Käyn ahkerasti salilla ja olen tehnyt 24 kuukauden määräaikaisen sopimuksen kuntosaliketjun kanssa. Olen tavannut uuden tyttöystävän ja aion muuttaa tämän kanssa yhteen. Uudella paikkakunnalla ei kuitenkaan ole saman ketjun salia. Miten voin toimia?

Normaalisti määräaikainen sopimus sitoo kuluttajaa koko määräajan. Osassa kuntosalien sopimuksissa on kuitenkin määritelty perusteet, millä sopimus voidaan irtisanoa kesken sopimuskauden – muutto paikkakunnalle, jolla ei ole ketjun kuntosalia, on yleensä tällainen peruste. Tällöin ei ole ongelmaa, vaan voit irtisanoa sopimuksen sen ehtojen mukaisesti.

Jos kuntosaliketjun sopimusehdoissa ei ole määritelty oikeutta irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, asian hoitaminen voi olla vaikeampaa. Sinänsä tilannetta, jossa tämän kaltaisessa tapauksessa sopimusta ei voisi irtisanoa, pidetään esimerkiksi Kuluttajariitalautakunnan käytännössä kohtuuttomana ja katsotaan kuluttajalla olevan oikeus sanoa sopimus irti. Käytännössä sopimuksen irtisanominen voi kuitenkin olla vaikeaa ja saatat joutua turvautumaan kuluttajaneuvonnan tai Kuluttajariitalautakunnan apuun.

Voinko purkaa liikkeestä ostamani tuolin kaupan ja vaatia rahat takaisin, kun kotona huomasin, ettei tuoli sittenkään sovi hyvin kotiini?

Kauppa on sopimus, joka sitoo sekä elinkeinonharjoittajaa että kuluttajaa. Ns. ”automaattista” virheettömän tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ei ole, jos ei siitä ole erikseen sovittu. Kun on epävarma tuotteen sopivuudesta, kannattaa neuvotella myyjän kanssa palautusmahdollisuudesta.

Jos sopimukseen päästään, on hyvä pyytää vielä kuittiin merkintä mihin mennessä tuotteen saa palauttaa.

Useilla tavarataloilla ja liikkeillä on eripituisia aikoja, jolloin ostamansa tuotteen voi vapaasti vaihtaa tai palauttaa ilman erityistä syytä (yleensä aika on myös mainittu kuitissa). Nämä yritykset myöntävät em. oikeudet vapaaehtoisesti.

Ystäväni alaikäinen lapsi on ostanut yhden kännykkälaskun kaudella Subwaysta n. 230 euron edestä ruokaa ja juomaa. Seuraavalle laskutuskaudelle on tulossa samasta syystä ainakin 250 € veloitus. Liittymän omistaja on alaikäisen lapsen äiti. Äiti ei ole tiennyt, että Subwaylla on tällainen maksumahdollisuus, joten hän ei ole älynnyt hakea tuolle palvelunestoa. Muita estoja lapsen liittymälle on kyllä otettu. Noudattaako Subway lakia salliessaan alaikäisten maksaa ostoksiaan kännykällä?

Subwaysta tehdyt kertaostokset ovat rahamäärältään niin pieniä, että alaikäisillä on holhouslain perusteella oikeus tehdä niitä itsenäisesti eli Subwaylla on oikeus myydä tuotteitaan myös alaikäisille. Kännykkämaksamisessa alaikäisten estäminen aiheuttamasta suuria laskuja on ratkaistu liittymän omistajan oikeudella estää maksullisiin numeroihin soittaminen sekä saldorajoitukseen. Teleyrityksillä on velvollisuus estää maksullisiin palvelunumeroihin soittaminen liittymän omistajan pyynnöstä. Tuollaisen eston hakeminen on helppoa. Liittymän omistaja eli lapsen äiti on vastuussa liittymän käytöstä ja jos hän ei ole hakenut estoa maksullisiin palvelunumeroihin soittamiselle tai liittymälle saldorajaa, hän on vastuussa liittymästä kertyneistä maksuista.

Hanki itsellesi kuluttajan lakineuvonta!

Mietityttääkö reklamaatio? Ongelmia asumisessa? Tiedätkö oikeutesi potilaana? Kuluttajaliiton jäsenenä saat lakimiestasoista neuvontaa esimerkiksi kuluttajiin ja julkisten palveluiden käyttäjiin liittyvässä lainsäädännössä.