Kulutusjuhla Black Friday tulee taas. Yhden päivän sijaan alehuuma on laajentunut jopa viikkojen mittaiseksi ostokampanjaksi, jolloin halvinta hintaa metsästetään mainosten viidakosta. Milloin alennusmyynnit ovat oikeasti hyvä juttu? Entä olisiko ihan ok olla myös ostamatta yhtään mitään?

Kiireen tuntu on yksi alennusmyynnin keskeinen tunnusmerkki. Alennettu hinta on voimassa vain hetken, nyt on toimittava ripeästi, tuotetta saatavilla vain rajoitettu erä, nopeimmat keräävät voitot kotiin – näin mainokset kertovat meille. Alennukset saattavat aiheuttaa impulsiivista ostokäytöstä, jolloin päätöksiä ei välttämättä tule harkittua yhtä tarkasti kuin tavallisesti.

Ostosten kiistaton myyntipiikki ajoittuu loppuvuoteen, jolloin marraskuun alennuskampanjat käynnistävät muutenkin vilkkaan joulusesongin. Black Friday näkyy myös luottokorttiostoksissa, joiden määrä on viime vuosina kasvanut ”mustalla viikolla” 40 prosenttia tavalliseen viikkoon verrattuna, ilmoittaa Nordea. Luottokortilla maksaminen on tavallista erityisesti verkko-ostoksilla. Verkko-ostajaa suojaa myös lainsäädäntö, joka takaa suurimmalle osalle etämyyntinä ostetuille tuotteille 14 vuorokauden palautusoikeuden.

Alennusmyyntien yhtenä tarkoituksena on luoda kuluttajille uusia tarpeita. Kannattaa kuitenkin pitää pää kylmänä ja pohtia jo ennen tarjousten alkamista mitä oikeasti tarvitsee. Alet ovat hyvä juttu silloin, kun alennettuun hintaan saa jotakin, jonka hankinnasta on muutenkin jo päättänyt. Tai jos saa halvemmalla tuotteita, joita tietää käyttävänsä arjessa paljon ja usein. Alet saattavat pelastaa joulun budjetin, jos alesta onnistuu löytämään saajalle mieluisia lahjoja.

Silloin kun halvemmat hinnat houkuttelevat ylimääräisen ostoon, kannattaa muistaa vanhat konstit. Nuku yön yli ennen ostopäätöstä, harkitse tarvitsetko tuotetta välttämättä, pohdi pärjäisitkö vielä hetken sillä, mitä sinulla jo on? Erota toisistaan tarve ja halu. Olemme näppäriä keksimään itsellemme perusteluja hankinnoille. Preferoimme tunnetusti mieluummin nopeaa mielihyvää vaikkapa aleostoksista kuin esimerkiksi pitkäjänteistä säästämistä isomman tavoitteen eteen. Yritä kuitenkin katsoa rohkeasti mielihalujen taakse ja puhkaista mahdolliset kuplat. Kyse itseltäsi miksi haluan tätä? Tarvitsenko tätä todella?

Oman tilanteen lisäksi on hyvä uhrata ajatus myös ympäristölle. Suomalaiset kuluttavat luonnonvaroja sellaisella tahdilla, että pelkästään meitä varten tarvittaisiin noin neljä maapalloa. Alehuuman ja joulusesongin aikana kulutus kiihtyy entisestään: uutta tavaraa tuotetaan ja hankitaan valtavat määrät. Moni ostettu tuote ei päädy edes käyttöön asti, mutta aiheuttaa silti kuormitusta ympäristölle. Esimerkiksi kuljetusyhtiö Post Nord on kertonut, että 35 prosenttia sen Suomeen toimittamista marraskuisten alekampanjoiden aikaisista verkko-ostoksista palautettiin. Palautusten aiheuttama logistinen hiilijalanjälki on huima.

Alekampanjat ovat saaneet liikkeelle myös vastavoimia. Ostohuumaan ei ole pakko lähteä mukaan. Voisiko tänä vuonna osallistua Black Fridayn sijaan Älä osta mitään -päivään?

Paula Pessi

VIESTINTÄPÄÄLLIKKÖ, VARAPÄÄSIHTEERI