Hävikkiruokakauppa WeFood lopettaa toimintansa heinäkuussa. Syynä on verottajan linjaus, jonka mukaan kauppa joutuu maksamaan lahjoitettujen tuotteiden myynnistä arvonlisäveroa. Tämä tekee toiminnasta kannattamatonta. Kuluttajaliitto suosittaa hävikkiruokakaupan kaltaisille toimijoille esimerkiksi verohelpotuksia, jotta toiminta olisi kannattavaa ja sopusoinnussa hallitusohjelmaankin kirjattujen hävikin vähentämisen tavoitteiden kanssa.

”Nykyisessä maailmantilanteessa, jossa puhutaan jopa globaalista ruokakriisistä, on kestämätöntä lisätä hävikkiä sen sijaan, että ruoka päätyy ravinnoksi”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”WeFood mahdollisti sekä edullisemman ruoan ostamisen kuluttajille, että torjui ruokahävikkiä myymällä muutoin jätteeksi päätyvää ruokaa.”

Kuluttajaliiton näkemyksen mukaan verolainsäädäntöä tulisi tulkita hävikkiruokakauppojen toiminnan kannalta mahdollisimman suotuisalla tavalla ja viime kädessä käyttää taloudellisia ohjauskeinoja, kuten verolainsäädännön uudistuksia, mikäli muu ei auta.

Kuluttajaliitto muistuttaa hallitusohjelmaan kirjatusta tavoitteesta, jonka mukaan Suomi on sitoutunut puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä.

”Hävikin vähentämiseen tähtäävää työtä tehdään hartiavoimin monella rintamalla ja myös yhteiskunnan verotuskäytäntöjen on perusteltua tukea yhteisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamista”, huomauttaa Beurling-Pomoell.

Kauppakeskus Redissä sijaitseva WeFood on ruokakauppa, jossa myydään muutoin hävikkiin päätyviä tuotteita. Vuoden 2021 verottajan linjauksen mukaan WeFood joutuu nyt maksamaan lahjoitettujen tuotteiden myynnistä arvonlisäveroa. Hävikkiruokakaupan perustaja Kirkon Ulkomaanapu on kertonut, että verolinjauksen jälkeen toiminta ei ole enää kannattavaa. Kauppakeskus Redissä sijaitseva WeFood-myymälä suljetaan lopullisesti 31.7.2022. WeFood ehti toimia vuodesta 2018 lähtien.