Kuluttajalla on oikeus saada teleyritykseltä puhelutyypin mukaisesti eritelty puhelinlasku maksutta. Lisäksi hänellä on oikeus saada puhelinlaskun yhteyskohtainen erittely erikseen pyytämällä. Paperilaskun toimittamisesta voidaan kuitenkin veloittaa sopimusehtojen mukainen kohtuullinen korvaus. Puhelimen mahdollisesta katoamisesta kannattaa ilmoittaa teleyritykselle mahdollisimman pikaisesti. 

Puhelinlaskun erittely

Kuluttajalla on oikeus saada teleyritykseltä puhelutyypin mukaisesti eritelty puhelinlasku maksutta. Jos puhelinlaskun loppusumma on yli 50 euroa, erittelyn saa ilman erillistä pyyntöä. Eriteltäviä puhelutyyppejä ovat muun muassa

  • paikallispuhelut ja kaukopuhelut
  • kansainväliset puhelut ja matkaviestipuhelut
  • perusmaksut
  • tekstiviestit, kuvaviestit ja muut viestit
  • datasiirtopalvelut.

Laskuerittelyssä näkee yleensä myös puhelujen tai viestien kappalemäärän sekä kokonaiskeston puhelutyypeittäin. Vastaanotetut puhelut ja tekstiviestit näkyvät laskuerittelyssä vain, kun niistä on peritty maksu. Ilmaisnumeroihin soitetut puhelut tai ilmaistekstiviestit eivät näy laskuerittelyssä. 

Käyttäjällä on oikeus saada puhelinlaskun yhteyskohtainen erittely erikseen pyytämällä. Yhteyskohtainen erittely on yleensä maksullinen. Yhteyskohtaisessa erittelyssä näkyy jokaisen puhelun 

  • alkamisaika
  • kesto
  • puhelutyyppi (esimerkiksi puhelu, tekstiviesti, datasiirto)
  • numero, johon on soitettu.

Vastaanotetut puhelut ja tekstiviestit näkyvät yhteyskohtaisessa erittelyssä vain, jos ne ovat maksullisia.

Oikeudeton käyttö esimerkiksi varkaustilanteissa

Joskus matkapuhelinta voidaan käyttää ilman lupaa. Viestintäpalvelun oikeudeton käyttö voi tapahtua esimerkiksi silloin, jos matkapuhelin on varastettu. Kuluttaja vastaa oikeudettoman käytön kuluista vain, jos hän on toiminut huolimattomasti. 

Puhelimen mahdollisesta katoamisesta kannattaa ilmoittaa teleyritykselle mahdollisimman pikaisesti, sillä asiakkaan vastuu katkeaa heti, kun asiasta on ilmoitettu teleyritykselle. 

Mahdolliset laskutusvirheet

Jos kuluttaja epäilee laskun oikeellisuutta, hänen kannattaa ottaa yhteyttä oman operaattorin asiakaspalveluun ja pyytää tarvittaessa operaattorilta yhteyskohtainen erittely. Operaattorilla ei ole oikeutta sulkea liittymää, jos laskusta on valitettu ennen eräpäivää ja riidaton osa laskusta on maksettu määräajassa. 

Jos laskutusongelmat johtuvat esimerkiksi siitä, että matkapuhelin on varastettu, asiakas vastaa kuluista vain, jos on hän toiminut huolimattomasti.