Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hankkeen ylläpitämän Huijausinfon neuvontaan on tullut runsaasti yhteydenottoja erilaisista netti- ja mobiilihuijauksista ja niiden yrityksistä. Yhteyttä ovat ottaneet ja neuvontaa saaneet niin huijatuksi tulleet kuin huijausten uhrien läheisetkin. Aiheena on ollut kaikkea huijaukseen liittyvää: sähköposti- ja tekstiviestihuijauksia, nettikauppa- ja romanssihuijauksia sekä sijoitushuijauksia, joissa ihmiset ovat menettäneet suuriakin rahasummia.

Tekstiviestihuijauksissa on kysytty ylivoimaisesti eniten siitä, miten toimia, kun kiireessä ja juuri postipakettia odottaessa avasi Postin nimissä tulleen huijausviestin linkin ja maksoi siinä pyydetyn tullimaksun tai postimaksun. Jos on syöttänyt kortin tiedot huijareille, tulee olla mahdollisimman pian yhteydessä oman pankin asiakaspalveluun kortin sulkemiseksi ja uusimiseksi. Asiasta on myös hyvä tehdä poliisille rikosilmoitus.

Verkkokauppahuijauksissa, joissa ostotapahtuman jälkeen ei saa tuotetta lainkaan tai tulee väärä tuote, kysytään myös usein neuvoja. Jos tuotetta ei saa, asiaa on ensin tiedusteltava yritykseltä sähköpostilla. Sähköpostikeskustelu tulee säilyttää itsellään mahdollista myöhempää tarvetta varten. Jos ostaa verkkokaupasta esimerkiksi takin ja saakin kaulakorun, asiasta on reklamoitava yritystä sähköpostilla. Nämä viestit tulee myös säilyttää itsellään mahdollista myöhempää tarvetta varten. Molemmissa tapauksissa tulee olla yhteydessä oman pankin asiakaspalveluun ja kertoa tapahtuneesta sekä tehdä rikosilmoitus poliisille, jos asia ei korjaannu. Kotimaan verkkokaupassa tapahtuvista huijauksista voi olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Maan rajat ylittävissä epäselvissä kaupoissa voi olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen Suomessa.

Romanssihuijari hurmaa mielikuvilla ja tyhjentää tilin

Huijausinfon neuvontapuhelimeen voi soittaa myös läheinen. Työkaveri, ystävä tai perheenjäsen on huolissaan soittanut neuvontaamme ja kysynyt miten tulisi toimia huomattuaan, että läheinen on romanssihuijauksen uhri. Voi olla, että uhri ei pääse tilanteesta eroon tai ei edes usko tulleensa huijatuksi. Nämä ovat vaikeimpia tapauksia sekä uhrin että neuvonnan näkökulmasta, monestakin syystä.

Näissä tapauksissa tunteet ovat vahvasti mukana uhrilla ja myös läheisillä. Uhri on saatu uskomaan keksittyä tarinaa ja rakastumaan vieraaseen ihmiseen. Taustalla on lukematon määrä romanttissävyisiä sähköposteja, someviestintää ja puheluja. Huijari antaa täysin katteettomia lupauksia taloudellisesti huolettomasta ja onnellisesta elämästä joko Suomessa tai jossain ulkomailla. Luvataan paljon, luodaan ihania mielikuvia ja keksitään yhteneviä luonteenpiirteitä ja kiinnostuksen kohteita.

“Huijarit ovat erittäin taitavia sosiaalisessa manipuloinnissa.”

Huijarit ovat erittäin taitavia sosiaalisessa manipuloinnissa ja rahan pyytäminen alkaa yleensä muutaman kuukauden viestittelyn jälkeen, milloin milläkin verukkeella. Huijari voi sotkea kokonaisen perheen elämän käyttäen hyväkseen jopa alaikäisiä lapsia manipuloimalla heitä ja sitten pelottelemalla uhria. Heillä on kaikki keinot käytössään, eivätkä he häpeä mitään. Huijarin tavoite on vain ja ainoastaan taloudellisen hyödyn saaminen välittämättä siitä, mitä haittaa uhrille koituu.

Tunnetasolla uhri rikkoutuu ymmärrettyään tilanteen. Menetykset voivat olla valtavia – menetetty omaisuus ja velkaantuminen jopa sadoilla tuhansilla euroilla sekä aiempien ihmissuhteiden särkyminen. Romanssihuijausten taustalla on useimmiten ulkomainen järjestäytynyt rikollisuus ja huijareiden kiinni saaminen on vaikeaa, niin kuin valitettavasti monessa muussakin huijauksessa. Myös rahojen takaisin saaminen on lähes mahdotonta. Tärkeintä on, että ihminen ymmärtää, mistä asiassa on kyse ja lopettaa rahan lähettämisen rikollisille ja hakeutuu myös avun piiriin. Apua saa muun muassa työterveydestä, Kuluttajaliitosta, Rikosuhripäivystykseltä ja Mieli ry:stä. Tärkeintä on, että ei jää yksin!

Sijoitushuijauksissa lupaukset voitoista ovat suuria ja riskit pieniä

Sijoitushuijaukset ovat yleistyneet hälyttävästi: vuonna 2019 ne kasvoivat noin 300 prosentilla. Neuvontapuhelimeen on tullut yhteydenottoja henkilöiltä, jotka ovat menettäneet näissä huijauksissa muutamasta sadasta eurosta jopa kymmeniin tuhansiin euroihin rahaa ja muuta omaisuutta. Surullista on se, että myös nämä huijarit ovat taitavia manipuloimaan uhrejaan. Tukena huijarit käyttävät erilaisia tekaistuja sijoituksista kertovia nettisivustoja ja tilastoja, jolloin moni menee vipuun ja aloittaa sijoittamisen suuriin lupauksiin ja voittoennusteisiin uskoen. Eräässä tapauksessa uhrille oli luvattu huijareiden tyyliin tyypillisesti, että hänen on mahdollista maksaa sijoitusvoitoillaan vanhat asuntovelat parissa vuodessa pois ja sen jälkeen kaikki on puhdasta tuloa.

“Ihmiset menettävät mahdollisesti kaikki säästönsä ja ottavat vielä lainaa saadakseen huijarin lupaamat voitot.”

Huijarit myös neuvovat, mistä voi ottaa lainaa ilman vakuuksia ja mihin rahat kannattaa ohjata, jotta pankki ei huomaisi asiaa, kun lainaraha alkaa siirtyä ulkomaiselle tilille suoraan huijarin taskuun. Usein huijarit pyytävät uhria asentamaan etähallintaohjelman tietokoneelleen sillä verukkeella, että asiakaspalvelu paranisi – todellisuudessa huijarit saavat uhrin koneen käyttöönsä, jolloin tilin tyhjentäminen on helppoa! Huijarit myös väittävät suomalaisten pankkien toimivan heitä vastaan pelkästä kateudesta ja että omaa pankkia ei kannata kuunnella. Ja tietenkin myös väittävät toiminnan olevan ihan laillista, toisin kuin viranomaiset Suomessa väittävät.

Nämä lierot ovat romanssihuijareiden ohella ihan pahimmasta päästä. Ihmiset menettävät mahdollisesti kaikki säästönsä ja muuta omaisuutta sekä ottavat vielä lainaa saadakseen huijarin lupaamat voitot, elääkseen sitten mukavasti ilman taloushuolia. Todellisuudessa asia onkin ihan päinvastoin – kaikki menee ja tästä ne taloushuolet vasta alkavat. Näissä tilanteissa kannattaa kuunnella pankkia, jos sieltä otetaan yhteyttä ja pyydetään käymään. Lopeta rahan lähettäminen, älä vastaa ulkomaan puheluihin ja tee asiasta rikosilmoitus poliisille.

Kaikesta huolimatta netissä toimiminen on turvallista, kun muistamme olla tarkkoja ja huolellisia sekä sopivissa määrin kriittisiä – ei uskota ihan kaikkeen mitä netissä kirjoitetaan ja mainostetaan. Tarkista asioita, se kannattaa!

Blogikirjoitukset eivät ole Kuluttajaliiton virallisia tiedotteita, lausuntoja, julkilausumia tai kannanottoja. Blogit ovat yhteiskunnallisia keskustelunavauksia kirjoittajan esiin nostamista näkökulmista. Blogeissa julkaistaan myös vieraskynätekstejä.