Kesän vilkkaan tapahtumakauden alkaessa Kuluttajaliitto haluaa muistuttaa kuluttajia riskeistä, joita liittyy pääsylippujen ostamiseen internetistä jälkimarkkinapaikkojen kautta.

Laaja eurooppalainen kampanja varoittaa kuluttajien kohtaamista ongelmista, jotka liittyvät usein ylisuuriin lippuhintoihin, monikertaisiin maksutapahtumiin, siihen, ettei lippu vastannutkaan myyjän kuvausta tai että lipussa on väärän henkilön nimi, jolloin pääsy tapahtumaan onkin yllättäen evätty. Kampanjaan osallistuu yhdeksän muuta kuluttajaorganisaatiota eri puolilla EU:ta.[1]

Joissain EU-maissa on laitonta myydä ammattimaisesti ja voiton tavoittelumielessä lippuja jälkimarkkinoilla, toisissa maissa toiminnalle on asetettu rajoituksia.[2]

Ongelmien välttämiseksi kuluttajien on syytä kiinnittää huomiota siihen, keneltä liput ostaa ja ettei hinta ylitä tapahtumajärjestäjän asettamaa hintaa. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että liput kannattaa ostaa ensisijaisesti tapahtuman viralliselta lipunmyyjältä, joka on ilmoitettu tapahtuman järjestäjän verkkosivuilla ja markkinointimateriaaleissa.

Kuluttajaliitto on ollut myös yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) asiassa ja KKV on jo helmikuussa 2019 tiedottanut erääseen toimijaan, Viagogoon, liittyvistä ja viranomaisen tietoon tulleista ongelmista, joita kuitenkin ilmenee edelleen.[3]

Pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell Kuluttajaliitosta sanoo: ”Lippujen hankkiminen epävirallisten kanavien ja myyjien kautta on riskialtista ja voi tulla kalliiksi. Neuvomme on yksinkertainen: ostakaa liput kesän tapahtumiin vain joko suoraan tapahtumien oman lipunmyynnin kautta tai tapahtumien virallisten lipunmyyjien kautta.”

Lippujen jälleenmyyntiin liittyvät ongelmat lisääntyvät EU:n alueella. Kuluttajansuojaviranomaisten tulee tehdä tiivistä yhteistyötä ja tutkia, että alan toimijoiden käytännöt ja ehdot ovat reiluja ja läpinäkyviä sekä EU:n kuluttajansuojalainsäädännön mukaisia. Ongelmiin on puututtava yhdessä.

Lisätietoja: pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, puh. 040 5566 421

Tiedote julkaistu 6.6.2019.

[1] Osallistuvat muut organisaatiot: dTest (Tsekki), OCU (Espanja), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Slovakia), Stowarzyszenie Konsumentów Polskich – SKP ja Fundacja Konsumentow (molemmat Puola), Test Achats/Test Aankoop (Belgia), Zveza Potrošnikov Slovenije – ZPS (Slovenia) ja BEUC – The European Consumer Organisation. Kampanja on jatkoa sveitsiläisen Fédération Romande des Consommateurs:n kampanjalle 2018. Katso myös https://www.frc.ch/postpratique/ticket-check-un-front-commun-pour-lutter-contre-le-marche-gris/. Sveitsiläinen Fédération Romande des Consommateurs osallistuu myös tähän jatkokampanjaan jatkamalla kuluttajien tietoisuuden lisäämistä lippujen jälleenmyynnin riskeistä.

[2] Voit tarkastella eri maiden tilannetta seuraavasta linkistä: https://www.europe-consommateurs.eu/en/news-and-alerts/sports-and-events/the-resell-of-tickets-in-the-eu-forbidden-or-allowed/.

[3] KKV:n tiedote 19.2.2019: https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/kuluttaja-asiamies-lippujen-hankkiminen-viagogolta-sisaltaa-riskeja/