Lausunnonantajan lausunto

Yleiset huomiot

Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (jälj. Kuluttajaliitto) kiittää mahdollisuudesta lausua
näkemyksensä vahvistuspäätösluonnoksesta sähkön jakeluverkkoyhtiöiden valvontamenetelmiksi
valvontajaksoilla 2024 – 2027 ja 2028 – 2031.

Kuluttajien luottamus sähkömarkkinoilla toimivien yritysten kohtuullisuuteen on merkittävästi
heikentynyt viimeisten vuosien aikana. Sähkön jakeluverkkoyhtiöiden siirtohintojen osalta on
kiinnitettävä huomiota siihen, ettei siirtohinta ole kuluttajan kilpailuttavissa vaan kodin sijainti
määrittää sen, minkä siirtoyhtiön verkosta sähkö tulee kohteeseen. Kuluttajat kokevat helposti
sähkön jakeluyhtiöitä ahneiksi ja ylisuuria tuottoja keräävinä yrityksinä. Tästä syystä Kuluttajaliitto
korostaa, että on erityisen tärkeää, että Energiavirasto kehittää valvontamenetelmiään entistä
kustannusvastaavimmiksi ja kohtuullisemmiksi.

Valvontamenetelmät ovat monimutkainen taloustieteellinen kokonaisuus ja tästä syystä
Kuluttajaliiton kommentit lausunnossamme pohjautuvat sekä Kuluttajaliiton omiin näkemyksiin ja
kokemuksiin että TEM:in asettaman akateemisen työryhmän kehittämissuosituksiin.
Kuluttajaliitto pitää tärkeänä sitä, että akateemisen työryhmän esille nostamaan pääongelmaan
puututaan monopoliyritysten tuottoja kohtuullistamalla.

Kuten lausunnossa on tuotu esille, monopoliasemassa olevien suomalaisten jakeluverkkoyhtiöiden
keskimääräinen tuottotaso on jopa korkeampi kuin eurooppalaisien vapailla, kilpailluilla (osin myös
globaaleilla) ja merkittäviä liiketoimintariskejä sisältävillä markkinoilla toimivien yhtiöiden
keskimääräiset tuottotasot (lähde: Akateeminen työryhmä sähkönsiirron ja –jakelun tariffien
laskentamenetelmistä, työryhmän lausunto Energiavirastolle).

Lisäksi Energiaviraston valvontamallia on aiemmin kritisoitu erityisesti siitä, että mallin yleinen
kustannusvastaavuus ei toteudu riittävän hyvin ja siitä, että sallittua tuottorajaa pystytään
valvottavien toimesta tehokkaasti kiertämään. Kustannusvastaavuuteen liittyen on nyt ehdotettu
malli valvontajaksoille kehittynyt merkittävästi kustannusvastaavaampaan suuntaan, mitä voidaan
pitää parannuksena aikaisempaan tilanteeseen verrattuna.

Tästä huolimatta on lausunnon alaisessa valvontamallissa vielä rakenteellisia epäkohtia, joissa
kuluttajien ja jakeluverkkoyhtiöiden intressejä eivät ole suhteutettu oikein, tai joissa puolueettomien
asiantuntijoiden kantoja ei olla riittävän hyvin kuunneltu. Nämä epäkohdat tulisi mielestämme
Energiaviraston toimesta poistaa ennen vuotta 2024, jotta valvontamalli olisi kuluttajille
oikeudenmukainen ja tasapuolinen tulevilla valvontajaksoilla.

Lopuksi tuomme esiin huolemme siitä, että valvontamallit edelleen ovat kuluttajille vaikeasti
hahmotettavia eivätkä näin ollen välttämättä paranna luottamusta järjestelmään. Kuluttajille ei
synny selkeää käsitystä eri vaihtoehtojen ja mallien kustannuksista.