Yritysvastuudirektiivin kaatuminen tässä vaiheessa olisi valtava takaisku. Direktiivi asettaisi suurille yrityksille velvollisuuden selvittää toimintaansa liittyvät haitalliset ympäristö- ja ihmisoikeusvaikutukset sekä puuttua niihin. Kuluttajilla taas tulee olla oikeus saada luotettavaa tietoa hankkimistaan tuotteista ja palveluista. Kuluttajaliitto katsoo, että hallituksen aikeet kaataa pitkään valmisteltu direktiivi ovat huolestuttavia.

Hallitus lähetti viime viikolla eduskunnan käsittelyyn kannan, jonka mukaan Suomi on valmis kaatamaan yritysvastuudirektiivin EU:n neuvoston kokouksessa 9. helmikuuta.

”Kyseistä sääntelyä on valmisteltu vuosikausia. Siksi Suomen hallituksen aikeet vetää tukensa pois direktiivin edistämiseltä tässä vaiheessa ovatkin huolestuttavia”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Yritysvastuudirektiivi asettaisi suurille yrityksille velvollisuuden selvittää toimintaansa liittyvät haitalliset ympäristö- ja ihmisoikeusvaikutukset sekä puuttua niihin. Direktiivillä turvattaisiin ihmisoikeuksien toteutuminen Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella, ympäristön suojelun edistäminen ja yksityishenkilöiden oikeuksien parempi toteutuminen.

Yhteisten pelisääntöjen luominen on kuluttajien luottamuksen kannalta keskeistä. Vastuullisesti toimiva yritys tuntee toimitusketjunsa ja tekee siitä ympäristön kannalta ja eettisesti katseenkestävän.

”Monet yritykset ovatkin jo nähneet kestävien ja eettisten ratkaisujen edut omalle toiminnalleen. Kaikki yritykset eivät valitettavasti toimi näin. Kuluttajien etujen turvaamiseksi epäeettisesti tai ympäristön kannalta kestämättömästi toimivien yritysten toimintaa tulee säännellä riittävällä lainsäädännöllä”, painottaa Beurling-Pomoell.

”EU:n yhteinen yritysvastuudirektiivi on tarpeellinen, kaivattu ja pitkään valmisteltu parannus myös kuluttajan asemaan markkinoilla. Suomen nykyiset aikeet kaataa esitys ovat häpeäksi maamme maineelle vastuullisuuden edelläkävijänä.”

Kuluttajaliitto vetoaa kansanedustajiin Suomen kannan muuttamiseksi yritysvastuudirektiiviä puoltavaksi.