EU on antanut asetuksen linja-automatkustajan oikeuksista. Asetuksessa on säädökset matkustajan oikeuksista vuoron myöhästyessä tai peruuntuessa ja sitä sovelletaan pääsääntöisesti yli 250 kilometrin matkoihin. Linja-automatkustajien oikeuksista ei ole kotimaista erityislainsäädäntöä

EU:n antaman asetuksen mukaan, jos linja-autossa ei ole matkustajalle paikkaa ylibuukkauksen takia tai jos aikataulun mukainen lähtö peruuntuu tai viivästyy yli kaksi tuntia, matkustajalla on oikeus valintansa mukaan matkan jatkamiseen tai uudelleenreititykseen taikka lipun hinnan palauttamiseen. Jos matkustajalle ei tarjota tätä mahdollisuutta, pitää hänelle maksaa korvauksena 50 prosenttia lipun hinnasta. Lisäksi, mikäli matkustajalle ei tarjota vaihtoehtoista reittiä, tulee tälle aina korvata paluumatkasta aiheutuneet kulut. Kaikki korvaukset on maksettava kuukauden kuluessa korvauspyynnön esittämisestä.

Matkustajilla on oikeus riittävään apuun, jos aikataulun mukaan yli kolme tuntia kestävä matka peruuntuu tai viivästyy yli 90 minuuttia. Riittävällä avulla tarkoitetaan muun muassa välipaloja, aterioita sekä virvokkeita, jos näitä on saatavilla tai kohtuudella toimitettavissa. Matkustajalla on myös tarvittaessa oikeus hotellimajoitukseen enintään kahdeksi yöksi (max. 80 €/yö). Jokaiselle matkustajalle on myös tarjottava majoituspaikan ja terminaalin välinen kuljetus tarvittaessa. Lisäksi bussiyhtiöillä ja terminaalinpitäjillä on velvollisuus avustaa vammaisia ja liikuntarajoitteisia matkustajia.

Asetuksessa säädetään myös tiedottamisesta. Tiedot matkustajien oikeuksista onkin annettava matkustajille asianmukaisesti ja ymmärrettävästi viimeistään ennen matkaa. Velvollisuus tiedottamiseen koskee sekä terminaalinpitäjiä että liikenteenharjoittajaa.

Koska linja-automatkustajien oikeuksista ei ole kotimaista erityislainsäädäntöä, asiassa voidaan joutua soveltamaan yleisiä sopimusoikeudellisia periaatteita. Myös edellä käsitelty EU:n asetus on kuitenkin Suomessa suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. Lisäksi on olemassa jonkin verran Kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytäntöä. Niiden perusteella matkustajalla on oikeus saada korvausta muun muassa myöhästymisen aiheuttamasta taloudellisesta vahingosta.

Päivitetty 17.4.2024