Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot ovat tuoneet vakuudettomien kuluttajaluottojen, etenkin ns. pikavippien, sääntelyyn muutoksia. Viime kesänä niille asetettiin uusi korkokatto ja sama sääntely jatkuu ainakin vuoden 2021 syyskuun loppuun. Tavoitteena on vähentää koronatilanteen aiheuttamia velkaongelmia ja helpottaa taloudellisissa vaikeuksissa olevien kuluttajien asemaa.

Vakuudettomien kuluttajaluottojen (poislukien hyödykesidonnaiset luotot) enimmäiskorko alennettiin 20 prosentista 10 prosenttiin 1.7.2020. Tämä koski sekä uusia lainoja että vanhoja lainoja, joista tehtiin uusia nostoja. Lisäksi näiden suoramarkkinointi kiellettiin. Muutosten säädettiin olevan voimassa 1.7.2020–31.12.2020. Koronatilanne ei kuitenkaan ole helpottunut ja väliaikaista sääntelyä päätettiin jatkaa. Korkokatto ja suoramarkkinoinnin kielto jatkuvat siis 1.1.2021 alkaen ja ovat voimassa 30.9.2021 asti.

Sääntelyn jatkaminen on tarpeen, mutta hämmennystä voivat aiheuttaa lainat, joita on otettu ja nostettu kokonaisuudessaan heinäkuun alun ja vuodenvaihteen aikana. Näiden lainojen koron suhteen kannattaakin nyt olla tarkkana ja tarkistaa, mitä sopimusehdoissa lukee. Koska korkokaton ensimmäinen jakso säädettiin tilapäiseksi, tänä aikana nostettujen lainojen sopimusehdoissa on voitu sopia koron nousevan 1.1.2021 alkaen.

Lain säätämiseen liittyvistä syistä uutta, tammikuussa alkavaa korkokattoa ei voida nyt soveltaa aiemmin kokonaan nostettuihin lainoihin. Jos siis vanhan lainan sopimusehdoissa on sovittu korkeammasta korosta 1.1.2021 alkaen, ehto pätee uudesta korkokatosta huolimatta. Muista siis tarkistaa lainasi ehdot!

Alla olevassa taulukossa selvennetään, mitä korkokaton muutokset tarkoittavat lainanottajalle.