- Tämä tapahtuma on mennyt.
ma 25.3.2024 | 13.00 – 14.00
Tapahtumapaikka
Luentokuvaus
Tule kuulemaan keinot, joiden avulla voit tunnistaa, onko puhelimessa viranomaisena esiintyvä henkilö huijari! Opit myös, miten toimia, jos huomaat vastanneesi huijarin soittoon tai joutuneesi puhelinhuijarin uhriksi.
Rikolliset urkkivat pankki- ja henkilötunnuksia erilaisiin tarinoihin vedoten. Huijarit pyrkivät esiintymään esimerkiksi valepoliiseina ja muina viranomaisina sekä pankin työntekijöinä tai IT-tukena.
Valeviranomainen voi soittaa ja kertoa tarvitsevansa esimerkiksi kiireellisesti pääsyn pankkitilille – todellisuudessa luurin toisessa päässä onkin huijari, joka pyrkii tyhjentämään tilisi. IT-tukena esiintyvä huijari voi väittää, että tietokoneesi ongelma vaatii kiireellistä korjausta, jotta rahasi ja tietosi pysyvät turvassa.
Luennolla opit:
- miten tunnistat erilaiset huijaussoitot
- miten toimia, jos huijari soittaa
- mitä tehdä, jos joudut puhelinhuijarin rikoksen uhriksi
Luennolla saat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoellin johdolla tietoa ja vinkkejä huijaussoiton tunnistamiseen. Tervetuloa mukaan!
Näin osallistut
Luento on kaikille avoin ja maksuton. Tapahtumapaikkana toimii Lauttasaaren kirkon sali (os. Myllykallionrinne 1, Helsinki). Tilaisuus lähetetään suorana Lauttasaaren seurakunnan YouTube– ja Facebook-kanavilla, joista se löytyy myös tallenteena kahden viikon ajan tilaisuuden jälkeen.
Tulossa myös:
29.4. Miten varautua ja välttää romanssihuijauksia?
27.5. Miten varautua ja välttää valeverkkokauppoja?
Lisää tapahtuma sähköiseen kalenteriisi
Voit lisätä tapahtuman kätevästi suoraan omaan Google-, iCalendar- tai Outlook-kalenteriisi klikkaamalla alla olevaa Lisää kalenteriin -nappia.
Tutustu luennon asiantuntijaan
Juha Beurling-Pomoell
Pääsihteeri
Pääsihteerinä Juha johtaa Kuluttajaliiton operatiivista toimintaa. Hänen tavoitteensa on, että kuluttajat tietävät omat oikeutensa ja velvollisuutensa ja osaavat toimia niiden mukaisesti.