Nainen on käyttämässä kannettavaa tietokonetta. Hänen kädessään olevaan pankkikorttiin on tarttunut koukku, jolla korttia yritetään viedä naisen kädestä.

ti 28.11.2023 | 13.00 13.30

• Valtakunnallinen

• Tietoisku

• Kuluttajaliitto

Ladataan Tapahtumat
  • Tämä tapahtuma on mennyt.

ti 28.11.2023 | 13.00 13.30

Tietojenkalastelussa vain mielikuvitus ja röyhkeys ovat rajana huijareille. Tule mukaan tietoiskuun ja opi tunnistamaan, milloin tietojasi kalastellaan!

Tietojenkalasteluyrityksiltä on nykyään lähes mahdotonta välttyä. Verkkorikolliset pyrkivät varastamaan henkilötietoja ja käyttäjätunnuksia mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla.

Huijareiden tavoitteena on varastaa ihmisten henkilötietoja, kuten puhelinnumeroita, sähköpostiosoitteita, pankki- ja henkilötunnuksia. Erilaiset kirjautumistiedot, eli käyttäjätunnukset ja salasanat, ovat myös rikollisten keskuudessa haluttuja tietoja.

Tietoiskussa opit:

• miten verkkorikolliset kalastelevat tietojamme
  • mitä rikolliset tekevät saamillaan tiedoilla
  • kuinka voit ennaltaehkäistä tietojesi joutumista vääriin käsiin
  • miten toimia, jos menetät pankki- tai henkilötunnukset

Asiantuntijana Kuluttajaliiton projektityöntekijä Jaana Savolainen.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton – tule siis kuulolle ja kerro kaverillekin!

Ilmoittaudu mukaan

Tietoisku on kaikille avoin ja maksuton, ja se järjestetään Microsoft Teamsin välityksellä. Voit lähettää asiantuntijalle kysymyksiä aiheeseen liittyen ilmoittautumisen yhteydessä.

llmoittaudu täyttämällä tämä lomake viimeistään 28.11. klo 12. Saat osallistumislinkin sähköpostiisi päivää ennen tilaisuutta ja uudelleen noin tuntia ennen tilaisuuden alkua. Tervetuloa mukaan!

Tutustu asiantuntijaan

Jaana Savolainen

ProjektiKOORDINAATTORI, Kouluttaja

Jaana toimii projektikoordinaattorina Huijausinfoa selkeällä kielellä -hankkeessa (2024–2026). Jaana on erikoistunut laajasti erilaisten ryhmien kouluttamiseen niin livenä kuin verkossa. Erityisesti kokemusta hänellä on digihuijausaiheesta. Koulutuksissa Jaana pyrkii kertomaan uusimmat huijaustyypit ja kuinka niiltä voi välttyä.

Näin pääset mukaan

Webinaarit järjestetään maksuttoman Teams-palvelun avulla. Voit seurata lähetystä tietokoneesi verkkoselaimella tai kirjautumalla Microsoft Teams -sovellukseen. Voit osallistua tietokoneella suoraan selaimen kautta tai ladata Teams-ohjelman tietokoneellesi täältä.

Matkapuhelimella tai tabletilla Teamsin käyttö onnistuu helpoiten sovelluksen avulla. Teams on saatavilla mobiililaitteille App Storesta (iPhone) tai Play Kaupasta (Android).

• Suosittu Kuluttaja-lehti edulliseen etuhintaan

Kuluttaja-lehden ja laajan testipankin avulla voit tehdä parempia valintoja arjessasi. Kuluttajaliiton jäsenenä saat tilattua lehden etuhintaan. Lisäksi saat käyttöösi kuluttajan lakineuvonnan.
    Lue lisää jäsenyydestä