Brysselistä kuuluu hyviä uutisia: parlamentti hyväksyi vastikään täysistunnossaan selvin luvuin niin yritysvastuudirektiivin, ekosuunnitteluasetuksen kuin korjausoikeutta koskeneen esityksenkin. Kaikilla näillä on merkitystä eurooppalaisen kuluttajan arjessa – mutta mistä näissä oikein on kyse? Asiaa avaa Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen kirjoituksessaan.

Ekosuunnitteluasetus asettaa tiettyjen tuoteryhmien tuotteille merkittävästi nykyistä laajempia vaatimuksia niin energiansäästön kuin ominaisuuksien ja kestävyyden osalta. Asetuksen tarkoituksena on johtaa siihen, että ennen pitkää kuluttajien saatavilla on lähtökohtaisesti parempia ja kaikin tavoin kestävämpiä tuotteita. EU:lla on melko kunnianhimoinen tavoite: saada kaikki markkinoilla olevat tuotteet kestävyyden piiriin vuoteen 2040 mennessä. No, aivan tähän ei ehkä päästä, mutta nyt hyväksytty asetus ja sitä myöhemmin seuraavat tarkentavat tuoteryhmäkohtaiset säännökset ovat ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.

Korjausoikeuden osalta on myös saavutettu merkittävää edistystä. Jos jokin tavara menee rikki, on kuitenkin tärkeää, että kuluttajilla säilyy jatkossakin mahdollisuus valita korjaamisen ja korvaavan tuotteen välillä. Kaikkia tuotteita ei välttämättä ole viisasta tai edes mahdollista korjata kohtuullisessa ajassa. Korvaavan ja toimivan tuotteen saaminen voi myös olla kuluttajalle välttämätöntä arjen sujumisen kannalta. Silti on tärkeää vahvistaa viestiä, että korjaaminen on kannatettavaa ja suositeltavaa. Korjatulle tuotteelle saattaa jatkossa olla luvassa pidennetty, kuluttajansuojalain mukainen virhevastuuaika, mikä sekin tukee korjaamiseen ryhtymistä. Näiden lisäksi on ensiarvoisen tärkeää tehdä varaosista helpommin saatavia sekä korjauspalveluista saavutettavia sekä kohtuuhintaisia. Kaikilla näillä toimilla EU edistää kuluttajien mahdollisuuksia tehdä osansa kestävyysmurroksessa.

On jo korkea aika, ettei vastuu valintojen vastuullisuudesta ole ainoastaan jokaisen kuluttajan harteilla, vaan yritykset kantavat siitä osansa.

Yritysvastuudirektiivi oli kaatua kalkkiviivoille, kun osa jäsenmaista – Suomi valitettavasti mukaan lukien – vastusti tiettyjä kohtia sen sisällössä. Onneksi neuvotteluissa saavutettiin sopu ja tämä tärkeä lainsäädäntö saatiin sittenkin maaliin. Jatkossa suuryritysten tulee olla nykyistä tarkemmin tietoisia koko toimitusketjunsa tilanteesta niin ihmisoikeuksien kuin ympäristöllisten seikkojen osalta. Kestävämmän tuotesuunnittelun ja korjausoikeuden edistämisen ohessa myös tämä sääntely tulee helpottamaan kuluttajien mahdollisuuksia luottaa siihen, että EU:n markkinoilla olevat tuotteet ja palvelut sekä niitä tarjoavat yritykset ovat vastuullisia. On jo korkea aikakin, ettei vastuu valintojen vastuullisuudesta ole ainoastaan jokaisen kuluttajan harteilla, vaan yritykset kantavat siitä osansa.

Tarvitsemme kuitenkin nykyisten säännösten tehokasta täytäntöönpanoa ja toimivaa oikeussuojaa rikkomusten varalle.

Maailma ei vielä näillä tule valmiiksi. Valmistelussa on vielä muun muassa viherpesun estämiseksi valmisteltu ympäristöväittämiä koskeva direktiivi. Uutta sääntelyä kipeämmin tarvitsemme kuitenkin nykyisten säännösten tehokasta täytäntöönpanoa ja toimivaa oikeussuojaa rikkomusten varalle, sekä tehokasta puuttumista myös kolmansista maista eurooppalaisille kuluttajille tuotteita tarjoavien toimijoiden toimintaan.

Edellä vain muutama syy, miksi jokaisen meistä kannattaa rientää kesäkuussa vaaliuurnille vaikuttamaan siihen, millainen parlamentti EU:lle seuraaville vuosille saadaan!

Kuluttajaliiton kärkitavoitteet europarlamentin kaudelle 2024–2029

1. Kuluttajien oikeuksien vahvistaminen
  2. Turvallinen ja reilu digitaalinen ympäristö
  3. Lääkkeiden saatavuuden ja kohtuuhintaisuuden turvaaminen

Tutustu Kuluttajaliiton EU-vaalitavoitteisiin

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Tiina Vyyryläinen

VAIKUTTAMISTYÖN PÄÄLLIKKÖ