MasterChef Suomi -ohjelmastakin tuttu Wellamon keittiömestari Dani Hänninen suunnitteli astetta stressittömämmän joulumenun, jossa on huomioitu ruokahävikin vähentäminen sekä aikaa ja sähköä säästävät valmistustavat mausta tinkimättä. Joulumenu valmistui osana Motivan ja Hävikkifoorumin Astetta rennompi joulu -kampanjaa. Kurkkaa menu ja Danin tunnelmat tiedotteesta!

Ruokien valmistaminen onnistuu selkeiden ohjeiden ansiosta jokaiselta kotikokilta, eikä keittiössä tarvita ammattikeittiön laitteita tai välineitä. Perinteisistä makunautinnoista ei kuitenkaan tingitä yhtään, vaan resepteissä tuttuja raaka-aineita käytetään uudella tavalla.

“Olen aina ollut laiska kokki”, Hänninen naurahtaa. “Haluan tehdä asiat helposti laadusta tinkimättä. Energian ja ajan säästäminen kuuluvat toimintatapoihini.”

Dani Hännisen laatima menu koostuu alkupalana tarjottavasta punajuurikeitosta, patakinkusta lisukkeineen sekä suussasulavasta piparimoussesta ja päärynöistä. Kasvisvaihtoehtona kinkulle on mukulaselleristä valmistettava “mukakinkku”.

Reseptit on mietitty niin, että ruoat ehtii valmistaa päivän aikana jouluaaton aterialle. Jos tekemistä haluaa jakaa kahdelle päivälle, jälkiruoan voi tehdä edellisenä päivänä ja valmistella juurekset ennalta.

Joulumenu on neljälle henkilölle, eikä reseptejä seuraamalla raaka-aineiden hävikkiä juuri synny. Ja jos jotain jääkin yli, tarvitaan vain luovuutta ja ideoita tähteiden käyttöön seuraavan päivän ruoissa, vaikkapa salaateissa.

Osaatko jo misata?

Misaus, eli tarvikkeiden esille nostaminen, mittaaminen ja esivalmistelu on ammattikokin salaisuus sujuvaan ruoanlaittoon. Kotikokkia se auttaa myös hävikin vähentämisessä, kun kaappien sisällöt on tutkittu jo ennen kauppareissua ja ostoksilta tuodaan vain puuttuvat ainekset.

Esimerkiksi patakinkun kasvikset voi tässä reseptissä vaihtaa kaapista löytyviin juureksiin ja vihanneksiin, ja jälkiruokaan kelpaavat hyvin paistaessa tai säilytyksessä murentuneet piparit.

“Reseptit teko-ohjeineen kannattaa lukea ajatuksen kanssa kokonaan läpi ja miettiä, missä järjestyksessä ruokia lähtee tekemään. Kun tarvikkeet ovat valmiina ja esikäsiteltyinä, valmistus on nopeaa ja eri ruokalajeja voi tehdä lomittain”, Hänninen sanoo.

Pienet energiateotkin ovat hänen mukaansa mahdollisia. Kasvikset laitetaan kypsymään jo uunia lämmittäessä ja hyvällä suunnittelulla samalla lämmityksellä paistetaan piparit, paahdetaan porkkanat ja patakinkkuun rapea pinta ennen lämpötilan laskemista. Sähkönsäästön kannalta on tärkeää, että uunia ei lämmitetä jokaisen ruokalajin kohdalla kylmästä.

Tänä vuonna joulu osuu viikonloppuun ja vapaapäiviä on niukasti. Monet jäävät kotiin viettämään joulua ja jättävät pitkänmatkan sukuloinnit väliin. Jos joulua vietetään tavallista pienemmällä porukalla, ruokaakin kuluu vähemmän.

“Tärkeintä on, että hyvän ruoan äärellä ollaan yhdessä ja nautitaan”, Hänninen muistuttaa. ”Toivotan kaikille stressitöntä joulua ja yhteistä aikaa!”

Ammattikokin astetta paremmat vinkit keittiöön

1. Lue huolellisesti reseptit alusta loppuun. Järjestele mielessäsi eri tekovaiheet, jolloin voit valmistaa useita ruokia samanaikaisesti ja aikaa kuluu lopulta vähemmän.
  2. Tarkista ennen kaupassa käyntiä mitä aineksia on valmiina ja mitä tarvitset hankkia. Näin vähennät hävikkiä.
  3. Ruokia voi huoletta laittaa kypsymään uuniin jo sen lämmitysvaiheessa, mikä lyhentää tarvetta pitää uuni päällä. Paista kuumassa uunissa kerralla enemmän tai useampia ruokia yhtä aikaa.
  4. Uunin kuumennus vie noin kaksi kertaa niin paljon sähköä kuin sen pitäminen lämpimänä. Älä käytä uunia huippukulutustuntien aikana – siis arkisin aamulla ja klo 16–20 välisenä aikana.

Joulumenun löydät osoitteesta: www.astettaalemmas.fi/joulumenu

Astetta alemmas -kampanja ja Kuluttajaliiton Hävikkifoorumi-hanke jakavat joulunajan vinkkejä, joiden avulla kuluttajat voivat välttää turhaa energiankulutusta ja pitää kotitaloutensa ruokahävikin kurissa.

Hävikkifoorumin logo ja teksti: "Puolitetaan ruokahävikki yhdessä 2030 mennessä."

Hävikkifoorumi-hanke (2020–2023) toteutetaan yhdessä upean kumppanijoukon kanssa. Mukana ovat Luonnonvarakeskus Luke, Motiva, Marttaliitto ry, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Päivittäistavarakauppa ry ja Valintamuotoilijat. Hankkeessa on mukana myös Kuluttaja-lehti, joka järjestää valtakunnallisen Hävikkiviikon osana hanketta. Pitkäjänteisen yhteistyön ja kehittämisen mahdollistaa maa- ja metsätalousministeriöltä saatu kolmivuotinen rahoitus. Lisätietoa kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi