Tiedotteet

Yritykset kirittävät Suomea säätämään yritysvastuulain – #ykkösketjuunkampanja käynnistyy tänään

24.9.2018 | Ostaminen ja kuluttajansuoja

Vaatekauppa

Yli 70 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa vaatii Suomeen ihmisoikeuksia koskevaa yritysvastuulakia. Kampanja muistuttaa päättäjiä siitä, että Suomi on kansainvälisessä vertailussa jäämässä jälkeen yritysvastuulainsäädännössä.

– Monet yritykset noudattavat jo nyt ihmisoikeusperiaatteita. Hankintaketjun läpinäkyvyys ja vastuullisuus
on sekä asiakkaiden että tavarantoimittajien etu. Meillä ei ole mitään salattavaa, eikä pitäisi olla millään
muullakaan suomalaisella yrityksellä, sanoo Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen.

Ykkösketjuun-kampanjan tavoittelema laki velvoittaisi yritykset selvittämään ihmisoikeusvaikutuksensa sekä välttämään ja vähentämään mahdollisia kielteisiä vaikutuksia. Laki perustuu ihmisoikeuksia koskevaan huolellisuusvelvoitteeseen, joka määritellään YK:n ihmisoikeuksia ja yritystoimintaa koskevissa ohjaavissa periaatteissa.

Vastuu arvoketjujen valvonnasta halutaan siirtää asiakkailta yrityksille.

– Kukaan ei halua ostopäätöksillään tietoisesti tukea vastuutonta yritystoimintaa, mutta vastuuväittämien
viidakossa seikkaileva kuluttaja on voimaton. Kuluttajat haluavat luottaa siihen, että ostettujen tuotteiden
taustalla ei ole lapsityövoimaa, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling.

Ykkösketjuun-kampanjan tavoitteena on saada yritysvastuulaki kirjattua Suomen seuraavan hallituksen ohjelmaan.

– Ihmisoikeudet ovat iso asia ja niiden toteutumisen edistäminen lainsäädännöllä on kaikkien etu. Yhteiset ihmisoikeuksia koskevat pelisäännöt luovat yrityksille reilun toimintaympäristön, sanoo Fazerin yritysvastuujohtaja Nina Elomaa.

Useissa maissa kuten Ranskassa, Sveitsissä ja Alankomaissa on jo lähdetty säätämään yrityksille sitovaa ihmisoikeuksia koskevaa huolellisuusvelvoitetta.

– Suomen on aika skarpata ja seurata muiden Euroopan maiden viitoittamaa tietä. Me haluamme nostaa
Suomen yhdessä yritysvastuun #ykkösketjuun, sanoo kampanjaa koordinoivan yritysvastuujärjestö Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.

– Sitovien yritysvastuustandardien asettaminen lisäisi myös suomalaisen työn kilpailukykyä, muistuttaa
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Kampanja kutsuu kaikki suomalaiset mukaan. Kampanjan verkkosivuilla tukensa laille voivat ilmoittaa niin
eduskuntavaaliehdokkaat, yritykset, järjestöt kuin yksityishenkilötkin.

– Kampanja kokoaa yhteiskunnan eri toimijat yhteen, sillä ihmisoikeudet ovat liian tärkeitä jätettäväksi pelkän vapaaehtoisuuden varaan. Haluamme kaikki mukaan, sanoo yritysvastuuasiantuntija Irene Leino Suomen UNICEFilta.

Kampanjan tavoittelemaan lakiin sitoutuneet eduskuntavaaliehdokkaat ja puolueiden ranking-lista julkaistaan myöhemmin syksyllä.

Lisätiedot:
ykkösketjuun.fi

Sonja Vartiala
Finnwatch, toiminnanjohtaja
044 5687465

Nina Elomaa
Fazer-konserni, yritysvastuujohtaja
045 3548611

Tommi Tervanen
Kotipizza Group, toimitusjohtaja
020 7716743

Juha Beurling
Kuluttajaliitto, pääsihteeri
040 5566421

Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.

Lue lisää!