Kuluttajan oikeussuojakeinojen tulee toimia myös käytännössä, eikä vain paperilla saavuttaakseen tavoitteen jota varten ne aikanaan on luotu. Tehokkaiden oikeussuojakeinojen lisäksi tarvitaan näiden toimivaa ja riittävää täytäntöönpanoa. Kuluttajaliitto onkin nimennyt yhdeksi europarlamenttivaalien kärkitavoitteekseen kuluttajien oikeussuojakeinojen toimintamahdollisuuksien ja tehokkuuden vahvistamisen. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Lue lisää alta!

Europarlamenttivaalit järjestetään 9.6.2024. Vaaleilla on merkitystä kuluttajille, sillä monia eurooppalaisen kuluttajan asemaa ja oikeuksia koskevia kysymyksiä käsitellään EU:ssa. EU-vaalit ratkaisevat, ketkä tekevät tulevalla kaudella päätöksiä, jotka vaikuttavat kaikkien kuluttajien elämään.

Oikeussuojan merkitys korostuu tilanteissa, joissa kaikki ei suju suunnitelmien mukaisesti. Kuluttaja voi kohdata markkinoilla toimiessaan monia tilanteita, joissa tehokkaita oikeussuojakeinoja tarvitaan. Tehokkaaseen oikeussuojaan kuuluvat kuluttajien oikeuksista säätämisen lisäksi tosiasialliset, toimivat ja tehokkaat ratkaisumekanismit, joilla väärinkäytökset voidaan viime kädessä ratkaista ja mahdollinen korvausvelvollisuus taata. Pelkällä sääntelyllä ei voidakaan taata todellista kuluttajansuojaa, vaan kuluttajille kuuluvia oikeuksia tulee pystyä suojelemaan myös käytännössä toimivilla, tehokkailla ja valtioiden rajat yrittävillä täytäntöönpanokeinoilla. Oikeussuojan on toteuduttava todellisuudessa, ei vain paperilla!

EU-alueen kattava kuluttajan oikeuksien tehokas suoja on avainasemassa tulevaisuuden sisämarkkinoiden toiminnassa. Tämä tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota koko EU:n laajuisen kuluttajansuojasääntelyn jatkuvaan arviointiin sekä rajat ylittävän viranomaistoiminnan yhteistyöhön. Myös kilpailuoikeudelliset näkökulmat on huomioitava koko EU:n alueen kattavalla sääntelyllä.

EU:lla on merkittävä rooli niin jäsenmaiden kansallisten kuin valtioiden rajat ylittävien oikeussuojakeinojen toimivuuden edistämisessä.

Viimeaikainen kehitys on johtanut positiivisiin tuloksiin EU:n laajuisen tehokkaan oikeussuojan lisäämisessä. Erityisen merkityksellisenä kuluttajan oikeusturvan kannalta voidaan pitää EU:ssa vuoden 2020 kesällä tehtyä historiallista päätöstä, jonka nojalla mahdollistettiin kuluttajaryhmien kollektiivinen oikeudenkäyntioikeus. EU:lla onkin merkittävä rooli niin jäsenmaiden kansallisten kuin valtioiden rajat ylittävien oikeussuojakeinojen toimivuuden edistämisessä, ja tähän on myös tulevaisuudessa kiinnitettävä huomiota. Mitä konkreettista EU voi sitten tehdä tehokkaiden oikeussuojakeinojen varmistamiseksi?

1. Ensinnäkin EU:n tulee varmistaa riittävät resurssit kuluttajan oikeuksiin kohdistuvien rikkomusten korjaamiseen ja torjumiseen. Tämä tarkoittaa panostamista sekä täytäntöönpanoresursseihin että erilaisiin väärinkäytökseen puuttumisen välineisiin. Resursseihin panostaminen on tärkeää sekä jäsenvaltioissa että EU:n omissa täytäntöönpanoviranomaisissa.
  2. Toisena kehityskohteena EU:ssa tulisi pyrkiä varmistumaan siitä, että kuluttajien käytössä olevat ryhmäkannemenettelyt toimivat hyvin. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää kuluttajajärjestöjen tosiasiallisiin mahdollisuuksiin edustaa kuluttajaryhmiä heidän oikeuksiaan koskevissa asioissa. Tämä tarkoittaa sen mahdollistamista, että kuluttajajärjestö voi tarpeen vaatiessa edustaa kuluttajia myös oikeudenkäynnissä.
  3. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota myös vaihtoehtoisiin riidanratkaisumekanismeihin, sillä niihin turvautuminen voi useasti olla kaikkien osapuolien kannalta helpompaa ja tehokkaampaa. Kuluttajien turvautuminen vaihtoehtoisiin riidanratkaisumenettelyihin onkin lisääntynyt niin koronapandemian kuin energiakriisinkin vaikutusten myötä. Vaihtoehtoisten riidanratkaisumenettelyjen tulisi toimia kuluttajien kannalta oikeudenkäyntiä edullisempana ja nopeampana vaihtoehtona. Jotta vaihtoehtoisten riidanratkaisumenettelyjen toimivuus kuluttajien oikeuksien toteuttamisessa voidaan taata, tulisi se säätää yrityksille pakolliseksi.
  4. Viimeisenä olisi korjattava viime aikojen suurimmat puutteet kuluttajien oikeussuojalle. Erityisiä väärinkäytöksiä on paljastunut esimerkiksi pakettimatkojen myynnissä. Verkossa toimivien välittäjien osalta on vahvistettava mekanismeja, joilla heidät voidaan saada korvausvelvollisiksi.

Tutustu Kuluttajaliiton EU-vaalitavoitteisiin

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.

Tiina Vyyryläinen

VAIKUTTAMISTYÖN PÄÄLLIKKÖ