Artikkeli

Terveelliset ruokavalinnat

Ruoka

Viimeisimmät vuosikymmenet ovat muokanneet ruokailutottumuksiamme radikaalisti hyvään suuntaan, mutta suomalaisten ruokavaliossa on vielä paljon parannettavaa. Lisääntynyt ylipaino on yksi haaste. Ravitsemussuosituksilla pyritään eri tavoin ohjaamaan ruokavalintoja terveellisemmiksi. Lopulliset valinnat ovat monesti kuluttajien käsissä.

Ruokavalinnat

Suomalaisten ruokavalinnat ovat viimeisten vuosikymmenten aikana parantuneet merkittävästi. Kasvisten käyttö on moninkertaistunut, rasvan laatu on parantunut ja suolan saanti vähentynyt. Silti suolan käyttö on vieläkin liiallista, sokerin saanti on vuosien mittaan lisääntynyt ja ravintokuitua sekä D-vitamiinia saadaan liian vähän. Ruoan suola-, sokeri-, kuitu- ja rasvapitoisuudella sekä rasvan laadulla on vaikutusta mm. verenpaineeseen, veren kolesterolipitoisuuteen ja suoliston hyvinvointiin. Huono ruokavalio ja ylipaino altistavat sydän- ja verisuonisairauksille, diabetekselle ja eri syöpätyypeille.

Ruokavalion muutokset johtuvat monesta seikasta: tieto on lisääntynyt, uusia tuotteita on tullut markkinoille valtavasti ja tuotteet ovat entistä helpommin saatavilla. Toisaalta keskustelu ruoan ja ravitsemuksen ympärillä on valtaisaa ja usein sekavaa. Kuluttajan on usein vaikea tietää, kenen sanaan uskoa. Myös elämänrytmi on muuttunut ja se on vaikuttanut ruokailutapoihin. Ruokaa on koko ajan joka puolella, ja houkutusten äärellä joudutaan yhä useammin kiusauksiin.

Lisää kasviksia

Huolimatta sekavasta ravitsemuskeskustelusta ja näennäisistä mielipide-eroista, monet ruokavalion ongelmakohdat ratkeaisivat lisäämällä kasvisten, hedelmien ja marjojen syömistä. Myös täysjyväviljaa tulisi syödä nykyistä enemmän ja valkoisten viljatuotteita vähemmän. Pelkästään nämä valinnat vaikuttaisivat, sillä hyvien ruokien ja elintarvikkeiden sisällyttäminen ruokavalioon karsii automaattisesti huonompia pois.

Ravitsemussuositukset suunnannäyttäjänä

Ravitsemussuositukset ja niitä havainnollistavat ruokakolmio ja lautasmalli ohjaavat ruokavalinnoissa. Ruokavalion pohjana tulisi olla kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat. Kohtuullinen määrä täysjyväviljatuotteita, vähärasvaisia ja rasvattomia maitotuotteita, kalaa ja vähärasvaista lihaa täydentävät ruokavalion. Ravitsemussuosituksista voi lukea lisää Ruokaviraston verkkosivuilta.

KATSO MYÖS: Ruoasta vastustuskykyä -videoluento

Vastustuskyvyn parantamiseen tarjotaan ratkaisuksi mitä erilaisempia dieettejä, ruokavalioita ja vitamiinivalmisteita. Onko niistä todella hyötyä?

Ruoasta vastustuskykyä -videolta kuulet vinkkejä ruuasta, ravitsemuksesta ja vastustuskyvyn vahvistamisesta hyvillä ruokavalinnoilla.

Lue lisää ruoasta

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää!