Artikkeli

Kuitin tarjoaminen

Talous

Kuitin antaminen on kuulunut hyvään kauppatapaan jo pitkään, mutta monille aloille siitä on tullut vasta vuonna 2014 velvollisuus. Kuitintarjoamisvelvollisuuden tavoitteena on vähentää harmaata taloutta. Lain mukaan velvollisuuden rikkomisesta voidaan antaa elinkeinonharjoittajalle laiminlyöntimaksu.

Yrityksen on tarjottava asiakkaalle aina kuitti tämän ostamasta tuotteesta tai palvelusta, mutta Suomessa asiakkaalla ei ole velvollisuutta ottaa kuittia vastaan.

Kuitissa pitää olla seuraavat tiedot:

  • elinkeinonharjoittajan tiedot (nimi, yhteystiedot ja y-tunnus)
  • päiväys
  • tunnistenumero tai muu vastaava tieto
  • myydyt tavarat (määrä ja laji) sekä myyty palvelu
  • tiedot arvonlisäverosta.

Velvollisuus tarjota kuitti koskee kaikkia käteis- ja maksukorttiostoksia kaikilla toimialoilla. Lakia ei kuitenkaan sovelleta muun muassa automaattimyyntiin, arpajaisiin, markkina- ja torikauppaan ulkotiloissa (paitsi alkoholin myynti ja anniskelu) tai sähköiseen kaupankäyntiin ja laskun maksamiseen.

Ongelmia asumisessa? Tuottaako taloyhtiösi päänvaivaa?

Kuluttajan lakineuvonta auttaa myös asumisen ongelmatilanteissa. Hanki itsellesi lakineuvontaa vain 15 eurolla vuodessa!

Lue lisää Kuluttajaliiton jäsenyydestä