Sähkön hinnasta on riittänyt puhetta viimeisen vuoden aikana. Kesän hinnat olivat maltilliset, mutta elokuussa pörssisähkön hinnassa nähtiin piikki, joka sai monet kuluttajat jälleen varuilleen. Syksy ja talvi odottelevat vuoroaan ja moni miettiikin parhaillaan, miten voisi taata kohtuulliset sähkölaskut kodilleen myös kylmän kauden ajan. Kysytäänpä, mitä vinkkejä Kuluttajaliiton asumisasioihin erikoistuneella juristilla Kristel Pynnönen Anderssonilla on meille!

Mitä kuluttajat voivat tehdä omassa arjessaan, jotta sähkölasku pysyisi hallinnassa?

Aivan ensimmäiseksi on tiedettävä, millainen sähkösopimus itsellä tällä hetkellä on ja pohtia sopiiko se omiin tarpeisiin. Löytyisikö sähkömarkkinoilta parempia vaihtoehtoja? Kannattaa tutustua erilaisiin sopimustyyppeihin ja verrata niitä omaan tapaan käyttää sähköä. Markkinoilta löytyy määräaikaista, kiinteähintaista, toistaiseksi voimassa olevaa ja pörssisähkösopimusta. On hyvä tuntea ”sopimusslangi”, jotta varmasti tietää mihin sitoutuu.

Kenelle pörssisähkösopimus sopii?

Jopa tunneittain sähköpörssin markkinahinnan mukaan vaihtuva pörssisähkösopimus sopii sähkönkäyttäjälle, joka on valmis seuraamaan aktiivisesti omaa sähkönkulutustaan ja joustamaan omassa arjessa hinnanvaihteluiden mukaan. Tämä tarkoittaa siis sitä, että esimerkiksi ajastaa omaa sähkönkulutustaan alhaisten hintojen ajankohdille. Avuksi tähän on tarjolla monenlaisia teknisiä laiteratkaisuja, joita löytyy nykyaikaisista älykodeista. Toki voi miettiä myös, haluaako olla ”naimisissa” sähkönhinnan muutosten ja älylaitteiden kanssa.

Kannattaako siis välttää vaikkapa pyykinpesua sähkön hintapiikin aikana?

Ohimenevän hintapiikin aikana ei ehkä puhuta niin dramaattisista summista, mutta jos vain pystyy siirtämään kulutusta, niin se toki kannattaa. Hinnat ovat nousseet kautta linjan ja pienistäkin säästöistä voi ottaa hyödyn irti.

Onko nyt syytä tarttua määräaikaiseen, kiinteähintaiseen sopimukseen, jos haluaa välttää tulevan talven hintapiikit?

Ei välttämättä. Joidenkin kylmimpien kuukausien osalta hinta voi määräaikaisessa sopimuksessa olla halvempi kuin toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa. Määräaikainen sähkösopimus solmitaan useimmiten kuitenkin kahdeksi vuodeksi. Pidemmän aikajakson aikana hintavaihtelut usein tasoittuvat. Toisaalta määräaikainen, kiinteähintainen sopimus voi tuoda mielenrauhaa, kun tietää kulloinkin voimassa olevan hinnan. Toisille tämä on tärkeä syy, vaikkakin sähkö sitten maksaisi vähän enemmän.

Määräaikaiseen sopimukseen sitoutuminen tulee aina harkita tarkkaan. Kuluttajat solmivat viime talven aikana itselleen epäedullisia määräaikaisia, nyt kalliiksi osoittautuneita sähkösopimuksia. Määräaikaisesta sopimuksesta ei lähtökohtaisesti pääse eroon ennen sopimuskauden loppua.

Entä mitkä ovat toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen edut?

Mikäli valinta on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, eri yhtiöiden hintoja seuraamalla ja aktiivisesti omaa sopimustaan kilpailuttamalla voi napata edullisia hintoja. Tämä kuitenkin edellyttää halua vaihtaa sähköenergiaa toimittavaa yhtiötä tarjousten perässä sekä aktiivista hintojen seurantaa. Omaa sähkönkäyttöä olisi hyvä tarkastella pidemmällä aikavälillä, jotta itselle edullisin sopimustyyppi löytyy.

Hallitus päätti alkuvuodesta erilaisista tuista, joiden tarkoitus on helpottaa suurten sähkölaskujen kanssa painivia kuluttajia. Mitkä tuista ovat edelleen ajankohtaisia?

Mikäli alkuvuodesta (1.1-30.4) sähköenergian kulutuksesta maksettu määrä ylittää 2000 euroa, voi henkilö hakea sähkövähennystä henkilökohtaisen verotuksen yhteydessä. Vähennyksen voi hakea muuttamalla tämän vuoden verokorttia tai tarkistamalla ja täydentämällä esitäytetyn veroilmoituksen keväällä 2024. Tästä saa lisää tietoa verottajan verkkosivuilta.

Mikäli on kärsinyt kovasta sähköenergianhinnasta alkuvuodesta (1.1-30.4), mutta ei pysty tekemään sähkövähennystä verotuksessa voi Kelalta hakea sähkötukea. Tukea voi hakea tämän vuoden loppuun ja veikkaan, etteivät kaikki tähän tukeen oikeutetut ole vielä tätä tukea hakeneet. Tästä saa lisää tietoa Kelan verkkosivuilta.

Sitten on vielä takautuva sähköhyvitys, joka sähköyhtiöiden itse tuli huomioida. Tarkista ensin, oletko oikeutettu hyvitykseen tammi-huhtikuun sähkölaskujen osalta ja varmista tämän jälkeen saamistasi laskuista onko hyvitys laskettu oikein. Hyvityksen tulisi näkyä huhtikuun tai toukokuun laskuissa, tai jos laskutusväli on ollut pitkä, vasta kesän ajan laskuissa. Jos laskussa on epäselvyyksiä, kannattaa asiasta kysyä omalta sähköyhtiöltä.

Ohjeita ja tietoa eri sähköön liittyvistä eri tuista löytyy verottajan ja Kelan lisäksi myös muun muassa sähköyhtiöiden, Motivan, Energiaviraston, ja Energiateollisuuden verkkosivuilta.

Miten yhteiskuntamme tulisi varautua, jotta kuluttajat eivät joutuisi kohtaamaan viime talven kaltaista sähkön hintakriisiä?

Toivon, että päättäjät pohtisivat tarvittavat ja toimivat mekanismit hyvissä ajoin etukäteen, jos sähkön kuluttajahinnat nousevat samalla tavoin kuin viime talvena. Tukea toki jaettiin kuluttajille nytkin, mutta siitä tulikin varsinainen tukiviidakko. Termit ja ehdot ovat suoraan sanottuna aivan hirveän vaikeaselkoisia. Kuluttajat saattavat menettää tukia, joihin olisivat oikeutettuja, jos eivät ymmärrä sellaista edes hakea.

Tarvitaan ratkaisu, jonka ihmiset oikeasti ymmärtävät ja voivat luottaa sen toimintaan. Moni teki viime syksynä paniikissa sellaisia ratkaisuja, jotka eivät olleet loppuja asti harkittuja. Nämä saattoivat tuottaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä, jos ajatellaan vaikkapa näitä määräaikaisia kalliita sähkösopimuksia.

Julkaistu 5.9.2023
Artikkelikuva: Maarit Lahikainen

Tutustu asiantuntijaan:

Kristel Pynnönen Andersson

Juristi

Toimin Kuluttajaliiton asumisasiamiestoiminnan lakimiehenä. Tavoitteenani on tehdä asumisesta Suomessa mahdollisimman mukavaa, helppoa ja toki asumiskustannusten tulee pysyä kohtuullisella tasolla.