Suomalaiset tuhlaavat noin 500 miljoonaa euroa vuosittain ruokahävikkiin. Ruoan hinnan on arvioitu nousevan muun muassa Ukrainan sotatilanteen takia kuluvana vuonna jopa 11 prosenttia. Ruoan hinnan noustessa kasvaa myös kuluttajien ruokahävikin takia menetetyn rahan määrä, mikäli ruokahävikin määrää ei pienennetä.

Suomalainen kuluttaja heittää keskimäärin ruokaa hukkaan reilun 100 euron edestä vuosittain. Nelihenkisessä perheessä puhutaan siis jo useammasta sadasta eurosta. Ruokahävikin syynä on usein piintyneet tavat. Monet meistä ostavat tottumuksesta yksinkertaisesti liikaa ruokaa, jota ei syystä tai toisesta käytetäkään kokonaan tai jopa lainkaan. Ruokahävikin määrä vaihtelee kuitenkin kotitalouksittain.

”Kun heitämme ruokaa roskiin, heitämme roskiin myös rahaa ja tuhlaamme samalla ruoantuotantoon käytetyt resurssit”, muistuttaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Huomion kiinnittäminen ruokahävikin minimointiin on yksi tapa karsia turhia ruokakustannuksia.

Kuluttajaliitto ja Hävikkifoorumi valmistivat hävikin vähentämisen tueksi listan, jota seuraamalla kuka tahansa voi vähentää hävikkiä!

• Suunnitelmallisuus on kaiken a ja o. Mieti, mitä ruokia aiot valmistaa ja mitä tarvitset kaupasta. Tee kauppalista kotona ja myös pysyttele listalla olevissa tuotteissa. Heräteostokset aiheuttavat herkästi hävikkiä.
  • Ruoan ostaminen verkkokaupasta voi lisätä ruokaostosten suunnitelmallisuutta ja vähentää hävikkiä, kun voi rauhassa miettiä, mitä todella tarvitaan ruokakaupasta.
  • Älä mene nälkäisenä kauppaan. Nälkä lisää heräteostamisen riskiä.
  • Ota tavaksi suunnitella useamman päivän ruokalista, mutta jousta siinä tarpeen mukaan.
  • Pidä vähintään kerran viikossa inventaariopäivä, jolloin teet jääkaapin tähteistä ruokaa. Se on tehokas tapa vähentää hävikkiä.
  • Opettele päiväysmerkinnät: Parasta ennen ei ole viimeinen käyttöpäivä.  Paljon ruokaa menee hukkaan, koska sitä heitetään pois varmuuden vuoksi, sen sijaan että luotettaisiin omiin aisteihin. Haista, maista ja katso syömäkelpoisuutta arvioitaessa.
  • Pidä kaapit järjestyksessä, jotta tiedät, mitä siellä on. Näin ruoat eivät pääse myöskään vanhenemaan ennen aikojaan.
  • Pidä jääkaappi oikeassa lämpötilassa ja opettele miten juuri sinun jääkaappiisi tulee sijoittaa ruoat optimaalisesti. Moni pitää jääkaappia liian lämpimänä tai sijoittaa herkästi pilaantuvat ja lämmölle herkät elintarvikkeet jääkaapin lämpimiin osiin. (Esimerkiksi vanhoissa jääkaapeissa on huono valinta sijoittaa maidot oveen, tai raaka kala ylähyllylle, jossa on lämpimämpää.)
  • Opettele ruokien oikeat säilytystavat ja lämpötilat. Tuotteiden ennenaikaista pilaantumista voi estää ja hävikkiä vähentää, kun tietää eri tuotteiden ihanteelliset säilytysolosuhteet. Mikä säilyy parhaiten kylmässä, mikä huoneenlämmössä? Mikä viihtyy minkäkin tuotteen kanssa? Esimerkiksi osa hedelmistä ja tomaatti tuottavat runsaasti etyleeniä, kun taas osa kasviksista ovat herkkiä tälle kaasulle. Näitä ei kannata siksi sijoittaa kotona vierekkäin.
  • Opettele soveltamaan kokatessa. Älä osta erikoismaustetta tai -kastiketta vain yhtä ruokaa varten, jos olet epävarma, käytätkö sitä loppuun, vaan jätä se pois tai korvaa se jollain toisella raaka-aineella.
  • Jaa hävikkivinkkisi. Ideoita ruoanlaittoon ja vinkkejä hävikin hallintaan kannattaa kysyä läheisiltä, ystäviltä tai somesta.

Lähteet:

Euromääräiset arviot: Luonnonvarakeskus

Ruoan hinnan nousuarvio: PTT: Aalto-Setälä, J., Forsman-Hugg, S., Huovari, J., Kinnunen P., Kujala, P. 2022: Ukrainan sodan seurauksena ruuan hinta nousee merkittävästi. PTT-ennuste, maa- ja elintarviketalous. 29.3.2022. https://www.ptt.fi/ennusteet/maa-ja-elintarviketalous.html. Viitattu 7.4.2022.

Hävikkifoorumi on Kuluttajaliiton koordinoima (2020–2023) valtakunnallinen kotitalouksien ruokahävikkihanke, joka toteutetaan yhdessä Kuluttaja-lehden, Luonnonvarakeskuksen, Motivan, Marttaliiton, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Valintamuotoilijat kanssa. Kehittämishankkeessa luodaan konkreettisia ratkaisuja, joiden avulla kuluttajakäyttäytymistä voidaan ohjata tehokkaammin kohti hävikin vähentämistä. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Lisätietoa Hävikkifoorumista www.kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi. Hävikkifoorumi löytyy myös Facebookista, Twitteristä ja Instagramista: @havikkifoorumi