Olen saanut opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta. Minulla on nykyisessä asunnossani 24 kuukauden määräaikainen sopimus laajakaistayhteydelle nettiä varten, sopimusajasta on jäljellä vielä yli vuosi. Nykyinen operaattori ei pysty tarjoamaan laajakaistayhteyttä uudella paikkakunnalla. Mitä sopimukselle tapahtuu muuttaessani?

Lain mukaan kuluttajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään tietyillä perusteilla kahden viikon irtisanomisajalla määräaikaisuudesta huolimatta ilman kuluja. Muuttoa sellaiseen asuntoon, jonne operaattori ei pysty tarjoamaan sopimuksen mukaista laajakaistayhteyttä, on pidetty tällaisena perusteena. Olet kuitenkin velvollinen palauttamaan mahdollisen sopimukseen kuuluvan päätelaitteen (esim. modeemin, tietokoneen tai tabletin).

Olen ottanut vuoden määräaikaisella sopimuksella nettitikun operaattorilta. Nyt ostin uuden tabletin, johon mukaan tuli edullinen sopimus myös liikkuvasta laajakaistasta. Voinko irtisanoa aiemman sopimuksen nettitikusta, koska en enää tarvitsekaan sitä?

Pääsääntöisesti määräaikainen sopimus sitoo ja sen irtisanomiseen kesken voimassaoloajan tarvitaan pätevät perusteet. Kytkykaupan osalta laissa on kuitenkin poikkeus, jonka mukaan kuluttaja voi irtisanoa sopimuksen aina. Kuitenkin irtisanominen voi tulla kalliiksi, jos sille ei ole laissa määriteltyjä perusteita. Nyt näitä perusteita ei ole, joten sinulla on oikeus irtisanoa sopimus, mutta joudut maksamaan käyttämättä jäävään sopimusaikaan kohdistuvat maksut sekä sopimuksessa mahdollisesti määritellyn maksun sopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä.

Puoli vuotta sitten ostamani puhelin on ollut huollossa nyt kolme kertaa. Vika on ollut joka kerralla eri. Voinko vaatia kaupan purkua tai uutta puhelinta?

Kuluttajan ei tarvitse sietää saman puhelimen jatkuvaa korjaamista, vaan hänellä on oikeus purkaa kauppa, jos puhelimeen tulee uusia vikoja tai aiemmat viat uusiutuvat jatkuvasti. Kolme huoltokertaa puolen vuoden aikana on jo selkeästi kaupan purkuperuste ja jos puhelin tarvitsee sen takuuaikana tai jonkin aikaa takuujan jälkeenkin korjausta, ei kuluttajalla ole velvollisuutta suostua uuteen huoltoon tai edes puhelimen vaihtoon uuteen vastaavaan. Toisaalta jos kuluttaja on suostunut puhelimen huoltoon lähettämiseen, ei hänellä ole oikeutta purkaa kauppaa, jos huolto onnistuu.

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta!

Mietityttääkö reklamaatio? Ongelmia asumisessa? Tiedätkö oikeutesi potilaana? Kuluttajaliiton jäsenenä saat lakimiestasoista neuvontaa esimerkiksi kuluttajiin ja julkisten palveluiden käyttäjiin liittyvässä lainsäädännössä.