Artikkeli

Lentomatkustajan oikeudet: Lennon myöhästyminen

Matkailu

Matkustajalla on oikeus huolenpitoon, kun lentoyhtiöllä on perusteltu syy uskoa, että lento myöhästyy. Huolenpidolla tarkoitetaan muun muassa aterioita, virvokkeita ja yhteydenpitoa (esim. ilmaiset puhelut). Huolenpitoon saattaa kuulua myös esimerkiksi hotellimajoitus, jos ylimääräinen yöpyminen katsotaan välttämättömäksi. Viivästystilanteessa tarjottava huolenpito riippuu lentomatkan pituudesta sekä lentoyhtiön arvioimasta viivästyksen kestosta. 

Matkustajalla on oikeus huolenpitoon, kun lentoyhtiöllä on perusteltu syy uskoa, että lento myöhästyy aikataulustaan

a) vähintään 2 tuntia alle 1 500 kilometrin lennolla,
b) vähintään 3 tuntia yli 1 500 kilometrin EU:n sisäisellä lennolla ja 1 500–3 500 kilometrin EU:n ulkopuolisella lennolla tai
c) vähintään 4 tuntia muulla lennolla.

Lisäksi matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen lennon myöhästyessä yli 3 tuntiaJos lentoyhtiö on tarjonnut uudelleenreitityksen ja lopulliseen määränpäähän saavutaan 2, 3 tai 4 tuntia myöhässä (matkan pituudesta riippuen), korvausta voidaan pienentää 50 %. Jos lento viivästyy 5 tuntia tai enemmän, lentoyhtiön on palautettava lipun hinta. 

Jos lennon myöhästymisestä aiheutuu vahinkoa, matkustaja voi vaatia lisäksi vahingonkorvausta. Vahingonkorvausta voidaan saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten käyttämättä jääneistä junalipuista. Vahingonkorvaus voidaan vähentää mahdollisesti maksetusta vakiokorvauksesta. 

Oikeutta korvauksiin ei ole, jos lennon viivästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu (esim. sääolosuhteet tai lakko). 

Lue lisää matkustajan oikeuksista

Peruuntuiko matka? Askarruttaako reklamaatio?

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta vain 15 eurolla vuodessa! Neuvomme niin arjen haasteissa kuin isommissa ongelmatilanteissa.

Lue lisää