Tiedote 20.3.2020

Kuluttajaliitto teki yhteistyössä alueellisten kuluttajayhdistystensä kanssa ajankohtaisen vertailun renkaiden vaihdon hinnalle eri kaupungeissa helmi-maaliskuun vaihteessa. Kysely paljasti suuria hinnan vaihteluita. Halvimmillaan renkaat vaihtuivat noin 20 eurolla ja kalleimmillaan vaihto maksoi noin 45 euroa. Vaihtelua saattoi olla jopa 100% saman alueen sisällä, joten kuluttajan ei kannata suoraan astella ensimmäiseen yritykseen, vaan käyttää hetki hintojen vertailuun.

Renkaiden vaihdolle pyydettiin hintaa vakioidulla tarjouspyynnöllä. Jotkut yritykset kuitenkin paketoivat myös muita kuin pyydettyjä palveluita renkaiden vaihdon yhteyteen. Esimerkiksi renkaiden pesu sisällytettiin joissakin tarjouksissa hintaan, vaikka tarjouspyynnössä haluttiin hinta nimenomaan ilman pesua. ”Kuluttajan kannattaa olla tarkkana vertaillessaan hintoja omaan tarpeeseensa, ettei hintaa nosteta ylöspäin paketoimalla palveluun sellaista, mitä ei alun perin edes halua”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell muistuttaa.

Tarjotusta hinnasta ei aina päällepäin voinut päätellä palvelun laajuutta. Esimerkiksi yhdessä edullisimmista tarjouksista muun muassa pesu kuului myös palvelun hintaan. Kuluttajaliitto haluaa lisäksi muistuttaa hintatietojen esittämisessä siitä, että arvonlisäveron tulee aina sisältyä kuluttajalle tarjottavaan lopulliseen hintaan. Suurimmassa osassa yrityksistä tämä asia olikin kunnossa.

Kesärenkaat saa vaihtaa aikaisintaan maaliskuun alussa. Renkaiden vaihtoa ei kuitenkaan kannata kiirehtiä, vaan huomioida sääolosuhteet ja vaihtaa kesärenkaat silloin, kun yöpakkasista ei enää ole vaaraa. Kevätsää pakkasaamuineen ja -iltoineen voi helposti yllättää autoilijan. Kesärenkaiden kunto kannattaa tarkistaa jo hyvissä ajoin ennen niiden vaihtamista. Huomioitavia asioita ovat muun muassa renkaiden urasyvyydet ja ilmanpaineet.

Miten selvitimme?

Kuluttajaliiton alueellisten kuluttajayhdistysten jäsenet ja vapaaehtoiset henkilöt osallistuivat hintojen keräämiseen. Hintaa pyydettiin vakioidulla sähköpostiviestillä sattumanvaraisesti valitusta yrityksistä. Saimme tarjouksia eri puolilta Suomea yhteensä 15 kunnasta, jotka olivat Espoo, Järvenpää, Hyvinkää, Jyväskylä, Karjaa, Kerava, Kuusamo, Oulu, Pori, Raahe, Raisio, Rauma, Tammisaari, Turku ja Tuusula.

Lisätietoja:

Juha Beurling-Pomoell