Lähes jokaisen puhelimeen on viime aikoina kilahtanut puhelu tuntemattoman oloisesta numerosta tai erikoisella maakoodilla. Kuluttajaliitto kysyi puhelinoperaattoreilta huijaussoitoista ja vastaukset paljastivat ongelman laajuuden. Kuukausittain estetään jopa miljoonia huijaussoittoja. Mutta miten tulee toimia, kun saa huijaussoiton?

Oletko saanut viime aikoina puheluita kummallisista numeroista? Puhelin hälyttää vain hetken ja sinun tekisi mieli soittaa takaisin ja kysyä kuka soitti? Ei kannata. Huijaussoittoja on nyt liikkeellä massoittain ja niiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Huijauspuheluita saattaa olla hankala tunnistaa, sillä myös ulkomailta tulevia puheluita naamioidaan näyttämään suomalaisilta numeroilta. Mitä tehdä, jos tulee vastanneeksi?

”Sinänsä tällaiseen puheluun vastaamisesta ei ole mitään haittaa”, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”Yksi asia tulee kuitenkin aina olla kirkkaana mielessä. Älä koskaan kerro henkilötietoja, tunnuksia, salasanoja tai anna asennuttaa minkäänlaista ohjelmaa tai sovellusta omiin laitteisiin”, Beurling-Pomoell jatkaa.

Huijari saattaa esimerkiksi esittää soittavansa Microsoftilta ja kertoa, että vastaajan tietokoneessa on jokin ongelma. ”Kyseisen numeron voi laittaa puhelimen asetuksista estolistalle. Asiasta voi ilmoittaa myös omalle operaattorille”, vinkkaa Beurling-Pomoell. Soittojen määrä riippuu huijareiden aktiivisuudesta. Puhelut tulevat usein aalloittain.

Wangirisoitto houkuttelee soittamaan takaisin

Entä miten toimia, jos puhelu tulee ulkomaan maakoodilla varustettuna numerosta? ”Jos et odota puhelua ulkomailta esimerkiksi tuttavalta tai sukulaiselta, puhelu on lähes varmasti huijaus- tai markkinointipuhelu. Älä soita takaisin”, toteaa Beurling-Pomoell yksiselitteisesti.

Hälärisoitoissa eli ns. wangiripuheluissa puhelin soi vain kerran tai pari. Niiden tarkoituksena on saada vastaanottaja soittamaan takaisin. Takaisin soittamisesta napsahtaa lisäeuroja laskulle. Viime kuukausina puheluita on tullut paljon muun muassa Marokosta.

Satoja tuhansia huijaussoittoyrityksiä viikoittain

Kuluttajaliitto kysyi puhelinoperaattoreilta huijaussoitoista. Määrä paljastui mittavaksi. Operaattorit pystyvät estämään huijauspuheluita ja tilastoivat lukumääriä. Kuukausittain estetään jopa miljoonittain huijauspuheluita.

DNA kertoo estäneensä viime joulukuun aikana ulkomailta tulleita, mutta suomalaisiksi numeroiksi naamioituja huijauspuheluita yli 700 000. Lisäksi yhden soiton wangiripuheluita tuli joulukuussa merkittävä määrä etenkin Marokosta ja Lesothosta. Lesotholaisista numeroista tulleita puheluita estettiin joulukuun aikana 45 000 ja marokkolaisista numeroista soitettuja lähes 175 000.

Myös Telia kertoo tilastoivansa estettyjä wangiripuheluita ja arvioi pystyvänsä estämään näistä suurimman osan. Viikoittain voidaan estää kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia puheluita.

Varo myös tekstiviestihuijauksia

Liikkeellä on myös erilaisia tekstiviestihuijauksia. Huijareiden suosiossa on muun muassa ilmoittaa noudettavissa olevasta paketista. Vastaanottaja houkutellaan lataamaan sovellus, joka myöhemmin käyttää laitetta hyväkseen lähettämällä maksullisia viestejä tai hankkimalla pääsyn erilaisiin veloituksiin. Mikäli epäilee tai tietää ladanneensa puhelimeensa saapuneen tekstiviestin perusteella tällaisen haitallisen sovelluksen, se kannattaa välittömästi poistaa ja ladata turvallisempi sovellus virallisesta sovelluskaupasta. Asiasta voi tehdä poliisille tutkintapyynnön sekä ilmoittaa tapahtuneesta omalle operaattorille.