Lausunnonantajan lausunto

Voitte kirjoittaa lausuntonne alla olevaan tekstikenttään

Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (jälj. Kuluttajaliitto) kiittää mahdollisuudesta lausua näkemyksensä Energiaviraston 1.12.2023 lausuntopyynnössä (diaarinumero 3878/040300/2023) esittämistä muutoksista koskien kuudennen (2024 – 2027) ja seitsemännen (2028 – 2031)valvontajakson valvontamenetelmiä.

Kuluttajaliitto korosti edellisellä lausuntokierroksella, että kuluttajien luottamus sähkömarkkinoilla toimivien yritysten kohtuullisuuteen on merkittävästi heikentynyt viimeisten vuosien aikana. Siirtohinnat eivät ole kuluttajan kilpailuttavissa vaan kodin sijainti määrittää sen, minkä siirtoyhtiön verkosta sähkö tulee kohteeseen. Valvontamallia näin ollen tarvitaan, mutta Energiaviraston valvontamallia on aiemmin kritisoitu erityisesti siitä, ettei mallia täytä kustannusvastaavuuden vaatimusta eikä mallin yleinen kustannusvastaavuus toteudu riittävän hyvin. Lisäksi sallittua tuottorajaa pystytään valvottavien toimesta tehokkaasti kiertämään.

Kuluttajaliitto on korostanut, että on erityisen tärkeää, että Energiavirasto kehittää valvontamenetelmiään entistä kustannusvastaavimmiksi ja kohtuullisemmiksi. Oltiinkin erittäin tyytyväisiä, kun edellisellä lausuntokierroksella ehdotettiin kustannusvastaavuuteen liittyen sellainen malli, joka oli kehittynyt merkittävästi kustannusvastaavaampaan suuntaan, mitä voitiin pitää selvänä parannuksena aikaisempaan tilanteeseen verrattuna.

Näin ollen lausumme näkemyksenä esitettyihin muutoksiin, että olemme pettyneitä siitä, että 1.12.2023 lausuttavaksi tulleet 6. ja 7. valvontajakson valvontamenetelmien viimeisimmät muutokset muuttavat kohtuullisen tuoton laskennan ja tasapoistojen pohjana olevan verkon arvon laskentamallia vähemmän kustannusvastaavaksi verrattuna edellisessä vahvistuspäätösluonnoksessa (3171/040300/2023) esitettyyn laskentatapaan. Mutta olemme kuitenkin tyytyväisiä siihen, että muutokset ajan myötä muuttaa kohtuullisen tuoton laskennan ja tasapoistojen pohjana olevan verkon arvon laskentamallia paremmin kustannusvastaavaksi kuin nykyisen valvontamallin verkon arvon laskentatapa. Haluamme korostaa, että mikäli kuluttajien luottamusta halutaan palauttaa edes osittain, on erittäin tärkeä, että valvontamalli kehittyy kustannusvastaavaampaan suuntaan pitäen eritysesti mielessä, että Energiaviraston nykyinen valvontamalli on kritisoitu siitä, ettei mallia täytä kustannusvastaavuuden vaatimusta eikä mallin yleinen kustannusvastaavuus toteudu riittävän hyvin sekä siitä, että sallittua tuottorajaa pystytään valvottavien toimesta tehokkaasti kiertämään.