Kuluttajaliitto vertaili yksityisten lääkäriasemien koronavirustestauksen hintoja. Suurimmat hintaerot paljastuivat oireettoman henkilön testeissä. Hintaerot olivat jopa yli 200 euroa. Kuluttajan kannattaa olla tarkkana myös testiin liittyvien lisämaksujen suhteen, jotka saattavat paisuttaa loppulaskua kympeillä tai jopa satasilla.

Kun koronatestiin on päästävä pikaisesti yksityinen lääkäriasema voi olla paras – ja oireettomana ainoa – vaihtoehto. ”Hinnoista löytyi jopa satojen eurojen eroja oireettoman henkilön testeissä”, kertoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Myös muiden testien hinnoista löytyi useiden kymmenien eurojen eroja.

Vertailun perusteella PCR-testiin pääsee edullisimmin jyväskyläläisellä Seppälääkäreillä ja 9Lives-lääkäriasemalla, joissa minimihinnat ovat 109 ja 114 euroa. Kalleimmat minimilaskut ovat Aavalla 179,90 € ja Mehiläisellä 179 €. Edullisimman minimihinnan antigeenitestille tarjoaa 9Lives 149 eurolla. Kallein minimihinta on Pihlajalinnan 218,20 euron testillä. Edellä mainitut hinnat ovat Kelan korvauksen jälkeen ja kaikki vertailun hinnat sisältävät varsinaisen testin lisäksi testaukseen vaadittavan lähetteen sekä lääkärin tai sairaanhoitajan kirjoittaman todistuksen.

Oireeton matkailija säästää vertailemalla jopa satoja euroja

Koronavirustestiin voi olla tarve päästä myös oireettomana, jos esimerkiksi aikoo matkustaa. Matkustajilta voidaan vaatia todistusta negatiivisesta koronatestistä tai erillistä Fit to fly -todistusta, mikäli terveydentila sitä edellyttää. Vertailun perusteella oireettoman matkailijan testeissä hintaerot ovat suuret. Oireettomana testaamisesta ei saa Kela-korvausta.

Kaikkein edullisin on Medipulssi, jonka 150 euron testaus maksaa yli sata euroa vähemmän kuin kalleimman minimihinnan tarjoava Pihlajalinna. Medipulssilla on toimipiste vain Helsingissä. Mikäli matkailija tarvitsee testin lisäksi vielä erillisen Fit to fly -todistuksen, hintaero edullisimman Medipulssin ja kalleimman Pihlajalinnan välillä nousee yli kahteen sataan euroon.

Lisämaksut paisuttavat loppusummaa

Pelkän testin listahinta ei kerro koko totuutta. Asiointitapa vaikuttaa oleellisesti testauksen hintaan ja testin lisäksi on maksettava lähes poikkeuksetta erilaisia lisämaksuja. Lääkäriasemat veloittavat esimerkiksi lähetteestä ja siihen liittyvästä vastaanottokäynnistä sekä usein myös esimerkiksi palvelumaksun tai laskutuslisän kaltaisia lisämaksuja. Myös näytteenotosta tai tietojen viemisestä Oma Kanta -järjestelmään voidaan periä ylimääräistä ja loppusummaan vaikuttaa myös tekeekö oirearvion yleislääkäri, vai sairaanhoitaja ja haluaako lääkärintodistuksen paperisena vai sähköisesti.

Lisämaksujen yhteen laskeminen lääkäriasemien hinnastoista ei aina ole kuitenkaan ole aivan helppoa. ”Testaukseen liittyvien erilaisten lisämaksujen selvittäminen hinnastoista osoittautui paikoin haastavaksi”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”Hinnoittelun tulisi olla asiakkaalle mahdollisimman selkeää ja ymmärrettävää”, Beurling-Pomoell muistuttaa.

Lue lisää vertailusta ja katso vertailun kaikki hinnat

Näin vertailimme: 5 vertailtavaa hintaa, 7 yritystä

Vertailimme viittä eri hintaa. Koronavirukseen liittyvistä oireista kärsiville tarkoitetuista testeistä vertailussa ovat mukana tavanomainen PCR-testi, antigeeni-pikatesti sekä molemmat sisältävä testipaketti. Oireettomille tarkoitetuista testeistä vertailimme hintaa oireettoman matkailijan PCR-testille sekä Fit to fly -lääkärintodistuksella että ilman.

Hintavertailussa oli mukana kuusi yritystä: Aava, Mehiläinen, Pihlajalinna, Terveystalo, Seppälääkärit, Medipulssi ja 9Lives. Hintatiedot kerättiin huhti-toukokuussa 2021 lääkäriasemien hinnastoista.

Vertailuun otettiin mukaan seuraavat paikkakunnat: pääkaupunkiseutu, Tampere ja Ylöjärvi, Oulu, Turku ja Raisio, Jyväskylä ja Jämsä, Kuopio, Hämeenlinna ja Rovaniemi.

Minimikulujen vertailu pähkinänkuoressa

Alla oleva lista esittää edullisimmat yhteneväiset tapausesimerkkihinnat Kelan korvauksen jälkeen. Kyseessä eivät ole toimijoiden halvimmat ja kalleimmat hinnat, vaan toimijoiden edullisimpien yhteneväisten tapausesimerkkien hintahaitari. Koko hintavertailun taulukon näet kotisivuiltamme: www.kuluttajaliitto.fi/hintavertailut/koronavirustesti

PCR-testi

Halvin Seppälääkärit 109 € ja 9Lives 114 €

Kallein Aava 179,90 € ja Mehiläinen 179 €

Antigeeni-pikatesti

Halvin 9Lives 149 €

• Yleislääkärin paikan päällä tai etävastaanotolla tekemä lähete
  • Sähköinen COVID Medical Certificate

Kallein Pihlajalinna 218,20 €

• Koronatestin hinta
  • Yleislääkärin etävastaanotto, digiklinikan vastaanotto, lyhin mahdollinen aika (sis. lähetteen)
  • Paperinen tai sähköinen todistus sairaanhoitajalta
  • Erillinen kantamaksu
  • Laskutuslisä laskulla maksettaessa (etävastaanotolla ei voi maksaa kassalla)

Testipaketti

Halvin 9Lives 164 €

• Yleislääkärin paikan päällä tai etävastaanotolla tekemä lähete
  • Sähköinen COVID Medical Certificate

Kallein Aava 221,90 €

• Koronatestin hinta
  • Yleislääkärin etävastaanotto, digiklinikan vastaanotto, lyhin mahdollinen aika (sis. lähetteen ja todistuksen)

Oireettoman henkilön testi

Halvin Medipulssi 150 €

• Paperinen ja/tai sähköinen COVID Medical Certificate

Kallein Pihlajalinna 267,80 €

• Sairaanhoitajan vastaanotto
  • Paperinen tai sähköinen todistus sairaanhoitajalta
  • Palvelu- / Poliklinikka- / Toimistomaksu, hoitajat

Oireettoman henkilön testi ja Fit to Fly -todistus

Halvin Medipulssi 150 €

• Paperinen ja/tai sähköinen Fit to Fly -lääkärintodistus

Kallein Pihlajalinna 359,30 €

• Vastaanottokäynti
  • Paperinen tai sähköinen Fit to Fly -lääkärintodistus (sis. vastaanottokäynnin)
  • Erillinen kantamaksu

18.6.2021 päivitetty: Seppälääkärien oikaistu hintatieto 109 € ja tähän liittyvät muutokset tekstissä.