Verkkokauppaostosten tekeminen on yleensä helppoa ja nopeaa, ja moni tilaa vaatteita kotiin enemmän kuin aikoo todellisuudessa ostaa. Ostoskorin kuvaketta klikkaillessa voi kuitenkin unohtua, miten ongelmallista tuotteiden palautus on ympäristön kannalta. Alla oleviin kysymyksiin on vastannut Kuluttajaliiton vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen.

Mitä haittaa verkkokaupasta ostettujen vaatteiden palauttamisesta on?

Palautukset ovat ongelmallisia, koska vaatteen kuljettamisesta edestakaisin myyjältä asiakkaalle tulee kustannuksia, päästöjä, pakkausmateriaalin lisätarvetta ja muita ympäristövaikutuksia.

Verkkokauppaostoksia palautetaan erityisen paljon, koska vaatteita ei voi sovittaa ennen tilaamista. Myös monen toimijan tarjoama maksuton palautus lisää sitä ilmiötä, että vaatteita ostetaan kotiin sovitettavaksi enemmän kuin on tarkoitus ostaa ja palautetaan ne, mitä ei pidetä. Vaatteiden palauttaminen on ympäristön kannalta ongelmallista, ja toisaalta emme tiedä tarkalleen, mitä palautetuille vaatteille tapahtuu. Osa päätyy takaisin myyntiin, osa voi mennä yrityksen omaan outlet-myymälään ja osa myytäväksi henkilöstölle alennettuun hintaan. Valitettavasti osa vaatteista menee kierrätykseen tai kaatopaikalle kokonaan pois kiertotalouden ajatuksen mukaisesta materiaalien jatkuvasta kierrosta, riippuen siitä onko vaate mennyt käyttökelvottomaksi toimitus- ja palautusrumban aikana.

Miten vaatteiden palauttamista ja sen aiheuttamia ympäristöhaittoja voitaisiin vähentää?

Lisäämällä tietoisuutta palautusten vaikutuksista ja herättelemällä kuluttajia. Jos ryhdytään pohtimaan esimerkiksi palauttamisen maksullisuutta, täytyy muistaa, että verkkokaupasta ostettujen tuotteiden kohdalla kuluttajalla on lähes aina palautusoikeus.

Päivitetty 28.6.2023.