Europarlamenttivaaleilla on merkitystä kuluttajille

Monia eurooppalaisen kuluttajan asemaa ja oikeuksia koskevia kysymyksiä käsitellään EU:ssa. EU-vaalit ratkaisevat, kuka tekee EU-politiikkaa koskevat päätökset tulevaisuudessa. Nämä henkilöt tekevät yhdessä Euroopan komission ja EU:n jäsenvaltioiden kanssa suuria päätöksiä, jotka vaikuttavat kaikkien kuluttajien elämään.

Muistathan käyttää äänioikeuttasi europarlamenttivaaleissa! Ennakkoäänestys kotimaassa järjestetään 29.5.–4.6.2024 ja varsinainen vaalipäivä on 9.6.2024. Lue lisää aikatauluista ja äänestystavoista.

Kuluttajaliiton kolme kärkitavoitetta

1. Tehokkaat oikeudet, oikeussuojakeinot ja täytäntöönpano

Miksi sillä on merkitystä kuluttajille?

Tehokkaasti ja nopeasti toimivat ja toteutuvat oikeussuojakeinot ovat avainasemassa kuluttajien suojelemisessa laittomasti toimivia yrityksiä vastaan. Jos asiat menevät pieleen, kuluttajille on turvattava tehokkaat oikeudet sekä viranomaisille riittävät keinot ja resurssit puuttua yritysten toimintaan. Tulevina vuosina oikeuksien, täytäntöönpanon ja oikeussuojakeinojen parantaminen eri sektoreilla on olennaista kuluttajien hyvinvoinnin kannalta yhteiskunnan ja markkinoiden kehittyessä. Tämä koskee kaikkia kuluttajiin vaikuttavia politiikan aloja, mutta se on erityisen tärkeää EU:n kuluttajalainsäädännön jatkuvan arvioinnin, kuluttajaviranomaisten yhteistyöverkoston, vaihtoehtoisten riitojenratkaisumenettelyjen, kilpailuoikeuden, henkilötietojen suojaamisen ja matkustajien oikeuksien kannalta.

Mitä EU voi tehdä?

• Varmistetaan, että kansallisilla ja EU:n tason täytäntöönpanoviranomaisilla on asianmukaiset täytäntöönpanoresurssit ja -välineet paikallisten ja EU:n laajuisten rikkomusten tehokkaaseen torjumiseen.
  • Varmistetaan, että kuluttajien ryhmäkannemenettelyt toimivat hyvin kaikissa jäsenmaissa ja että kuluttajajärjestöillä on tosiasialliset mahdollisuudet edustaa kuluttajia oikeudessa.
  • Yksinkertaistetaan vaihtoehtoisia riidanratkaisumekanismeja ja harkitaan niiden tekemistä tarvittaessa pakollisiksi yrityksille. Vaihtoehtoisen riidanratkaisun tulee olla kuluttajille edullista ja helposti saavutettavaa sekä nopeaa.
  • Korjataan koronapandemian paljastamat pakettimatkoja koskevat suojan puutteet ja mahdollistetaan kuluttajien parempi oikeussuoja sekä asetetaan verkossa toimivat välittäjät korvausvelvollisiksi ja varmistetaan paremmat oikeudet multimodaalisilla eli useita liikennemuotoja yhdistelevillä matkoilla.

2. Turvallinen ja reilu digitaalinen ympäristö

Miksi sillä on merkitystä kuluttajille?

Digitalisoituminen on monella tapaa helpottanut ja yksinkertaistanut kuluttajien arkea. Mutta digitaalinen maailma tuo mukanaan myös haasteita, jotka asettavat kuluttajat haavoittuvaan asemaan suhteessa yrityksiin. Haasteina ovat mm. kaupallinen valvonta, petollinen suunnittelu sekä mahdollisuus tekoälyjärjestelmien (AI) ja muiden uusien teknologioiden tekemiin syrjiviin ja haitallisiin päätöksiin. Kuluttajien ”digijalanjäljistä” kertyy lisäksi paljon tietoa, jonka hyödyntämisestä he eivät voi itse päättää.

Mitä EU voi tehdä?

• Lopetetaan kaupallinen valvonta sen suhteen, missä menemme, kenen kanssa olemme vuorovaikutuksessa, mistä pidämme ja mitä ostamme.
  • Kielletään harhaanjohtavat ja petolliset suunnittelukäytännöt.
  • Ryhdytään toimiin yhdessä jäsenvaltioiden kanssa, jotta tekoälyn ja uusien teknologioiden haitallinen käyttö ei toteudu, ja otetaan kuluttajajärjestöt mukaan kaikkiin teollisuuden kanssa suunniteltuihin vapaaehtoisiin aloitteisiin.
  • Annetaan kuluttajille enemmän päätäntävaltaa siihen, mitä heidän henkilötiedoilleen tapahtuu. EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja tietosuojalaki eivät riitä.
  • Suojataan kuluttajia verkkopetoksilta nykyistä paremmin ja turvataan paremmat mahdollisuudet hyvityksiin petostapauksissa.

3. Lääkkeiden saatavuuden ja kohtuuhintaisuuden turvaaminen

Miksi sillä on merkitystä kuluttajille?

Euroopan kuluttajajärjestö BEUC:n vuoden 2022 jäsenkysely paljasti, että ihmisillä on todellisia vaikeuksia saada tarvitsemiaan lääkkeitä. Joka kolmas lääkepulan kokeneista kärsii terveysongelmista. Lääkkeet ovat välttämättömyyshyödykkeitä, joiden saatavuus ja kohtuullinen hinta kuluttajille tulee turvata.

Mitä EU voi tehdä?

• Vaaditaan lääkeyhtiöitä kiinnittämään erityistä huomiota lääkkeiden saatavuushäiriöiden ehkäisyyn.
  • Kannustetaan teollisuutta kehittämään tehokkaammin kuluttajien tarvitsemia lääkkeitä.
  • Puututaan mahdollisiin lääkealan kilpailua rajoittaviin käytäntöihin.

Muita ajankohtaisia teemoja

Kuluttajajärjestönä Kuluttajaliitto haluaa eurooppalaisten kuluttajien elävän oikeudenmukaisilla markkinoilla, joissa kestävä valinta on myös helppo ja edullinen valinta. Sekä perinteisemmillä markkinapaikoilla että verkkokaupoilla. Vaalit ovat tilaisuus saada kuluttajan ääni paremmin kuuluviin, kun Euroopan parlamentin jäsenet äänestävät lakeja, jotka vaikuttavat elämäämme. Tämän päivän haasteita ovat muun muassa elinkustannuskriisi, ilmastokriisi ja yhteiskuntiemme digitalisoituminen. Päättäjien on vastattava näihin haasteisiin suojellakseen kuluttajia ja parantaakseen kuluttajien arkea.

Tulevalla parlamenttikaudella ajankohtainen kuluttajateema tulee olemaan kestävien valintojen edistäminen markkinoilla. Kestävästä valinnasta tulee tehdä kuluttajalle helppo ja edullinen valinta. Kuluttajat eivät voi kantaa yksin vastuuta nykyisen elämäntapamme vaikutuksista: päinvastoin teollisuudella on suuri rooli ja se täyttää kuluttajien odotukset. Päättäjien tulee jatkaa konkreettisten muutosten tuomista lainsäädäntöön, varmistamaan kestävämpiä valintoja ja tukemaan ihmisiä elämäntapansa mukauttamisessa muun muassa tarjoamalla työkaluja, joilla kestävästä vaihtoehdosta tehdään edullisin.

Lisäksi kuluttajille tulee Euroopan laajuisesti taata riittävä ja ajan tasalla oleva kuluttajansuoja heidän asioidessaan digitaalisessa maailmassa. Kuluttajia on suojeltava paremmin digitaalisessa maailmassa, jossa liikkuminen on nykyään lähes välttämätöntä asioiden hoitamiseksi. Muun muassa syrjivien käytäntöjen torjunta, kaupallinen valvonta, haavoittuvien ryhmien hyväksikäytön kieltäminen (esim. lapsiin kohdistuvat markkinointikäytännöt), verkkomaksupetosten ehkäiseminen, algoritmien syrjiviin käytäntöihin puuttuminen ja uusien maksutapojen turvallisen omaksumisen edistäminen kuuluvat teemoihin, joissa kuluttajien oikeudet kaipaavat kiireellistä päivitystä soveltuakseen nykypäivän digitaalisille markkinoille.

Kuluttajilla on myös oltava varaa elämän välttämättömyyksiin. Elinkustannuskriisin myötä yhä useampi on joutunut taloudellisesti haavoittuvaiseen asemaan. Elinkustannusten nousu on saanut monen keskituloisenkin kuluttajat sinnittelemään pärjäämisen äärirajoilla. Päättäjien ja täytäntöönpanoviranomaisten on pidettävä markkinat hallinnassa, jotta arjen välttämättömyyshyödykkeet ovat ja pysyvät kohtuuhintaisina. Tämä tarkoittaa esimerkiksi lääkkeiden saatavuutta ja kohtuuhintaisuutta, sekä energian ja elintarvikkeiden hinnannousun pysymistä kuluttajan kannalta kohtuullisena.

Jos jokin menee pieleen, kuluttajan oikeussuojakeinojen tulee olla tehokkaita ja soveltua myös muuttuviin olosuhteisiin. Markkinat kehittyvät nopeasti ja kuluttajien oikeuksien ja hyvitysten on kehityttävä niiden mukana. Viime aikoina esimerkiksi koronapandemia ja sitä seuranneet häiriöt ovat ravistaneet matkailualaa, ja yritykset ovat rikkoneet matkustajien oikeuksia. Lisäksi on parannettava vaihtoehtoisten riitojenratkaisun saatavuutta ja laatua varmistamalla, että EU:n laajuiset kollektiiviset oikeussuojakeinot, kuten realistiset mahdollisuudet edustajakanteiden ajamiseen toteutuvat.

Edellä mainitut tavoitteet tuovat hyötyä kuluttajille, jos EU ja kansalliset hallitukset panevat toimet tehokkaasti täytäntöön päivittämällä nykyiset ja tulevat lait. Täytäntöönpanon puute on kasvava huolenaihe eri aloilla – muun muassa kuluttajien oikeudet saada riittäviä lakeja suojaamaan henkilötietoja tai varmistaa markkinoiden kilpailukykyä. Tarvitaan keskitettyjä käytäntöjä rajat ylittäviin rikkomuksiin lisäämällä eri alojen viranomaisten välistä yhteistyötä ja resursseja. Kuluttajien on voitava luottaa siihen, että heitä suojataan myös todellisuudessa – ei vain paperilla.

EU:n päättäjiä tulee myös rohkaista ottamaan yhteyttä kollegoihinsa kolmansissa maissa (EU:n ulkopuolella), jotta päästään jakamaan parhaita käytäntöjä kuluttajapolitiikasta ja vaihtamaan tietoja tärkeistä haasteista, kuten verkossa myytävien vaarallisten tuotteiden myynnistä. Euroopan parlamentilla on ratkaiseva rooli kaikkien näiden haasteiden ja mahdollisuuksien ratkaisemisessa.

Muistathan käyttää äänioikeuttasi europarlamenttivaaleissa!

Lue lisää aiheesta Euroopan parlamentin sivuilta.