Kuluttajaliiton strategia
Voit ladata strategian myös PDF-tiedostona alta:

Kuluttajaliiton strategia 28.8.2020 alkaen
Kuluttajaliiton arvot
- Rohkeus
- Yhdenvertaisuus
- Aloitteellisuus
- Vastuullisuus
Megatrendit strategiatyön taustalla
Strategiatyössä tunnistettiin megatrendit, jotka vaikuttavat
merkittävästi Kuluttajaliiton toimintaan ja joihin tällä strategialla
pyritään vastamaan:
- Kiertotaloudesta ja kestävästä kuluttamisesta tulee välttämättömyys
- Väestö ikääntyy
- Teknologia tunkeutuu kuluttajien arkeen (mm. alusta- ja jakamistalouden kautta)

Strategian rakenne
- Visio
- Missio
- Strateginen tavoite
- Kuusi strategista keinoa
Visio
Kuluttajilla on mahdollisuus turvalliseen, toimivaan, kestävään ja kohtuuhintaiseen arkeen.
Missio
- Teemme työtä oikeudenmukaisen ja käytännössä toimivan sääntelyn eteen kuluttajien puolesta kansalaisliikkeenä.
- Autamme kuluttajia neuvomalla ja kouluttamalla.
- Sitoudumme edistämään kestävää kehitystä.
Strateginen tavoite
Kuluttajilla on vahva osaaminen ja asema markkinoilla ja yhteiskunnassa.
- Markkinatalous tarvitsee toimiakseen aktiivista kuluttajaa
- Toimiakseen markkinoilla, kuluttajan tulee voida luottaa markkinoihin
- Luottamus markkinoihin syntyy toimivasta sääntelystä ja toimivista markkinoista
Kuusi strategista keinoa
- Vaikutamme kuluttajien puolesta lainsäädäntöön ja muuhun sääntelyyn.
- Tarjoamme olennaista, luotettavaa ja kriittistä tietoa kuluttajille ja yhteiskunnallisille vaikuttajille. Kannamme yhteiskuntavastuuta neuvomalla ja kouluttamalla myös työntekijöitämme ja vapaaehtoisiamme. Suhteutamme asiat ymmärrettävästi ihmisen tasolle.
- Toimimme kaikissa Suomen maakunnissa ja vaikutamme aktiivisesti kotimaan lisäksi pohjoismaisissa, eurooppalaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa.
- Vahvistamme viestinnän suunnitelmallisuutta, oikea-aikaisuutta ja seurantaa. Hyödynnämme vaikuttamistyössä medianäkyvyyttä rakentamalla vahvat suhteet tiedotusvälineisiin sosiaalisen median vaikuttamiskeinoja unohtamatta.
- Hyödynnämme laajasti digitaalisia mahdollisuuksia. Huomioimme kaikessa toiminnassamme myös digitaalisen maailman ulkopuolella elävät kuluttajat.
- Laajennamme jäsenpohjaamme muun muassa tarjoamalla hyödyllisiä jäsenetuja. Vahvistamme järjestömme riippumattomuutta ja toimintaedellytyksiä.