Kuluttajaliitto vertasi 123 grillimakkaran hintaa. Kauppojen väliset hintaerot ovat hyvin maltillisia. Makkaran kilohinta kannattaa kuitenkin tutkia tarkasti. Vertailun perusteella erot eri tuotteiden välillä ovat jopa seitsenkertaiset.

Lue tiedote

Voit suurentaa PDF-tiedoston tekstejä klikkaamalla avatun tiedoston yläreunassa olevaa plus-painiketta (Zoom in).

Ei ole juhannusta ilman kuumenevaa grilliä, eikä grillijuhlaa ilman makkaraa. Vaikka kaupoissa on tarjolla yhä monipuolisemmin kärvennettävää aina maissista halloumiin, makkara pitää pintansa. Sitä toimitetaan kauppoihin nyt juhannusviikolla 1,6 miljoonaa kiloa. Se tarkoittaa huimaa 19 miljoonaa yksittäistä makkaraa.

Mutta mitä makkaraa grilliin kannattaa ostaa ja mistä, jos haluaa pitää juhannuksen kauppalaskun kurissa? Kuluttajaliitto vertasi grillimakkaroiden hintoja. Vertailussa on mukana 123 makkaratuotetta 7 eri myymäläketjusta.

Tiedot kerättiin 9.‒14.6.2021 Helsingissä Malmin Prismasta ja S-Marketista, Malmin Novan Alepasta ja K-Citymarketista, Viikin K-Supermarketista, Pukinmäen K-Marketista ja Malmin Lidlistä. S- ja K-kauppojen hinnat tarkistettiin verkosta, Lidlin myymälästä. Tarjoushintoja ei otettu vertailussa huomioon.

Vertailuun otettiin mukaan kaikki kyseisistä kaupoista löytyneet grillimakkaratuotteet, mutta ei esimerkiksi ryynimakkaroita, mustiamakkaroita eikä kasvispohjaisia makkaratuotteita.

Kauppojen väliset hintaerot pieniä

Hintavertailu tarjoaa tarkan markan vartijalle helpottavia uutisia: kauppojen väliset hintaerot eivät ole makkaroiden kohdalla merkittäviä. Yksittäisten makkarapakettien hinnat vaihtelevat kauppojen välillä keskimäärin vajaat 40 senttiä.

Vertailun 123 tuotteesta 51 oli sellaisia, joita myytiin useammassa kuin yhdessä kaupassa. Kauppaketjujen valikoimat vaihtelevat siis suuresti. Vertailun perusteella makkaran ystävän kannattaa valita juhannuksen ruokaostospaikka ennemmin valikoiman kuin hintojen mukaan.

Yhdeksän tuotteen eli lähes viidesosan kohdalla hintaeroa ei ollut lainkaan. Esimerkiksi Atria Hiillos perinteistä grillimakkaraa (400 g) myytiin kuudessa vertailun seitsemästä kaupasta, ja sen hinta oli kaikissa tismalleen sama 1,99 euroa.

Lisäksi kahdeksan tuotteen kohdalla hintaero oli kauppojen välillä melkein olematon eli alle 10 senttiä per paketti.

Valikoimien erilaisuudesta johtuen ei voi vetää vahvoja johtopäätöksiä siitä, mistä kauppaketjusta löytyvät kaikkein edullisimmat makkarat. Vertailun otos vahvistaa kuitenkin oletusta, jonka mukaan pikkukaupat eivät voi kilpailla hinnoilla isojen markettien kanssa. Vertailun halvimmista hinnoista yksikään ei löytynyt Alepasta tai K-Marketista.

Vertailun suurin euromääräinen hintaero löytyi Kivikylän Huiluntuhti -grillimakkarasta (400 g). Paketillisen sai vertailun K-Citymarketista 2,19 eurolla, kun Alepassa se maksoi 3,69 euroa. Ero on 1,50 euroa eli noin 1,7-kertainen.

HK Maakarit Katalonian Carlos -paketin (260 g) hinnassa voi vertailun perusteella myös säästää lähes euron. S-Marketissa se maksoi 3,49 euroa, kun K-Marketissa hinta oli 4,39 euroa eli noin 25 prosenttia enemmän.

Kilohinnoissa 7-kertaiset erot

Jos kauppojen välillä ei juuri ole hintaeroja, makkaroiden välillä niitä on sitäkin enemmän. Hintatietoinen grillaaja miettii siis tarkkaan, mitä ostoskoriinsa valitsee.

Vertailun perusteella grillimakkaran kilohinta voi olla mitä tahansa runsaan 2,5 euron ja lähes 20 euron välillä. Kilohinnoissa erot ovat jopa 7-kertaisia.

Vertailun kalleimman makkaran titteli lankeaa Helsingin Makkaratehtaan Iberico Butifarra -grillimakkaralle (300 g). Sen kilohinta oli ostopaikasta riippuen 19,83‒19,97 euroa. Myös Lecker minibratwurstin (250 g) kilohinta on korkea, 19 euroa.

Vaikka makkaran hinnassa haluaisikin pihistellä, se ei tarkoita, etteikö kaupan hyllyssä olisi vaihtoehtoja. Vertailussa löytyi kolme tuotetta, jotka voi saada 2,73 euron kilohinnalla. Sekä Prisma että K-Supermarket myivät näin edullisesti HK Poprilli -grillimakkaraa (400 g), K-Citymarket Atria Atrilli -grillimakkaraa (400 g) ja Lidl Dulano -grillimakkaraa (400 g).

Vertailun perusteella grillimakkaran kilohinta on keskimäärin noin 9,35 euroa.

Hinnan lisäksi herkuttelijaa voi kiinnostaa makkaran rasvapitoisuus. Myös tässä erot ovat merkittäviä, enimmillään 3-kertaisia. Vertailun tuhdeimmassa makkarassa eli Lidlin Grillimaisteri minibratwurst chilissä (250 g) on rasvaa 32 prosenttia, kun Atrian Hiillos kevyt -grillimakkarasta (400 g) sitä löytyy vain 9,5 prosenttia.

Atria isoista valmistajista edullisin

Vertailun 123 tuotetta ovat peräisin noin 20 valmistajalta. Valmistajista tutuimpia ovat ainakin Atria, HK ja Snellman. Mutta miten näiden kolmen makkarajätin hinnat eroavat toisistaan?

Kuluttajaliiton otoksen perusteella edullisin on Atria. Sen makkaroiden kilohinta oli keskimäärin 6,07 euroa, eli vähemmän kuin kaikilla vertailun tuotteilla keskimäärin. Vertailussa oli mukana 18 Atrian tuotetta.

Toiseksi halvin on Snellman, jonka tuotteiden keskimääräinen kilohinta on 8,88 euroa, ja kallein HK, keskimäärin 10,18 euroa. Snellmanin tuotteita oli vertailussa mukana 11 kappaletta ja HK:n tuotteita 20.

Hinta ei toki kerro koko totuutta, sillä myös makkaroiden laatu vaihtelee tuotteesta ja valmistajasta toiseen. Hintaan vaikuttavat muun muassa tuotteen lihapitoisuus sekä se, minkä eläimen lihasta ja mistä ruhonosasta makkara on valmistettu.

Private label -tuotteet eivät välttämättä edullisimpia

Vertailussa oli mukana myös kauppaketjujen omien merkkien tuotteita eli niin kutsuttuja private label -tuotteita. Niitä markkinoidaan yleensä edullisempana vaihtoehtona isojen brändien tuotteille.

Vertailun perusteella tämä ei pidä makkaroiden kohdalla aina paikkaansa. Lidlin Grillimaisteri- ja Dulano-makkarat sekä S-ryhmän Kotimaista-grillimakkara ovat kyllä kilohinnaltaan edullisempia kuin kaikki vertailun tuotteet keskimäärin. Lidlin omien makkaroiden keskimääräinen kilohinta on 7,35 euroa ja S-ryhmän Kotimaista-makkaran vain 4,19 euroa. Vertailussa oli tosin mukana vain yksi Kotimaista-tuote.

Pirkkaa ei kuitenkaan voi vertailun perusteella kutsua erityisen edulliseksi. Pirkka-makkarat maksavat keskimäärin 9,81 euroa kilolta. Ne ovat siis kalliimpia kuin esimerkiksi Atrian tai Snellmanin tuotteet ja hintavampia kuin kaikki vertailun makkarat keskimäärin.

Solja Virkkunen, toimittaja