Kuluttajaliitto ry (jälj. Kuluttajaliitto) kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto otsikkoasiassa.

Kuluttajaliitto pitää erittäin tärkeänä sitä, että päivittäistavarakauppojen olemassaoloa harvaan asutummilla alueilla tuetaan ja ylläpidetään. Kaupassa asioiminen lähellä kotia on erityisen merkityksellistä esimerkiksi kuluttajille, joilla on liikkumisvaikeuksia. Lisäksi Kuluttajaliitto haluaa painottaa kyläkauppojen merkitystä myös muuten kuin pelkästään päivittäistavaroiden tarjoajina. Kyläkauppojen avulla voidaan edistää alueiden vetovoimaisuutta sekä paikallisten ihmisten osallisuutta.

Kuluttajaliitto pitääkin erittäin valitettavana kyläkauppatukeen osoitettujen määrärahojen huomattavaa laskua, jonka seurauksena nykyisen lainsäädännön mukaisesti määriteltyjen tuensaajien tuen määrä lähes puolittuisi. Kuten ehdotuksen perusteluissakin todetaan, voi kyläkauppatuen saamatta jääminen heikentää joidenkin maaseutualueiden olosuhteita. Tuella on ollut selvitysten mukaan merkitystä kauppojen toimintaedellytysten ylläpitämiseksi ja toiminnan jatkumiseksi ja lienee selvää, että sekä tuen määrän lasku että tuensaajien määrän lasku voivat vaikuttaa kielteisesti maaseutualueilla asuvien kuluttajien palveluihin, mikäli palveluita lopetetaan tai supistetaan tukimuutoksien johdosta.

Toisaalta Kuluttajaliitto kannattaa kuitenkin saatavilla olevien määrärahojen käyttöä siten, että niiden avulla voidaan saavuttaa mahdollisimman suuret hyödyt. Tuensaajien joukkoa supistamalla voidaankin mahdollisesti tukea peruspalvelujen pysyvyyttä, elinvoimaisuutta sekä kuluttajien hyvinvointia nimenomaan kaikkein harvaan asutuimmilla maaseutualueilla. Liitto pitää kuitenkin tärkeänä, että muutoksen mahdolliset haitalliset vaikutukset pyritään minimoimaan ja aktiivisesti kehitetään myös muita tukielementtejä, joilla palveluiden pysyvyys sekä elinvoimaisuus voitaisiin turvata jatkossakin.