisuus saada matkatavara haltuunsa. 

Matkustajan on tehtävä ilmoitus aina kirjallisesti. 

Lisäksi, jos olet ottanut matkatavaravakuutuksen tai matkatavarat sisältyvät kotivakuutukseesi, voit hakea korvausta vakuutusyhtiöltäsi. Lisätietoja vakuutuksista saat esimerkiksi vakuutus- ja rahoitusneuvonnan verkkosivuilta. 

Tarkista lentomatkustajan oikeutesi

Tarkista oikeutesi Norjan kuluttajaneuvoston tarjoaman palvelun avulla esimerkiksi matkatavaroita, lennon viivästymistä tai lennon peruuntumista koskevissa kysymyksissä.