Diskussioner om priset på el har varit på tapeten under det senaste året. Priserna var rimliga under sommaren, men i augusti såg vi en pristopp i priset på börsel, som fick många konsumenter att bli på sin vakt igen. Med hösten och vintern runt hörnet är det nu många som funderar på hur de kan säkerställa rimliga elräkningar för sina hem även under den kalla säsongen. Låt oss ta del av de tips som Kristel Pynnönen Andersson, jurist på Konsumentförbundet med specialisering på boendefrågor, har att erbjuda!

Vad kan konsumenter göra i sin vardag för att hålla elräkningen under kontroll?

Först och främst bör du ta reda på vilket slags elavtal du har för tillfället och fundera på om det passar dina behov. Finns det bättre alternativ på elmarknaden? Det lönar sig att bekanta sig med olika avtalstyper och jämföra dem med din egen användning av el. På marknaden finns tidsbundna avtal, avtal med fast pris, tillsvidareavtal och börselavtal. Det är bra att känna till ”avtalsjargong”, så att du säkert vet vad du förbinder dig till.

För vem passar ett börselavtal?

Ett börselavtal, som ändras enligt elbörsens marknadspriser, till och med varje timme, passar för en elanvändare som är beredd att aktivt följa sin egen elförbrukning och anpassa sig efter prisfluktuationer i vardagen. Det innebär alltså att du till exempel tidsanpassar din elförbrukning till tidpunkter med låga priser. Detta underlättas av ett brett utbud av tekniska lösningar som finns tillgängliga i moderna smarta hem. Naturligtvis kan du också fundera på om du vill ”gifta dig” med prisförändringarna och smarta enheter.

Lönar det sig att undvika till exempel tvättning under en elpristopp?

Under en tillfällig pristopp talar vi kanske inte om så dramatiska summor, men om du kan skjuta upp förbrukningen lönar det sig definitivt. Alla priser har stigit och även små inbesparingar kan vara till nytta.

Är det nu läge att välja ett tidsbundet avtal med fast pris, om man vill undvika pristoppar under den kommande vintern?

Inte nödvändigtvis. För vissa av de kallaste månaderna kan priset på ett tidsbundet avtal vara lägre än priset på ett tillsvidareavtal. Ett tidsbundet avtal tecknas dock vanligtvis för två år. Under en längre tidsperiod jämnar prisfluktuationerna ofta ut sig. Å andra sidan kan ett tidsbundet avtal med fast pris ge dig sinnesfrid genom att du alltid vet det aktuella priset. För vissa människor är detta en viktig anledning, även om elpriset kan vara något högre.

Att förbinda sig till ett tidsbundet avtal bör alltid övervägas noga. Under förra vintern tecknade konsumenter ofördelaktiga tidsbundna elavtal, som senare visade sig vara dyra. I princip är det inte möjligt att bli av med ett tidsbundet avtal förrän avtalsperioden löper ut.

Vad är fördelarna med ett tillsvidareavtal?

Om du väljer ett tillsvidareavtal kan du genom att följa priserna hos olika bolag och aktivt jämföra ditt eget avtal hitta förmånliga priser. Detta kräver dock att du är villig att byta bolag som levererar elenergi för att dra nytta av erbjudanden samt att du aktivt övervakar priserna. Det är bra att iaktta sin elförbrukning under en längre tidsperiod, så att du hittar den mest fördelaktiga avtalstypen för dig.

Regeringen beslutade i början av året om olika stöd för att underlätta för konsumenter som kämpar med höga elräkningar. Vilka av dessa stöd är fortfarande aktuella?

Om summan som betalats för elförbrukningen under början av året (1.1–30.4) överstiger 2 000 euro kan en person ansöka om elavdrag i samband med sin personliga beskattning. Avdraget kan sökas genom att ändra årets skattekort eller genom att kontrollera och fylla i den förhandsifyllda skattedeklarationen på våren 2024. Mer information om detta finns på skattemyndighetens webbplats.

Om du har lidit av höga elenergipriser i början av året (1.1–30.4), men inte kan ansöka om elavdrag i samband med beskattningen, kan du ansöka om elstöd från FPA. Stödet kan sökas fram till slutet av året, och jag gissar att inte alla som är berättigade till detta stöd har ansökt än. Mer information om detta finns på FPA:s webbplats.

Det finns även retroaktiv elpriskompensation, som elbolagen själva bör beakta. Först bör du kontrollera om du är berättigad till kompensationen för elräkningarna från januari till april och sedan försäkra dig om att kompensationen har beräknats korrekt på de fakturor du har fått. Kompensationen bör synas på fakturorna för april eller maj, eller om faktureringsintervallet har varit långt, först på sommarens fakturor. Om det finns oklarheter på fakturan lönar det sig att kontakta det egna elbolaget.

Anvisningar och information om olika stöd relaterade till el finns, förutom på skattemyndighetens och FPA:s webbplatser, även på bland annat elbolagens, Motivas, Energimyndighetens och Finsk Energiindustris webbplatser.

Hur bör samhället förbereda sig, så att konsumenterna inte ställs inför en elpriskris som förra vintern?

Jag hoppas att beslutsfattare överväger och skapar nödvändiga och fungerande mekanismer i god tid, om elpriserna för konsumenter stiger på samma sätt som förra vintern. Stöd delades naturligtvis ut till konsumenterna även nu, men det blev en riktig ”stöddjungel”. Termerna och villkoren är uppriktigt sagt mycket svårtolkade. Konsumenter kan gå miste om stöd som de är berättigade till, om de inte ens förstår att ansöka om dem.

Vi behöver en lösning som människor förstår på riktigt och som de kan lita på att fungerar. Förra hösten fick många människor panik och fattade beslut som inte var genomtänkta. Dessa beslut kan ha orsakat mer skada än nytta, till exempel när det gäller dyra tidsbundna elavtal.

Publicerad 5.9.2023
Artikelbild: Maarit Lahikainen