Artikkeli

Kuitin tarjoaminen

Oman talouden hallinta

Kuitin antaminen on kuulunut hyvään kauppatapaan jo pitkään, mutta monille aloille siitä on tullut vasta vuonna 2014 velvollisuus. Kuitintarjoamisvelvollisuuden tavoitteena on vähentää harmaata taloutta. Lain mukaan velvollisuuden rikkomisesta voidaan antaa elinkeinonharjoittajalle laiminlyöntimaksu.

Yrityksen on tarjottava asiakkaalle aina kuitti tämän ostamasta tuotteesta tai palvelusta, mutta Suomessa asiakkaalla ei ole velvollisuutta ottaa kuittia vastaan.

Kuitissa pitää olla seuraavat tiedot:

  • elinkeinonharjoittajan tiedot (nimi, yhteystiedot ja y-tunnus)
  • päiväys
  • tunnistenumero tai muu vastaava tieto
  • myydyt tavarat (määrä ja laji) sekä myyty palvelu
  • tiedot arvonlisäverosta.

Velvollisuus tarjota kuitti koskee kaikkia käteis- ja maksukorttiostoksia kaikilla toimialoilla. Lakia ei kuitenkaan sovelleta muun muassa automaattimyyntiin, arpajaisiin, markkina- ja torikauppaan ulkotiloissa (paitsi alkoholin myynti ja anniskelu) tai sähköiseen kaupankäyntiin ja laskun maksamiseen.

Lue lisää oman talouden hallinnasta

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla

Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity nyt – saat ensi vuoden maksutta!

Tutustu etuihin