Kodinkoneet helpottavat arkeamme paljon, mutta kestävän kulutuksen näkökulmasta niiden elinkaareen liittyy paljon ympäristö- ja ihmisoikeushaasteita. Kodinkoneiden valmistukseen kuluu luonnonvaroja ja ne aiheuttavat erilaisia ympäristöhaittoja (mm. metalliin tarvittavat louhinnat). Lisäksi osa vanhoista laitteista päätyy kehitysmaihin hävitettäväksi. Voit kuitenkin omilla valinnoillasi vähentää haittavaikutuksia harkitsemalla tarkkaan laitteiden ostoa sekä suosimalla energiapihejä ja/tai vastuullisesti tuotettuja laitteita.

Kodinkoneiden ja -laitteiden eettinen valinta, käyttö ja hoito

Kodinkoneiden tärkein välitön ympäristövaikutus on niiden energiankulutus. Eniten sähköä vuositasolla kuluttavat jatkuvasti päällä olevat laitteet, kuten jääkaappi ja pakastin. Myös sähköliesi, pyykinpesukone ja astianpesukone kuluttavat paljon sähköä.

Tuotteiden energiamerkki kertoo muiden tietojen ohella laitteen vuotuisen sähkönkulutuksen. Jos mahdollista, suosi vähiten kuluttavia malleja. Monissa tuoteryhmissä tämä tarkoittaa A+++ energialuokkaa. Energiamerkin tulee olla esillä kodinkoneliikkeissä kaikissa myytävissä malleissa.

Vanhat turhaksi jääneet kodinkoneet eivät kuulu sekajätteeseen. Voit viedä tiensä päähän tulleet laitteet maksutta kierrätyspisteisiin, joiden tiedot löydät täältä. Myös osa kaupoista vastaanottaa käytöstä poistuneita sähkölaitteita. Näistä lisätietoa löydät täältä.

Muistilista kodinkoneiden ostamiseen ja käyttöön

• Osta vain tarpeeseen.
  • Suosi ympäristömerkin saaneita tuotteita. Ne ovat ympäristövaikutuksiltaan tuoteryhmiensä parhaimmistoa.
  • Kysy kaupoissa mahdollisimman energiapihejä tai reiluja laitteita.
  • Osta kestävä tuote. Pitkä takuuaika on yksi merkki tuotteen kestävyydestä.
  • Kysy varaosien ja huollon perään. Hyvä korjausmahdollisuus pidentää laitteen ikää.
  • Tutki käyttötestejä. Niistä selviää usein laitteiden heikot kohdat.
  • Valitse korkeimman energialuokan laite. Sähkön ja veden kulutus kuormittaa eniten ympäristöä.
  • Noudata käyttö- ja asennusohjeita. Laitteen todellinen sähkönkulutus riippuu sen sijoituksesta ja käyttötavoista. Käyttöohjeissa on kerrottu, miten laite kannattaa sijoittaa, jotta se kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa.
  • Pidä laitteet kunnossa. Puhdista, huolla ja korjaa laitteet tarpeen mukaan.
  • Toimita vanha laite kierrätykseen.

Energiamerkin avulla on helppo löytää pihit kodinkoneet

Energiamerkki on pakollinen kylmälaitteissa, pyykinpesukoneissa, kuivausrummuissa, astianpesukoneissa, sähköuuneissa, liesituulettimissa, lampuissa, pölynimureissa, televisioissa ja ilmanvaihtolaitteissa.

Useimmissa tuoteryhmissä laitteiden minimitaso tulee olla vähintään A+, joten käytössä on vain energialuokat siitä ylöspäin. Merkissä on myös laitteen sähkön kulutus kilowattitunteina vuodessa ja paljon muita tuoteryhmäkohtaisia tietoja, joita voi käyttää apuna tuotteen valinnassa.

Myös Energy Star on energiansäästömerkki

EU:n ja USA:n yhteinen Energy Star -merkki löytyy useista tietokoneista ja muista toimistolaitteista. Sillä merkityt laitteet edustavat tuoteryhmiensä parhaimmistoa energiankulutuksen suhteen.

Lisätietoa:

Lisätietoa laitteiden energiamerkinnöistä
Luonto-Liiton opas kulutuselektroniikan ihmisoikeus- ja ympäristökysymyksiin 2009 (PDF)