Matkustajalla on oikeus huolenpitoon, kun lentoyhtiöllä on perusteltu syy uskoa, että lento myöhästyy. Viivästystilanteessa tarjottava huolenpito riippuu lentomatkan pituudesta sekä lentoyhtiön arvioimasta viivästyksen kestosta. Lentoyhtiön huolenpitovelvoite kestää koko viivästyksen ajan. 

Huolenpitovelvollisuuteen voi viivästyksen pituudesta ja lennon pituudesta riippuen sisältyä velvollisuus tarjota matkustajalle ilmaiseksi

a) aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan
b) kaksi ilmaista puhelua, telekopioviestiä, teleksiä tai sähköpostia sekä
b) hotellimajoitus, jos yöpyminen on välttämätöntä sekä tarvittaessa matkat majoituspaikkaan ja takaisin. 

Jos lentoyhtiö ei ole tarjonnut matkustajalle aterioita ja virvokkeita, yhtiön on korvattava matkustajalle niistä aiheutuneet kohtuulliset kustannukset. 

Huolenpitovelvollisuus ei riipu lennon peruuttamisen tai viivästymisen syystä, joten se on olemassa myös tilanteessa, johon lentoyhtiö ei ole voinut vaikuttaa ja varautua (esim. luonnonmullistus). Lennon viivästymisen lisäksi vastaavanlainen huolenpitovelvollisuus koskee myös tilanteita, joissa lento on peruttu. Mikäli lento perutaan kokonaan, voi matkustajalla olla oikeus saada siitä myös korvauksia.

Päivitetty 17.4.2024

Tarkista lentomatkustajan oikeutesi

Tarkista oikeutesi Norjan kuluttajaneuvoston tarjoaman palvelun avulla esimerkiksi matkatavaroita, lennon viivästymistä tai lennon peruuntumista koskevissa kysymyksissä.