Osa ruokapakkauksissa annetuista tiedoista valmistajien on pakko antaa, kun taas osa annetaan vapaaehtoisesti lisätietoina kuluttajille. Tällaisia vapaaehtoisia tietoja ovat erilaiset ravitsemus- ja terveysväitteet, joita annetaan, jos tuotteella on ravitsemuksellisia tai terveyteen vaikuttavia erityisominaisuuksia. EU säätelee tarkasti näiden väitteiden esittämistä.

Ravitsemusväite

Ravitsemusväite on elintarvikepakkauksessa esitetty väite, joka kertoo elintarvikkeella olevan erityisiä hyödyllisiä ravitsemuksellisia ominaisuuksia. Ravitsemusväite voi liittyä elintarvikkeen sisältämään energiaan, ravintoaineisiin tai muihin aineisiin.

Ravitsemusväitteitä ovat muun muassa:

• rasvaton (esim. jogurtti)
  • ei lisättyjä sokereita (esim. lastenruokasose)
  • runsaskuituinen (esim. leipä)
  • kevyt (esim. juusto)
  • sisältää kalsiumia (esim. soijajuoma).

Euroopan komissio ylläpitää listaa hyväksytyistä ravitsemusväitteistä. Komissio säätelee tarkkaan esimerkiksi sitä, kuinka paljon elintarvikkeen tulee sisältää väitteen koskemaa ravintoainetta, jotta väitettä saa käyttää. Elintarvikkeen valmistajalla on vastuu todistaa mainitun aineen hyödyllinen vaikutus ja riittävä pitoisuus tuotteessa.

Terveysväite

Terveysväite esittää, että elintarvikkeen ja terveyden välillä on yhteys. Terveysväite voi liittyä esimerkiksi elimistön toimintaan, psykologisiin toimintoihin, laihtumiseen, sairauden riskin vähentämiseen tai lapsen kehitykseen.

Hyväksyttyjä terveysväitteitä ovat muun muassa:

• Kasvisterolit ja -stanolit auttavat ylläpitämään veren normaalia kolesterolitasoa (esim. levitteet).
  • Sisältää kolesterolia alentavaa kasvisterolia (esim. levitteet).
  • Täysksylitolipurukumin on osoitettu vähentävän hammasplakkia. Hammasplakin korkea pitoisuus/määrä on riskitekijä karieksen kehityksessä lapsilla. Vaikutus saadaan, kun täysksylitolipurukumia käytetään 2 palaa 3–5 kertaa päivässä aterioiden jälkeen (esim. purkka).
  • Ksylitoli auttaa suojaamaan hampaita plakin muodostumiselta (esim. purkka tai pastilli).

Terveysväitteen hyväksyminen edellyttää, että Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on arvioinut väitteen taustalla olevan tieteellisen näytön ja väite on hyväksytty osaksi EU:n ravitsemus- ja terveyslainsäädäntöä. Euroopan komissio ylläpitää rekisteriä hyväksytyistä ja ei-hyväksytyistä terveysväitteistä

Lisätietoja ravitsemus- ja terveysväitteistä löydät Ruokaviraston verkkosivuilta.