Saitko lahjaksi tavaran, joka ei miellyttänyt? Voiko tuotteen palauttaa ilman kuittia? Listasimme muutamia keskeisimpiä vinkkejä kaupankäynnin ja alennusmyyntien pelisäännöistä! 

1. Virheettömällä tuotteella ei välttämättä ole vaihto- tai palautusoikeutta 

Virheettömillä tavaroilla ei ole lakiin perustuvaa vaihto- tai palautusoikeutta myymälästä tai tavaratalosta ostettuina. Monet liikkeet myöntävät kuitenkin vaihto- tai palautusoikeuden vapaaehtoisesti. Myyjä voi vapaasti asettaa ehtoja oikeudelle, kuten vaatia alkuperäistä kuittia, myöntää vain vaihtamisen tavaraan tai lahjakorttiin tai rajata alennuksella myydyt tuotteet vaihto- tai palautusoikeuden ulkopuolelle. 

2. Verkkokaupasta tilatuilla tuotteilla on peruuttamisoikeus 

Verkkokaupassa puolestaan on yleensä vähintään 14 vuorokauden lakiin perustuva peruuttamisoikeus. Myyjällä on oikeus veloittaa palautuskulut, jos tästä on ilmoitettu etukäteen. Oikeus ei koske esimerkiksi hygieniatuotteita (esimerkiksi avattu kosmetiikka, piilolinssit) eikä sinetöityinä toimitettavia dvd-levyjä tai vastaavia, jos sinetti on rikottu. Esimerkiksi uima-asuja, alusvaatteita tai korvien päälle tulevia kuulokkeita ei kuitenkaan pidetä hygieniatuotteina. 

3. Mitä jos tuotteessa on virhe? 

Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää aikaa, vaan tavaran on kestettävä niin kauan, kuin kyseisen tavaran voidaan yleensä olettaa kestävän. Tavaroiden oletettu käyttöikä vaihtelee tavaroiden mukaan, esimerkiksi kännyköiden ja tablettien pitää kestää kolmesta neljään vuotta. Virheestä pitää ilmoittaa myyjälle kohtuullisessa ajassa. Alkuperäistä kuittia ei välttämättä tarvita, muukin selvitys riittää osoittamaan, että tuote on ostettu kyseisestä liikkeestä (esim. pakkaus tai pankkikorttitosite). 

Virheen perusteella tavara ensisijaisesti korjataan tai vaihdetaan ehjään vastaavaan. Jos korjaaminen tai vaihtaminen ei onnistu, kauppa puretaan eli myyjä palauttaa rahat ja ostaja tavaran. Jos virhe on vähäinen, kaupan purkaminen ei välttämättä kuitenkaan ole mahdollista. Tällöin ostajalla on oikeus hinnanalennukseen. Ostajan ei tarvitse hyväksyä lahjakorttia hyvitykseksi. 

 4. Takuun ja virhevastuun ero 

Takuu ja virhevastuu eivät ole sama asia. Yleensä tavaran virhevastuu jatkuu vielä takuuajan päätyttyäkin ja ostaja voi vaatia hyvitystä virhevastuun perusteella. 

5. Alennusmyynnistä ostettujen tuotteiden palautusoikeus 

Alennusmyynnissä virheellisen tavaran ostajalla on samat oikeudet kuin normaalihintaisen tavaran ostajalla (paitsi jos hintaa on alennettu virheen takia), vaikka alennuksella myydylle virheettömälle tavaralle ei olisikaan myönnetty vaihto- tai palautusoikeutta. 

 Katso ohjeet reklamaation tekemiseen alla olevalta videolta:  

Kuluttajan lakineuvonta vuodeksi 15 eurolla?

Askarruttavatko kuluttajan oikeuksiin liittyvät asiat? Lakimiehemme on vain puhelinsoiton tai sähköpostin päässä jäsenillemme. Liity 31.12.2020 mennessä – saat ensi vuoden maksutta!