Artikkeli

Matkapuhelimen ja mokkulan käyttö ulkomailla

Digi | Verkko ja mobiili

Puhelimen käyttö on usein ulkomailla yhtä helppoa kuin kotimaassa. Valitettavan kuitenkin matkapuhelimen ja nettitikun (mokkulan) käyttö etenkin EU:n ulkopuolella voi tulla yllättävän kalliiksi. Tästä syystä kannattaakin tutustua tarkasti käyttövinkkeihin ja hintatietoihin jo ennen matkaa. 

Matkustaessa EU:n rajojen sisällä (mukaan lukien Norja, Islanti ja Liechtenstein), pääsääntöisesti puheluiden, viestien ja kohtuullisen mobiilidatan käyttö tulisi olla mahdollista ilman lisämaksuja eli samalla hinnalla kuin SuomessaLiikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on kuitenkin myöntänyt maksuttomuudesta poikkeuslupia osalle operaattoreista. Traficom on myös vahvistanut maksujen enimmäismäärät, jotka voi tarkistaa Traficomin sivuilta. Kuitenkin pääsääntöisesti operaattorit tarjoavat palveluitaan EU:ssa samalla hinnalla kuin kotimaassa, kun puhelimen ja internetin käyttö ulkomailla on kohtuullista 

Matkapuhelinta ulkomailla käytettäessä pitää muistaa, että

  • puhelut ovat selvästi kotimaisia puheluita kalliimpia
  • sekä soitetuista että vastaanotetuista puheluista pitää maksaa
  • ulkomailla soitetut ja vastaanotetut puhelut sekä lähetetyt ja vastaanotetut tekstiviestit eivät kuulu pakettiliittymien kuukausihintaan
  • omalla operaattorilla voi olla verkkovierailusopimuksia usean kohdemaan operaattorin kanssa ja hinnat voivat vaihdella
  • monesti prepaid-liittymät eivät toimi ulkomailla ja
  • saldorajoitus voi estää liittymän toiminnan.

Puheluiden ja datasiirron hinnat

Oman matkapuhelinoperaattorisi internetsivuilta ja asiakaspalvelusta saa selville, mitä matkapuhelimen käyttö maksaa kussakin maassa. Kun selvität hintatiedot etukäteen ennen matkaasi, säästyt ikäviltä yllätyksiltä puhelinlaskussa. 

EU-maiden ulkopuolella matkapuhelimen käytön hinnat vaihtelevat erittäin paljon ja hinnat ovat yleensä EU-maita selvästi kalliimpia.

Verkkovierailuhinnoista tiedottaminen ja saldoraja

Kun asiakas saapuu toisen EU-jäsenvaltion alueelle, operaattorin on välitettävä hänelle keskeiset hintatiedot. Tämä yleensä tapahtuu niin, että asiakas saa tekstiviestillä tiedon keskeisimmistä kohdemaan hintatiedoistaAsiakkaalla on myös oikeus saada maksutta yksityiskohtaisempia hintatietoja. 

Lisäksi datasiirrossa on pakollinen enintään 62 euron saldoraja niille käyttäjille, jotka eivät ole nimenomaisesti valinneet korkeampaa saldorajaa. Osa operaattoreista soveltaa hieman alempaa saldorajaa. Kun 62 euron saldoraja täyttyy, datasiirto katkeaa, jos saldorajaa ei nosteta. Operaattorin on lähetettävä asiakkaalle viesti, kun saldorajasta on käytetty 80 prosenttia. 

Ongelmia asumisessa? Tuottaako taloyhtiösi päänvaivaa?

Kuluttajan lakineuvonta auttaa myös asumisen ongelmatilanteissa. Hanki itsellesi lakineuvontaa vain 15 eurolla vuodessa!

Lue lisää