Kuluttajaliitto julkisti Kuluttaja-lehdeltä tilatun koronatestien hintavertailun 11.6.2021. Hintatietojen julkaisun jälkeen Kuluttajaliiton tietoon tuli 17.6. viesti Seppälääkäreiltä, joiden hinta PCR-testille eroaa vertailussa ilmoitetusta. Oikea hinta on 109 €. Hinta sisältää koronatestimaksun, erillisen näytteenottomaksun sekä paperisen lääkärintodistuksen. Yleislääkärin verkkosovelluksen kautta tekemä lähete sisältyy testin hintaan.

Hintojen keruun jälkeen jokaisella toimijalla oli mahdollisuus tarkistaa taulukon hintatiedot ja tarkistuksesta pyydettiin kuittaus. ”Lähtökohtaisesti meidän tulee voida luottaa niihin hintatietoihin, jotka yritykset ovat itse tarkistaneet ja kuitanneet”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Kyseisessä tapauksessa Seppälääkärien puolesta tiedot antanut henkilö ei ollut tulkinnut vertailun taulukkoa samalla tavalla kuin sen laatinut markkinatutkija.

”Kyseinen tapaus osoittaa, kuinka hankala kokonaishinnasta on saada selvää ennen ostopäätöksen tekemistä. Kuluttajalle hintojen vertailu on vaikeaa, kun se on sitä jopa alan ammattilaisille”, Beurling-Pomoell toteaa.

Oikaistun hinnan jälkeen jyväskyläläinen Seppälääkärit on Kuluttajaliiton hintavertailun PCR-testin edullisin tarjoaja 109 euron hinnallaan. Hintamuutokset on korjattu myös kuluttajaliitto.fi -verkkosivustolle 18.6.2021.